تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

حال و هوای محرمی در كوچه پس كوچه‌ها نفتی

در شب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز کثرت و ازدحام عزاداران حسینی به اوج خود رسید و بخش کوچکی از دلدادگی صنعتگران نفت جنوب به مولای خودشان را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۶۸۹۰۳

 

تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران، نفت جنوب تحت تاثیر تهاجم فرهنگی و پروژه هویت زدایی غرب در ایران برای استعمار منابع خدادای کشور، آسیب‌های بسیاری دید. اما اکنون به یمن انقلاب اسلامی، هویت ایرانی اسلامی به صنعتگران بازگشته است و شاهد اشتیاق آنان در تکریم و تعظیم شعائر الهی هستیم و محرم و عزای حسینی، نمونه شگفت انگیزی از عشق آنان به خاندان عصمت است.

دهه آخر تیرماه 1402 در حالی فرا می‌رسید که رفته رفته، کوچه‎های مناطق نفتی رنگ و بوی عاشورایی گرفتند. حال و هوای محرمی را می‌توان از دیوارپوش‌های سیاه و پرچم‌های برافراخته بر سر در ساختمان‌ها و ادارات فهمید.

با ورود به ماه محرم، کوچه‌ها سیاه‌پوش شده و اکنون در جای‌جای محلات نفت نشانه‌های عزاداری عاشورا به چشم می‌خورد؛ از سویی داربست‌های فلزی برپا شده و عطر اسپند و برافراشتن پرچم‌های سیاه همه جا را با نوای حسینی عجین کرده است.

حال و هوای بخش اداری نفت هم بوی محرم به خود گرفت. از پرچم‌های برافراشته و کتیبه‌های مزین به گفتار بزرگان، تا بنرها و تصاویر عاشورایی هم سو، با رخت عزایی که بر تن و جان کارکنان نفت نشست. همزمان، علم تکیه‌ها، هیئت‌ها و پرچم عزا بر گنبد مساجد برافراشته شد و با پوشیدن رخت عزا، خود را برای میزبانی از عزاداران آماده کردند.

مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با شکوه و عظمتی وصف ناشدنی در دهه نخست محرم به مدت یازده شب، از شامگاه سه‌شنبه 27 تیر تا شام غریبان حسینی جمعه 6 مردادماه با حضور پرشور کارکنان نفت و خانواده آنان، ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام در 14 مسجد، هیئت و تکیه در مناطق زیر نظر نفت جنوب برگزار شد.

ویژگی شاخص مراسم امسال، حضور انبوه جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها در میان عزاداران حسینی جلوه می‌نمود که با پایان یافتن موج‌های همه‌گیری کرونا، بالاخره انتظارها به سر آمد و مردم با خیالی راحت‌تر در مجالس عزا شرکت کردند.

پس از 3 سال دوباره تشکیل گروه‌های نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی به مجالس عزا، معنویت، شور و زیبایی خاصی بخشید. در شب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز کثرت و ازدحام عزاداران حسینی به اوج خود رسید و بخش کوچکی از دلدادگی صنعتگران نفت جنوب به مولای خودشان را به نمایش گذاشت.

در این شب‌ها عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در صنعت نفت جنوب پس از برنامه تلاوت قرآن، قرائت ادعیه و اقامه نماز جماعت، از سخنان گهربار خطبا گرانقدر حسینی و مداحی ذاکران اهل بیت بهره‌مند شدند.

محور اصلی سخنرانی‌ها در ایام محرم « شناخت و معرفت اهداف نهضت حسینی، درس ها، عبرت‌ها، شعارها و آسیب‌های آن، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و همچنین موضوع حجاب و شناخت توطئه دشمنان» بود که با استفاده از آیات قرآن مجید و احادیث و روایات، تشریح و تبیین شد.

پیش از آغاز رسمی مراسم‌های عزاداری نیز، اجرای برنامه سنتی طبل و سنج زنی یا دمام زنی، سنتی که با تاریخ عاشورا عجین شده و هنوز هم میان نوجوانان و جوانان پرطرفدار است، پای ثابت هر عزای حسینی بود.


امسال هم چون سال‌های گذشته، اجرای تعزیه، شور و شعور حسینی را در میان کارکنان نفت به نمایش گذاشت. سنتی که در دوران‌های مختلف، رنگ و رخسار عوض کرده اما همچنان شور حسینی و مخاطب و دلداده خود را حفظ کرده است.

اجرای تعزیه امسال در تمام شب‌های دهه اول محرم و عزاداری بر سالار شهیدان، به مدت 10 شب در نقاط مختلف صنعت نفت جنوب اجرا که با استقبال چشمگیر کارکنان و خانواده آنان همراه شد.

این اجراها توسط گروه تئاتر زهور تحت عنوان کاروان خورشید توسط مدیریت عملیات غیر صنعتی در 10 نقطه اجرا شد که بخش‌هایی از واقعه عاشورا شامل شهادت حضرت عباس(ع)، شهادت حضرت علی اصغر(ع)، شهادت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت رقیه(س)، ظهر عاشورا و شهادت امام حسین(ع) را به اجرا در آمد.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف مناطق نفت از جمله خرمکوشک، نیوساید، شهرک نفت، مجموعه آپارتمان‌ها، کارون، شهرک قائم و برخی دیگر از نقاط مختلف شهر توسط مجموعه عملیات غیر صنعتی مناطق و همچنین کارکنان و خانواده نفت جنوب، از جمله دیگر سنت‌های پسندیده بود.

حرکت دسته‌های عزاداری، دمام زنی و زنجیر زنی در خیابان‌ها در روزهای عزدارای، نوای محرم را به داخل منازل کارکنان کشاند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : محرم نفت صنعت
ارسال نظر

آخرین اخبار روز