تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
زمونی مهم برای دادگاه تجدید نظر حمید نوری

آیا دادگاه روند های غیرقانونی خود را ادامه می دهد؟

در جلسات آتی، یکی از تخلفات بزرگِ پلیس و دادستانی سوئد مورد بررسی قرار خواهد گرفت
کد خبر: ۷۰۴۹۳

 

 

به گزارش معاصر؛ امروز و در آستانه برگزاری سیزدهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری که روز 10 شهریور انجام خواهد شد، بیش از هر زمان دیگری و با قاطعیت حقوقی می توان گفت دادرسی برگزار شده در سوئد مطلقا ناعادلانه است.

وکلای حمید نوری در چند روز گذشته در لایحه ای خطاب به دادگاه تجدیدنظر اعلام کردند تمایل دارند چند نفر از افرادی را که از کارکنان اصلی در زندان های اوین و رجایی شهر و از اعضای کمیته های عفو در دهه ۶۰ بودند به عنوان شاهد به دادگاه معرفی نمایند.

آن ها در لایحه خود مشخصات این افراد را ارایه کردند. تنها یک پاسخ مثبت از دادگاه می توانست نشان دهد که دادرسی علیه حمید نوری در مسیری عادلانه قرار دارد و برای حمید نوری و طرفداران عدالت ایجاد امیدواری کند.

با این حال، در کمال تعجب دادستان های پرونده با این درخواست مخالفت کردند و نشان دادند که این فقط دادستان های پرونده هستند که می توانند شهود و ادله گزینشی خود را ارایه دهند و متهم این حق را ندارد. این در حالی است که بنابر اصول و موازین دادرسی منصفانه، از جمله اصل برابری، هر دو طرف یک دعوای کیفری باید بتوانند ادله و شهود خود را به دادگاه ارایه نمایند.

به علاوه، دادستان برای اثبات مجرمیت بدون هر گونه شک معقول باید ادله اتهام زا و اتهام زدا را ارایه نماید. این رویکرد دادستان های سوئدی از ابتدای پرونده تا کنون فقط نشان دهنده سماجت و اصرار بر عدم عدالت یا عدالت گزینشی است.

اصرار بر عدالت گزینشی خود بی عدالتی مطلق و مقاومت در برابر اجرای عدالت محسوب می شود. چنین اصرار و سماجتی حمید نوری را به یک قربانی دادرسی غیرعادلانه و دستگاه قضایی سوئد را به ماشینی برای قربانی کردن افراد بی گناه تبدیل می کند.

واقعا شاهدان حمید نوری می خواهند چه بگویند که دادستان ها حتی از پذیرش آنها واهمه دارند؟ چرا دادستانها از ابتدا اصرار دارند صرفا ادله یک سویه و گزینشی را ارائه نمایند؟!

البته این نخستین باری نیست که دادستان ها از پذیرش ادله ارایه شده از طرف حمید نوری و خانواده اش طفره می روند و مخالفت می کنند.


تلاش وکلای حمید نوری و خانواده وی این است تا تمام آن چه را که برای کشف حقیقت لازم است را انجام دهند. وقتی کسی به عنوان شاهد در دادگاه حضور پیدا می کند نمی تواند گزینشی صحبت کند. سوال های دادستان ها و وکلای شاکیان می تواند او را در حالتی قرار دهد تا آن چه را که به نفع حقیقت است بیان کند. ارایه اسامی مهم ترین افراد کلیدی در پرونده از سوی حمید نوری نشان می دهد که او بر حقانیت خود و ساختگی بودن ادعاهای طرف مقابل آن چنان اطمینان و اعتمادی دارد که افراد بسیار کلیدی را به عنوان شاهد معرفی کرده است.

شاهدان نیز علیرغم شناختی که از دادگاه دارند آمادگی خود را برای حضور در دادگاه و ادای شهادت اعلام کرده اند. وکلای حمید نوری به این طریق به دنبال کشف حقیقت و اثبات بی گناهی موکل خود می باشند. با این حال، دادستانها همچنان اصرار دارند فقط آن چه را که یک طرف پرونده به طور جعلی و غیرواقعی ارایه می دهد «دلیل» بدانند و با آن موافقت کنند.

این رویکرد دادستان های جدید پرونده در مرحله تجدیدنظر، متاسفانه ادامه دهنده همان مسیر اشتباهی است که دادستان های قبلی بکار گرفتند و نتیجه چنین مسیری جز ناعادلانه بودن دادرسی نیست.


در مرحله تحقیقات مقدماتی پرونده متاسفانه دادستان ها اولا از پذیرش هر گونه دلیلی از سوی حمید نوری خودداری می کردند و در ثانی یکی از مسئولان ارشد تحقیقات مقدماتی را یک افسر پلیس ایرانی الاصل قرار دادند که هم در پرونده ذینفع بود و هم در تحقیقات جانب دارانه عمل کرد. وکلای حمید نوری در لایحه خود علیه این افسر پلیس تمام موارد را به صورت مفصل و مستند بیان کرده اند.

حالا باید دید در چند روز آینده آیا دادگاه تجدیدنظر در مقابل سماجت دادستان ها بر عدالت یک سویه و گزینشی تسلیم خواهد شد یا به دنبال اجرای عدالت واقعی است؟

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : دادگاه حمید نوری
ارسال نظر

آخرین اخبار روز