تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸

مدیرکل‌هایی که «سفیر» شدند

انتخاب سفرا در این دو کشور در دستور کار قرار دارد، در این زمینه انجام اقدامات لازم در حال انجام شدن است و در مقطع زمانی خود در این زمینه اطلاع رسانی دقیق خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۵۱۴

به گزارش معاصر،  وزارت امور خارجه از جمله دستگاه‌هایی است که تغییر و تحول در جایگاه و سمت مدیریتی در آن امری متداول است و عموما تا آن‌جا که امکان پذیر است، تلاش می‌شود که این تغییرات متاثر از دسته بندی‌های سیاسی مرسوم و تغییر دولت‌ها نباشد و در این فرایند بیشتر پتانسیل بدنه کارشناسی این وزارت خانه مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از حوزه‌های تغییر و تحولات در دستگاه دیپلماسی که مورد توجه رسانه‌ها است و به نوعی انتخاب فرد تعیین شده مورد ارزیابی رسانه‌ها و افکار عمومی قرار می‌گیرد، انتخاب سفیران ایران در کشورهای مختلف است.

در چند ماه اخیر با توجه به پایان مدت ماموریت تعدادی از سفرا در کشورهای مختلف، روند انتصاب سفرای جدید شتاب بیشتری گرفته است و تعدادی از این سفرا در محل مأموریت خود مستقر شده‌اند و تعدادی نیز در حال طی کردن مراحل اداری برای حضور در محل مأموریت خود هستند، گرچه در این فرایند سفارت‌خانه‌های ایران در انگلیس و فرانسه بعد از حدود تقریبا دو سال هنوز بدون سفیرند و روسای نمایندگی ایران در این دو کشور هنوز مشخص نشده‌ و یا حداقل به صورت رسانه‌ای و رسمی معرفی نشده‌اند، چنان که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران حدود دو هفته پیش در نشست رسانه ای خود در پاسخ به سوال ایسنا در این ارتباط گفت : انتخاب سفرا در این دو کشور در دستور کار قرار دارد، در این زمینه انجام اقدامات لازم در حال انجام شدن است و در مقطع زمانی خود در این زمینه اطلاع رسانی دقیق خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در میان سفیران جدید ایران برای حضور در نمایندگی‌های تهران در کشورهای مقصد، نام تعدادی از مدیران کل وزارت امور خارجه نیز به چشم می‌خورد، مدیرانی که پیش از این نیز عموما در کارنامه کاری‌شان سابقه ریاست نمایندگی ایران در خارج از کشور وجود دارد .

علیرضا عنایتی، مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه، یکی از مدیرانی است که قرار است طی روزهای آینده به عنوان سفیر جدید ایران در ریاض مستقر شود.

عنایتی که پیش از این سفیر ایران در کویت نیز بوده است، اولین سفیری است که بعد از برقراری مجدد روابط رسمی میان دو کشور ایران و عربستان در فروردین ماه ۱۴۰۲، راهی ریاض می‌شود.

یکی دیگر از دیگر مدیران کل وزارت امور خارجه که به تازگی به عنوان سفیر ایران در اسپانیا فعالیت خود را آغاز کرده رضا زبیب است.

رضا زبیب از جمله مدیران وزارت امور خارجه که در فضای مجازی نیز فعال بود، پیش از بر عهده گرفتن مسئولیت سفارت ایران در اسپانیا، چندین سال مدیر کل آسیای شرقی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه بود.

او همچنین در سال‌های اولیه دهه ۹۰ شمسی نیز مسئولیت سفارت ایران در قبرس را بر عهده داشت.

محمد حسن حبیب‌الله‌زاده یکی دیگر از مدیران کل وزارت امور خارجه است که به تازگی به عنوان سفیر جدید ایران در ترکیه انتخاب شده است و قرار است طی روزهای آینده راهی آنکارا شود.

 

حبیب‌الله زاده که چند سالی است در سمت مدیر کل مدیترانه و شرق اروپا وزارت امور خارجه مشغول به فعالیت است، پیش از این سفیر ایران در نروژ بوده است.

حبیب‌الله زاده در آبان ماه سال ۱۳۹۲ در پی تصمیم تهران و انگلیس برای برقراری روابط مجدد پس از حمله به سفارت لندن در تهران در آذرماه ۱۳۹۰، به عنوان کاردار «ترددی» جمهوری اسلامی ایران در لندن انتخاب شد تا مقدمات بازگشایی کامل سفارت ایران در این کشور اروپایی را فراهم کند. او بعد از مدتی به عنوان کاردار مقیم ایران در لندن منصوب شد.

به گزارش ایسنا، همچنین بر اساس برخی از گمانه زنی‌های رسانه‌ای گفته می‌شود ولی‌الله محمدی نصرآبادی، مدیر کل آفریقای وزارت امور خارجه نیز درآینده نزدیک به عنوان سفیر جدید ایران در یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا مشغول به فعالیت شود.

 

محمدی پیش از این مسئولیت سفارت ایران در کشورهای اندونزی و غنا را بر عهده داشته است.

علیرضا حقیقیان، مدیر کل اوراسیای وزارت امور خارجه نیز براساس برخی از گمانه زنی‌های رسانه‌ای احتمالا در آینده نزدیک به عنوان سفیر ایران در یکی از کشورهای آسیانه میانه مشغول به فعالیت خواهد شد .

 

حقیقیان پیش از این سفیر ایران در کشورهای ارمنستان و پاکستان بوده است.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز