تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°

۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰

سلامتی در هوای سرد زمستان

اگرچه بازی با برف در روزهای زمستان سرگرم‌کننده و جذاب است؛ اما درجه حرارت پایین خطراتی برای سلامتی دارد که بیشتر کودکان و افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۶۶۴۶
سلامتی در هوای سرد زمستان
اخبار معاصر: در ادامه دو مشکل رایج را که در اثر سرما ایجاد می‌شوند، بررسی خواهیم کرد.

سلامتی در هوای سرد زمستان

هیپوترمی

هیپوترمی زمانی اتفاق می‌افتد که درجه حرارت بدن به صورت غیرعادی بسیار پایین است و اگر مدت زیادی در آب‌وهوای سرد قرار بگیرید، به وجود می‌آید. اگرچه این مشکل بیشتر در سرمای بسیار شدید اتفاق می‌افتد؛ اما اگر در درجه حرارت بالای ۴۰ درجه فارنهایت قرار بگیرید و به دلیل تعریق یا بارندگی خیس شده باشید، نیز ممکن است دچار هیپوترمی شوید.

سلامتی در هوای سرد زمستان
هیپوترمی مغز را تحت تأثیر می‌گذارد و باعث سردرگمی می‌شود. ممکن است حتی متوجه نشوید که بیش‌ازاندازه سردتان است. از علائم دیگر هیپوترمی می‌توان به خواب‌آلودگی، لرزش و خستگی شدید اشاره کرد. فردی که دچار هیپوترمی شده، حتی ممکن است بی‌هوش شود و نفس نکشد.

هیپوترمی یک مشکل اورژانسی است؛ اگر به اورژانس دسترسی ندارید، فرد موردنظر بایستی به محلی گرم منتقل شود. لباس‌های خیس بایستی با لباس‌های گرم و خشک تعویض شوند. اگر فرد هوشیار است، از نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید تا دمای بدنش افزایش یابد.

سرمازدگی

سرمازدگی نیز در هوای سرد ایجاد می‌شود، به ویژه اگر لباس مناسبی به تن نداشته باشید یا دچار مشکلاتی در گردش خون باشید. سرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از بدن یخ می‌زند. معمولاً یخ‌زدگی در ناحیه‌های بدون پوش مانند انگشت‌های دست، انگشت‌های پا، بینی، گوش‌ها یا گونه‌ها اتفاق می‌افتد. در فردی که دچار یخ‌زدگی شده، در ناحیه‌های موردنظر لک‌های سفیدرنگی روی پوست دیده می‌شود. همچنین پوست ناحیه موردنظر بی‌حس و دردناک می‌شود. سرمازدگی را می‌توان با قرار دادن تدریجی ناحیه موردنظر در آب ولرم برطرف کرد. همچنین می‌توانید از گرمای خود بدن استفاده کنید، به عنوان مثال انگشت‌های یخ‌زده را زیر ناحیه زیربغل بگذارید. در این شرایط نیز هرچه زودتر باید به اورژانس مراجعه کرد.

سلامتی در هوای سرد زمستان
انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: فوت و فن
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز