تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
یوسفی:

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با نگاه به توان داخل رقم خورد

یوسفی با بیان اینکه توتال در برنامه خود ۳ تا ۵ سال برای توسعه فاز ۱۱ زمان نیاز داشت، ادامه داد: با تصمیم خوب مدیریتی در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران تصمیم به توسعه مرحله ای این فاز گرفته شد.
کد خبر: ۶۸۱۰۲

 

به گزارش معاصر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران،  عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام مهم متخصصان ایرانی و مدیران و مهندسان در شرکت ملی نفت در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، بر ضرورت سرمایه گذاری در بخش فشارافزایی این میدان مشترک گازی تاکید کرد.

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه، ۲۵ تیرماه) در برنامه صبحگاهی شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه ۷۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تولید می شود، گفت: ما درباره یک ابرپروژه و ابردارایی صحبت می کنیم و باید به تاریخچه فاز ۱۱ و همچنین امضای قرارداد با شرکت توتال اشاره کنیم که به علت خروج این شرکت از قرارداد، زمان را از دست دادیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: عدم النفع ۵ میلیارد دلاری در سال نتیجه بی توجهی به توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است اما این بی توجهی ۲۰ ساله، با تدبیر در وزارت نفت در ۲۰ ماه به همت مهندسان ایرانی به نتیجه خوبی رسید.

یوسفی با بیان اینکه توتال در برنامه خود ۳ تا ۵ سال برای توسعه فاز ۱۱ زمان نیاز داشت، ادامه داد: با تصمیم خوب مدیریتی در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران تصمیم به توسعه مرحله ای این فاز گرفته شد.

وی افزود: در چند مرحله توسعه فاز ۱۱ انجام شد که باید در ابتدا به بخش حفاری و سپس انتقال سکو اشاره کرد که با یک کار پیچیده و منحصر به فرد سکوی فاز ۱۲ به فاز ۱۱ منتقل شد.

یوسفی ادامه داد: سکوی ۳۲۰۰ تنی با تصمیم مدیریتی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و در یک عملیات پیچیده با دانش متخصصان ایرانی در شرکت ملی نفت منتقل شد و کاری که در ۲۰ سال گفتند نمی توانیم در مدت ۲۰ ماه به ثمر رسید.

نماینده مردم اهواز تاکید کرد: امسال گاز فاز ۱۱ به مدار می آید و می تواند بخشی از مشکل ناترازی گاز را حل کند؛ مشکل ناترازی در سال گذشته جدی شد و با آنکه در بخش هایی از شرق کشور مشکل کمبود گاز داشتیم اما با مدیریت خوب وزارت نفت در سال گذشته از قطع گاز ۲ میلیون ایرانی جلوگیری شد.

یوسفی با اشاره به اینکه ضرورت دارد در پارس جنوبی سالی ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش فشارافزایی انجام و این مهم باید در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شود، افزود: رکورد تولید ۷۰۶ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی به همت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران رقم خورد و اگر تدبیر لازم برای سرمایه گذاری انجام نشود در سال های آینده با مشکل تامین گاز مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز