تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳

نامه امیر عبداللهیان به گوترش در پی به قران‌سوزی در سوئد

در پی هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشت.
کد خبر: ۶۸۳۸۲


به گزارش معاصر؛ تردیدی نیست که قرآن از عوامل وحدت‌انگیز میان مسلمانان است و وزارت امور خارجه در مقابله با واقعه قرآن‌سوزی باید در بازنگری سطح روابط با سوئد به سرعت تصمیم بگیرد.

 گروه سیاست: حمایت دوباره پلیس سوئد از قرآن سوزی یک تبعه عراقی الاصل این کشور در کمتر از یک ماه، مسئله‌ای است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. سلوان مومیکا که بازیگر این سناریو غیر اخلاقی است در سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی در عراق دستگیر شده بود و سپس با دخالت کشورهای غربی آزاد شده و به سوئد رفته است.

در پی هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشت.

در این نامه آمده است: خبر تأسف برانگیز اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد، به احساسات و عواطف جامعه مسلمانان جهان و پیروان ادیان الهی شدیداً لطمه وارد ساخته و شوک و نگرانی ناشی از این اقدامات موهن در حال گسترش است.

وزیر خارجه در این نامه نوشت: جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت شدید صدور مجوز از سوی مقامات سوئد برای اقدام موهن و تحریک آمیز جسارت به قرآن کریم -کتاب مقدس مسلمانان جهان- که برای دومین بار طی یک ماه گذشته رخ می‌دهد، قویاً هشدار می‌دهد که تداوم این اقدام تحت پوشش آزادی بیان، توهین آشکار به جمیع مسلمانان، تحریک جوامع مختلف و با هدف اسلام ستیزی و ترویج افراطی گری صورت می‌گیرد.

در این نامه آمده است: بی شک صدور مجوز برای اهانت به قرآن، عمل جسارت به قرآن و یا هر کتاب آسمانی ادیان الهی، هر دو از یک تفکر نشأت می‌گیرد که با سوءاستفاده از آزادی بیان، اسلام ستیزی و اسلام زدایی را دنبال می‌کند و عواقب و پیامدهای غیرقابل جبرانی از جمله گسترش نفرت‌، خشونت و بیگانه‌هراسی در جوامع مختلف را به همراه خواهد داشت.

در نامه مذکور عنوان شده است: تداوم اینگونه اقدامات در نهایت صلح و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف الهی را در معرض مخاطرات جدی قرار خواهد داد.

همچنین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز طی سخنانی در این خصوص گفت: ملت‌های مسلمان باید از دولت‌های خود بخواهند که سفرای سوئد در این کشورها را اخراج کرده و خودشان نیز پس از نماز جمعه، تحصن کنند.

او عنوان داشت که دولت لبنان و کشورهای اسلامی باید سفیر سوئد را در اعتراض به هتک‌حرمت به مقدسات مسلمانان اخراج کنند.

نصرالله تاکید کرد فردا دنیا خواهد دید که ما از این قرآن، با قلب، خون و جگر گوشه‌های خود دفاع خواهیم کرد و چگونه کسانی را که حرمت آن را شکسته‌اند، رسوا خواهیم کرد.

سید مقاومت گفت: به نظر می‌رسد که موساد در پس این فتنه قرار دارد. او اضافه کرد اگر کشورهای اسلامی، سوئد را تحریم کنند، مسئله اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی هم حل خواهد شد.

هرچند دولت سوئد دفعه قبل تلاش کرد که به نوعی خود را مخالف با این رفتار نامناسب نشان دهد اما، در عمل آنچه در حال روی دادن است؛ اصرار تصمیم سازان این کشور برای عادی سازی و کم هزینه کردن اقدامات نادرستی از این دست است.

اهانت به قرآن و مقدسات جامعه مسلمانان جهان در دوره‌ای که یهودهراسی یک امر قبیح سیاسی و اجتماعی شناخته می‌شود و دولت‌های غربی خود را در مقابله با آن متعهد می‌دانند توجیه ناپذیر است.

البته تعجبی ندارد زمانی که علی رغم تصور اروپایی‌ها، مهاجران مسلمان بیش از آن‌که در فرهنگ غربی مستحیل شوند توانسته‌اند در سکولارترین کشورها معارف و مناسک خود را گسترش دهند؛ برای بازگرداندن وجهه فرهنگی اروپایی اقداماتی انجام شود تا از یک سو با زبان و رفتار خود مسلمانان به قرآن و مقدسات دینی مسلمانان توهین شود و از سوی دیگر با تحریک مسلمانان رفتارهای خشونت آمیزی شکل بگیرد که بتوان از آن‌ها برای تخریب چهره اسلام و مسلمانان استفاده کرد.

نمونه چند روز گذشته آتش زدن تورات و انجیل در کنار عکس مقام معظم رهبری که با واکنش منفی یکی از اعضای مؤسسه نشر آثار ایشان مواجه شد و این کار را مخالف با مشی رهبر معظم انقلاب دانست بیانگر وجه دیگری از این فریب سیاسی، اعتقادی و رسانه‌ای است که دولت سوئد مجری انجام آن شده‌است.

به نظر می‌رسد مواجهه جدی و بدون اغماض با این روش نادرست مدیریت اجتماعی اقدامی است که دستگاه دیپلماسی باید هماهنگ با سایر کشورهای اسلامی انجام دهد. واکنش مقتدرانه و احترام بر انگیز دولت عراق در اخراج سفیر سوئد و فراخواندن کاردارش از این کشور می‌تواند به واکنشی مشترک در میان دولت‌های اسلامی بدل گردد تا هم اثربخشی بین‌المللی بیشتری ایجاد کند و هم راه تکرار بر این‌گونه اقدامات غیر اخلاقی را ببندد.

وزارت خارجه می‌بایست هم در بازنگری سطح روابط با سوئد به سرعت تصمیم بگیرد و هم رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود را در سطح کشورهای اسلامی افزایش دهد. تردیدی نیست که قرآن از عوامل وحدت انگیز میان مسلمانان است و جایگاه مقدس این نمادِ وحدت می‌بایست بصورت یکپارچه از سوی دولت‌های اسلامی صیانت شود.

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز