تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

همشهری: اگر قانون حجاب برداشته شود وارد مسئله امر جنسی و غیراخلاقی‌ شدن زندگی‌ های اجتماعی می‌شویم

پلیس در حالی اجرای طرح‌های مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی را آغاز کرده که کارشناسان معتقدند سایر متولیان امور فرهنگی در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند
کد خبر: ۶۸۱۶۰


باید بر سر مسئله حجاب و قانون حجاب ایستاد. اگر قانون حجاب برداشته شود یا لایحه عفاف و حجاب به سرانجام مطلوب نرسد، کاملا محرز است که وارد مسئله امر جنسی و غیراخلاقی‌شدن زندگی‌های اجتماعی خواهیم شد؛ مسئله‌ای که امنیت اخلاقی و اجتماعی جوانان و خانواده‌ها را به خطر خواهد انداخت.
همشهری نوشت: گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس چند روزی است که در سراسر کشور مستقر شده‌ و علاوه بر انجام ماموریت‌های متعدد پلیسی، برخورد با زنان و دختران بی حجاب را هم برعهده گرفته‌اند.

البته طرح مقابله با بی‌حجابی از سوی نیروی انتظامی مربوط به روزهای اخیر نیست و اواخر فروردین امسال بود که سردار احمدرضا رادان با تاکید بر اینکه موضوع کشف حجاب یکی از دغدغه‌های مهم مردم متدین و آحاد جامعه است، از برخورد با بی‌حجابی در ۳حوزه معابر عمومی، خودرو و اماکن خبر داد.

مردم مطالبه‌گر هستند

خواست عموم مردم برای برخورد با بی‌حجابی را فروغ نیلچی‌زاده، پژوهشگر فرهنگی حوزه زنان و خانواده هم تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «اگر به آماری که در چند ‌ماه اخیر از قشرهای مختلف مردم گرفته شده مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که اکثریت مردم دوستدار حجاب هستند و خودشان از مسئولان اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه مطالبه‌گری می‌کنند که موضوع عفاف و حجاب را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.»

به گفته این پژوهشگر فرهنگی، این نوع مطالبه‌گری مردم نشان می‌دهد که جامعه ظرفیت اجرای قوانین مربوط به حجاب را دارد، اما راه عمل و مسیر حرکت باید مشخص شود تا افراد سودجو و دشمنان منافق در داخل و خارج از کشور عزیزمان مانند چند ‌ماه اخیر سوءاستفاده نکنند.

باید بر سر مسئله حجاب ایستاد

بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کنند که محافظت از اخلاقیات و امنیت اخلاقی به عنوان خواسته اصلی جامعه و خانواده‌های ایرانی یکی از وظایف حاکمیت و در زیر مجموعه آن نیروی انتظامی به عنوان حافظان امنیت به شمار می‌رود.

این نکته را سید عبدالرسول علم‌الهدی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه هم تایید می‌کند و در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «باید بر سر مسئله حجاب و قانون حجاب ایستاد. اگر قانون حجاب برداشته شود یا لایحه عفاف و حجاب به سرانجام مطلوب نرسد، کاملا محرز است که وارد مسئله امر جنسی و غیراخلاقی‌شدن زندگی‌های اجتماعی خواهیم شد؛ مسئله‌ای که امنیت اخلاقی و اجتماعی جوانان و خانواده‌ها را به خطر خواهد انداخت.»

سختی اجرای قانون به دلیل ضعف فرهنگی

پلیس در حالی اجرای طرح‌های مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی را آغاز کرده که کارشناسان معتقدند سایر متولیان امور فرهنگی در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند؛ این در حالی است که ده‌ها نهاد و ارگان هم در این حوزه مسئولیت دارند، اما عملا مسئولیت‌هایشان زمین مانده است.

سمیه محمودی، عضو فراکسیون زنان مجلس هم با تایید این مطلب در توضیح بیشتر عنوان می‌کند: «در کشور ما متولیان مسائل فرهنگی و اجتماعی زیاد هستند، اما به آنها نقد دارم که چرا موضوع حجاب را رها کرده‌اند و در این زمینه کار فرهنگی انجام نداده‌اند که ما الان دچار مشکل شویم.»

او درباره اینکه آیا اجرای طرح‌های نظارتی از سوی پلیس بدون اجرای کارهای فرهنگی برای رعایت حجاب در جامعه موثر خواهد بود هم بیان می‌کند: «یکی از راهکارها برای رعایت حجاب در جامعه کار فرهنگی است، اما نباید فقط به فعالیت‌های فرهنگی اکتفا و برخوردهای قانونی به کلی کنار گذاشته شود. هر کشوری قانونی دارد و اگر افراد قانون را رعایت نکنند با آنها برخورد می‌شود.»

البته او معتقد است دلیل اینکه عده‌ای به قوانین کشور احترام نمی‌گذارند، باز هم به سطحی بودن اقدامات فرهنگی انجام شده برمی‌گردد که اشخاص را قانون‌پذیر و قانونمند نکرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز