تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

مشکل مردودی در مناطقی که دو زبانه هستند

بخشی از علل وجود مردودی‌ها در پایه اول این است که کودکان آمادگی لازم برای ورود به کلاس اول را ندارند.
کد خبر: ۶۶۴۸۷

 

به گزارش معاصر؛ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: در حال حاضر ۳ درصد از میانگین جمعیت کلاس اولی‌ها مردود می‌شوند.

«مجتبی همتی‌فر» رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در خصوص تعداد مردودی‌های پایه اول که در آمار منتشر شده ۵۰ هزار نفر از آن‌ها مجبور به تکرار پایه شده‌اند و راه برون رفت از این شرایط گفت: بخشی از علل وجود مردودی‌ها در پایه اول این است که کودکان آمادگی لازم برای ورود به کلاس اول را ندارند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ادامه تصریح کرد: مشکل مردودی بیشتر در مناطقی که دو زبانه هستند مشاهده می‌شود و اتفاقا قانون گذار در سند تحول بنیادین آموزش به این مسئله فکر کرده و پیش‌بینی‌هایی داشته است که دوره پیش دبستانی در مناطق دو زبانه با حمایت دولت برگزار شود. منتها محدودیت اعتبارات مانع از این می‌شود که بتوانیم همه کودکان را در این مناطق پوشش دهیم.

همتی‌فر با بیان اینکه برخی محدودیت‌های قانونی که در تخصیص اعتبارات و کیفیت خدمات وجود دارد، جزو چالش‌های ساماندهی دوران پیش‌دبستانی در برخی مناطق است، افزود: یکی از سیاست‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تمرکز روی مناطق محروم و دوزبانه کشور است تا بتوانیم با توسعه خدمات کیفی، کاری کنیم که تمرکز از مرکز خارج شود و علاوه بر اینکه توسعه کمی داریم، دوران پیش دبستانی با پوشش گسترده‌تر و خدمات با کیفیت‌تری در این مناطق برگزار شود.

او ادامه داد: این رویکرد خود به خود اثر مثبتی به جا می‌گذارد و می‌توانیم امیدوار باشیم که در طول زمان، از رقم مردودی‌ها در پایه اول کاسته شود. در حال حاضر ۳ درصد از میانگین جمعیت کلاس اولی‌ها مردود می‌شوند در واقع با محاسبه اینکه از نظر ریالی برای ۵۰ هزار کلاس اولی که مردود می‌شوند، چقدر هزینه شده است به رقم حدود ۵۰۰ تا هزار میلیارد تومان می‌رسیم که به واسطه این اتفاق به کشور ضرر وارد می‌شود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد: این هزینه را اگر به شکل پیشگیرانه صرف کنیم، نتایج خوبی خواهد داشت؛ همانطور که در حوزه سلامت و... به نگاه پیشگیرانه رسیده ایم، باید در حوزه آموزش نیز نگاه پیشگیرانه را حاکم کنیم. صرف هزینه‌های کمتر در سن پایین‌تر، موجب می‌شود کودکان به لحاظ کیفیتی و سرعتی، مراحل یادگیری را بهتر طی کنند و پس از ورود رسمی به مدرسه، به اهداف مطلوب دوران ابتدایی نیز دست یابند.

همتی فر در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی وضعیت مربیان کودکستان‌ها، توضیح داد: در گام اول مکلف هستیم به تمام موسسان، مدیران و مربیان گواهی صلاحیت حرفه‌ای اعطا کنیم و به همین منظور دوره‌هایی مجازی را طراحی کرده‌ایم.

او ضمن تاکید بر اجباری بودن طی این دوره‌های صلاحیت، عنوان کرد: همه مربیان باید این دوره‌ها را که به شیوه خردآموزی طراحی شده بگذرانند. در همه استان‌ها شاید زیرساخت‌های کافی وجود نداشته باشد و به همین دلیل این دوره‌ها، کوتاه و مفید و با اساتید خبره برگزار می‌شود تا مربی کودکستان و موسسان بر اساس نیاز اصلی که دارند آموزش ببینند. پس از پایان دوره آموزشی، به افراد شرکت کننده گواهی صلاحیت حرفه‌ای موقت داده می‌شود تا کارورزی و بخش‌های تکمیلی نیز برای این افراد برگزار شود.

همتی فر در آخر پاسخ به این سوال که آیا پس از ساماندهی‌ها، محدودیت سنی برای مربیان کودکستان‌ها در نظر گرفته خواهد شد، بیان کرد: خیر، سقف سنی نداریم و توانمندی افراد برای ما موضوعیت دارد.

انتهای پیام
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز