تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹
کاخ سفید:

مذاکره برای بازگرداندن زندانیان آمریکایی در ایران ادامه دارد

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه عنوان کرد: ما درحال مذاکره با ایران برای بازگرداندن آمریکایی تحت حصر خانگی به وطن هستیم.
کد خبر: ۶۹۸۲۴

 

به گزارش معاصر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید عنوان کرد که در جایگاهی نیست که گزارشات درخصوص کاهش غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را تایید کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه عنوان کرد: ما درحال مذاکره با ایران برای بازگرداندن آمریکایی تحت حصر خانگی به وطن هستیم.

وی در اظهاراتی مدعی شد که این کشور امیدوار است ایران درک کند که "تدارک تجهیزات برای روسیه" و "حمایت از شبکه تروریستی در منطقه" غیرقابل قبول است.

کربی در ادامه ادعا کرد که هدف قرار دادن کشتی‌رانی در آب‌های خلیج فارس توسط ایران "قابل پذیرش" نیست.

وی در رابطه با گزارشات درخصوص کاهش سرعت غنی‌سازی ایران گفت: اگر ایران حتی اقداماتی برای کاهش سرعت غنی‌سازی خود اتخاذ کرده باشد، من در جایگاهی نیستم که آن را تایید کنم. اگر ایران چنین کاری را انجام بدهد، این خبر خوبی است.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه مدعی شد که این کار نیز باعث نخواهد شد آمریکا دیگر کاری به "رفتارهای بی‌ثبات‌کننده دیگر" ایران نداشته باشد.

روزنامه نیویورک هفته گذشته اعلام کرد که مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج جاسوس آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، در اولین قدم این توافق که پس از دو سال «مذاکره پنهانی ایران و آمریکا» حاصل شده است، ایران پنج جاسوس ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آن‌ها را در هتلی نگه‌ می‌دارد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در رابطه با اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج تن را عفو و آزاد کنند. جا به جایی امروز آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

همچنین خبرنگار سی بی اس نوشت که اگر توافق پیش برود این زندانیان احتمالا در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) به کشورهای خود بازگردند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : کاخ سفید مذاکراه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز