تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
مدیر حفظ نباتات فارس:

آلودگی ۵۸۱۰ اصله نخل به سرخرطومی حنایی در فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آلودگی ۵۸۱۰ اصله نخل در این استان تا کنون به آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خبر داد.
کد خبر: ۶۸۹۳۰

آلودگی ۵۸۱۰ اصله نخل به سرخرطومی حنایی در فارس


به گزارش معاصر از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جاوید عباسی در حاشیه چهارمین ستاد گیاهپزشکی با اشاره به سطح بیش از 33 هزار هکتاری نخیلات این استان تصریح کرد: تا کنون 9 شهرستان جنوبی درگیر با این آفت بسیار خطرناک و مهلک هستند که زیان اقتصادی سنگینی را در بر دارد.
به گفته وی؛ شهرستان های اوز، خنج، جهرم، قیروکارزین، لارستان، گراش، لامرد، داراب و زرین دشت تا کنون به ترتیب بیشترین تعداد نخل های آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی را شناسایی و ثبت کرده اند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کنترل و جلوگیری از گسترش آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی خرما نیازمند به کارگیری دقیق موازین و مقررات اعلامی است، اظهار کرد: جلوگیری از نقل و انتفال بدون ضابطه پاجوش نخل مهم ترین و کلیدی ترین فاکتور در جلوگیری از گسترش آلودگی به شمار می آید.
عباسی به لزوم اجرای طرح ردیابی و کنترل آفت در سطح نخیلات شهرستان ها و آموزش بهره برداران و کارشناسان نیز اشاره کرد و افزود: اجرا و به کارگیری دستور العمل های فنی در خصوص ضد عفونی پاجوش، گواهی بهداشت و به باغی و آموزش افراد ماهر ردیاب نیز ضروری و در جلوگیری از گسترش و انتقال آفت کارآمد است.
وی با یادآوری اینکه در استان فارس آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال 1396 در شهرستان اوز شناسایی شده است، ابراز کرد: مهم‌ترین علت شیوع این آفت از طریق انتقال پاجوش خرما از مناطق آلوده به سایر مناطق بوده است.
او می افزاید: آفت سرخرطومی حنایی نوعی سوسک جونده به رنگ قرمز مایل به حنایی تا قهوه‌ای تیره است، این حشره با ایجاد تونل در تنه درخت خرما و تغذیه از بافت های آوندی نخل موجب خشک شدن درخت و سقوط آن می‌شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اذعان به اینکه کنترل این آفت به دلیل دشواری در شناسایی اولیه آلودگی بسیار سخت است و زمانی متوجه می‌شویم که آفت خسارت وارد کرده و درخت ازبین رفته است، افزود: عمده خسارت سرخرطومی حنایی در مراحل لاروی این حشره ایجاد می‌شود.
عباسی گفت: یکی از روش‌های کاربردی برای کنترل آفت استفاده از سموم تدخینی است. در این روش بخش‌های آلوده درخت را حذف می‌کنند و بسته به شدت آلودگی تعدادی از قرص را داخل تنه درخت قرار می‌دهند و دور تا دور آن را با پلاستیک می‌بندند تا هیچ‌گونه خروج گاز ممکن نباشد و به این صورت باعث خفگی لاروها می‌شوند.

دهقان پور مطرح کرد:
تغییر رویکرد مدیریت سرخرطومی خرما در فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش از این در موضوع آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما رویکردمان مدیریت بحران بوده است که نیازمند تغییر و اتخاذ رویکرد مدیریت ریسک برای جلوگیری از بحران است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور در چهارمین ستاد گیاهپزشکی این استان تصریح کرد: نیازمند اقدامات جدید در مدیریت آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما هستیم، تهیه نقشه پراکنش در باغات با استفاده از تصاویر ماهواره ای، مشخص نمودن مناطق حساس و اولویت بندی این مناطق باید در دستور کار قرار گیرد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به منظور ایجاد سازوکار های لازم می بایست طرحی با کنشگری مجموعه های مختلف درون و برون سازمانی تهیه و ارائه شود، اظهار کرد: در قالب این طرح، برنامه عملیاتی برای مدیریت آفت سرخرطومی حنایی و وظایف هر مجموعه مشخص خواهد شد.
به گفته وی؛ کنشگران دخیل در این طرح عمدتا زیر مجموعه های سازمان جهاد کشاورزی، مراکز تحقیقاتی، تشکل های بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان را در بر می گیرد تا بتوان یک ارتباط و هماهنگی جامع و نظام مند را تشکیل داد.
او با اذعان به اینکه نمی توان در هر شهرستان درگیر با آفت خطرناک سوسک سر خرطومی حنایی خرما یک نسخه و دستور العمل واحد داشت، ابراز کرد: می بایست متناسب با شرایط هر شهرستان اقدام کرد، بعضا در برخی مناطق با کمبود امکانات و نیروی انسانی متخصص مواجه ایم اما در مقابل می توان از دیگر ظرفیت ها مانند خیرین محلی بهره گرفت.
دهقان پور با اشاره به اینکه مخاطبین و ذی نفعان نیز باید آموزش های لازم برای مدیریت آفت را فرا بگیرند، اضافه کرد: رویکردمان علاوه بر اطلاع رسانی، اقناع سازی نیز باشد، زیرا در صورت متقاعد سازی بهره بردار به وجود خطر آفت، بی شک همکاری خواهد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به اثر بخشی اعتبارات تخصیص یافته در خصوص سوسک سرخرطومی نیز پرداخت و افزود: این اعتبارات در بین تمامی شهرستان های آلوده بر اساس سطح آلودگی توزیع شده است که با تدوین طرح مد نظر اثر گذارتر از گذشته خواهد بود.
او به لزوم تعمیم تجربه شهرستان های استان فارس در مبارزه و کنترل این آفت نیز اشاره کرد و گفت: مناطق 4 و 5 این استان در طرح افزایش نفوذ دانش در حال حاضر درگیر موضوع سوسک سرخرطومی حنایی خرما هستند که باید در این خصوص به تبادل دانش و تجربیات خود بپردازند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز