تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰

گرمازدگی در صورت درمان نشدن منجر به مرگ افراد می‌شود

گرمازدگی در صورت درمان نشدن منجر به مرگ افراد می‌شود
خارج‌کردن لباس بیمار، خنک‌ کردن محیط با کولر (نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند)، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیمار دارای تهوع یا بی‌هوش‌ از جمله اقدامات موثر در درمان اولیه گرمازدگی است.
کد خبر: ۶۹۰۳۰

به گزارش معاصر؛ رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: گرمازدگی در عین حال که در بسیاری از موارد قابل‌ پیشگیری است، در صورت دریافت نکردن خدمات درمانی سریع می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.

داریوش تقی‌لو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

وی با بیان اینکه گرمازدگی زمانی ظاهر می‌شود که فرد، مدت‌ زمان زیادی را در معرض نور آفتاب یا دمای بالا قرار بگیرد، اضافه کرد: شدت گرمازدگی بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از دست‌ رفته و طول زمان قرار گرفتن در معرض گرما می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

این مسوول ادامه داد: هرچند که گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل‌ درمان است اما درصورتی‌ که درمان آن به تعویق بیفتد می‌تواند خطرآفرین باشد و حتی منجر به مرگ شود.

وی تاکید کرد: کودکان، افراد مسن، مادران باردار، افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم‌آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالاتری برای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می‌شوند به علت مختل‌ شدن مکانیسم تعریق و از دست‌ دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان افزایش می‌یابد و در صورت درمان نکردن، سطح هوشیاری آنها کاهش‌ می یابد که می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

وی اظهار داشت: در صورت مواجه شدن با فرد گرمازده در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و با اورژانس ۱۱۵ تماس برقرار شود.

این مسوول خاطر نشان کرد: خارج‌کردن لباس بیمار، خنک‌ کردن محیط با کولر (نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند)، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیمار دارای تهوع یا بی‌هوش‌ از جمله اقدامات موثر در درمان اولیه گرمازدگی است.

تقی لو، تسریع در امدادرسانی به افراد دارای علامت گرمازدگی را مهم عنوان کرد و افزود: بهبودی از گرمازدگی به‌سرعت عمل امدادگران در انجام درمان بستگی دارد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی زنجان ادامه داد: لازم است که تمامی شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم این بیماری نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده آغاز و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز