تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹

مراسم بزرگداشت روز ملی استقلال بولیوی در برج آزادی برگزار شد

مراسم بزرگداشت روز ملی استقلال بولیوی در مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۲۸۷

مراسم بزرگداشت روز ملی استقلال بولیوی در برج آزادی برگزار شد

 

به گزارش معاصر، مراسم بزرگداشت روز ملی استقلال بولیوی شب گذشته (۱۵ مرداد) با حضور سفیر بولیوی، عیسی کاملی دستیار وزیر و مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه، فرزاد هوشیار پارسیان رئیس برج آزادی، مهدی سالم مدیرعامل بنیاد رودکی، محمدقاسم ناظر مدیرعامل باغ‌موزه دفاع مقدس و بیش از ۵۰ سفیر و رایزن‌های کشورهای مختلف، و مسئولان و مقامات دولتی در مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی برگزار شد.

رومینا گوادالوپه‌ پرز راموس، سفیر بولیوی در این مراسم گفت: شاکله روند انقلابی استقلال بولیوی، با شورش‌های بومیان در سال ۱۸۷۱ آغاز شد و رهبران آن در بند بودند و شکنجه و تکه تکه و کشته شدند. آنها طرفداران پادشاهی اسپانیا را بیرون راندند و سرزمین‌هایی را آزاد کردند که بعدها جمهوری بولیوار در آن شکل گرفت؛ جمهوری‌ای‌ که نامگذاری آن به افتخار بولیوار بود که در سال ۱۸۲۴ در نبردی ارتش سلطنتی را شکست داد.

سفیر بولیوی ادامه داد: آثار فرهنگی ایران و بولیوی به عنوان میراث جهانی معرفی شده و به همین دلیل است که بولیوی به همراه جمهوری اسلامی ایران جزو تمدن‌های کهن هستند. فرهنگی که اجداد ما برای ما به ارث گذاشته‌اند، بخشی از ثروت و سرمایه فرهنگی ماست.

راموس در پایان گفت: ما برای تقویت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و از یادداشت‌های تفاهمی که میان دو کشور امضا شده استقبال می‌کنیم تا اهداف مشترک را به نفع دولت‌ها و ملت‌هایمان پیش ببریم.

در ادامه گزارش این مراسم آمده است: بعد از سخنرانی سفیر بولیوی، هوشیار رئیس برج آزادی گفت: جای خوشحالی دارد که برج آزادی به عنوان نماد آزادی ملت ایران میزبان جشن استقلال و روز ملی کشور بولیوی است.

او افزود: کشور بولیوی و خَلق‌های آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی یک اسطوره انقلابی و یک چریک دارند در مبارزه با استعمار و کسب آزادی ملت‌ها به نام چه‌گوارا و ما در ایران معاصر یک چریک برای خَلق‌های خاورمیانه داریم به نام ژنرال حاج قاسم سلیمانی. نکات مشترک کشورهای آزادی‌خواه و ضدامپریالیستی در پیشبرد آزادی خَلق‌ها بسیار موثر است. امید دارم شب خوبی را تجربه کنید، در برج آزادی که نماد آزادی و استقلال کشور ما از یوغ کشورهای امپریالیستی و محل برگزاری جشن پیروزی انقلاب اسلامی است.

بخش پایانی مراسم، افتتاحیه نمایشگاه‌های عکس و تجسمی از کشور بولیوی به همراه اجرای ویدئومپینگ پرچم دو کشور بر روی برج آزادی بود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز