تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۹.۷۹°
۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴
وزیر خارجه آمریکا:

واشنگتن در جستجوی مسیرهای دیپلماتیک با ایران است

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه علی‌رغم بیان این ادعا که توافق هسته‌ای جدید با ایران روی میز نیست مدعی شد واشنگتن در جستجوی مسیرهای دیپلماتیک با ایران است.
کد خبر: ۶۷۱۳۹

واشنگتن در جستجوی مسیرهای دیپلماتیک با ایران است

 

به گزارش معاصر,بلینکن که در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی صحبت می‌کرد گفت مدعی شد هیچ توافق هسته‌ای جدیدی با ایران روی میز نیست.

در روزهای گذشته رسانه‌های آمریکا مدعی شده بودند میان ایران و آمریکا «تفاهمی» حاصل شده که بر مبنای آن مقرر شده در ازای تعهد ایران به عدم غنی‌سازی اورانیوم در بالاتر از سطح ۶۰ درصدی و همچنین آزادسازی چند زندانی آمریکایی، دولت «جو بایدن» با آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران موافقت کند. 

وزیر خارجه آمریکا حدود ده روز پیش در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه سنگاپور این گزارش‌ها را رد کرده و گفته بود که آنها «دقیق و صحیح» نیستند.

بلینکن در سخنرانی امروز خود گفت: «هیچ توافق قریب‌الوقوعی در کار نیست، در عین حال ما کماکان بررسی مسیرهای دیپلماتیک را ادامه می‌دهیم.»

وزیر خارجه آمریکا درباره احتمال حصول توافق در آینده مدعی شد: «ما بر حسب اقدامات آنها بررسی خواهیم کرد.» وی گفت ایران نباید اقداماتی انجام دهد که به تنش‌ها دامن می‌زند.

بلینکن درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین مدعی شد آمریکا نوعی «تلاشی مبتنی بر حسن نیت» به کار گرفته و برای مدتی توافق امکان‌پذیر به نظر می‌رسیده است.

با آنکه دولت آمریکا ادعا می‌کند از نخستین روز آغاز به کار به دنبال احیای برجام بوده است شواهد نشان می‌دهد واشنگتن هیچ‌گاه چنین قصدی را دنبال نکرده است. 

دی‌ماه سال ۱۳۹۹، زمانی که بسیاری از تحلیلگران در آمریکا گمان می‌کردند بازگشت به برجام جزو نخستین اقدامات دولت بایدن خواهد بود بلینکن در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا تأکید کرد که کاخ سفید دنبال «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» به جای برجام است و آمریکا هنوز با نقطه بازگشت به برجام فاصله دارد.

بلینکن در آن جلسه که روز ۳۰ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد گفت: «رئیس‌جمهور منتخب معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی‌گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.»

بلینکن در ادامه اضافه کرد: «حالا که این گفته شد، باید بگویم که با این نقطه فاصله زیادی داریم. باید ببینیم بعد از اینکه رئیس‌جمهور منتخب سر کار می‌آید ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد و آماده انجام چه اقداماتی است، بعداً اگر آنها می‌گویند که به پایبندی برجام برگشته‌اند باید ارزیابی کنیم ببینیم آیا به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند یا خیر.»

بلینکن امروز چهارشنبه مدعی شد: «ایران نتوانست یا نخواست کارهای لازم برای بازگشت به پایبندی [به برجام] را انجام دهد.»

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار شد اما این گفت‌وگوها از آن زمان به بعد دچار وقفه شد. شواهد زیادی نشان می‌دهند بی‌میلی دولت آمریکا برای توافق اصلی‌ترین عامل توقف مذاکرات بود. 

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا اصلی‌ترین دلیلی رویگردانی آمریکا از گفت‌وگوها بود. 

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

 

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز