تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) سوم مهر ماه ۱۴۰۲ درحال بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران هستند که در گزارش زیر می توانید دنبال کنید.
کد خبر: ۷۱۲۵۹

 

به گزارش معاصر، قبل از  آغاز جلسه علنی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست غیرعلنی مجلس گزارشی پیرامون لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان ارائه کرده است.

بنا به دستور کار از قبل اعلام شده از سوی مجلس شورای اسلامی از امروز بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس آغاز می شود و در صورت تصویب کلیات، نمایندگان هر روز در دو شیفت کاری به بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه خواهند پرداخت.

در ابتدای جلسه علنی،‌ با اصرار نمایندگان  بر مصوبه قبلی خود در طرح تمدید قانون برنامه ششم، این طرح جهت رفع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

سپس سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گزارش این کمیسیون درباره روند بررسی این لایحه و جزییات آن را تشریح کرد.

 

مخالفان کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه

در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه، رحمت‌الله نوروزی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران گفت که برخی فصل بندی‌های لایحه برنامه هفتم اشکال دارد و در مواردی تناقضاتی وجود دارد و قابلیت و ضمانت اجرایی ندارد.

از دیگر مخالفان، سید محمد مولوی نماینده آبادان بود و با تاکید بر اینکه باید برخی اهداف لایحه برنامه هفتم واقع‌بینانه‌تر شود، گفت: با وجودی که مساله‌شناسی در لایحه به خوبی پیش‌بینی شده اما اولویت‌بندی‌ها درست نیست.

همچنین حسین رجایی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی بحث ساماندهی کارکنان دولت را دنبال کرد اما در نهایت با رفت و آمد بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد و اکنون جوانان بلاتکلیف هستند، تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه در خصوص ساماندهی کارکنان دولت سکوت کرده است.

تاکید سید جلیل میرمحمدی نماینده میبد و تفت در ابراز مخالفتش با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه این بود که در این لایحه به جای حل مسأله، موضوع روزمرگی مطرح است.

مخالف دیگر کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه، علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بود که معتقد است: در گزارش کمیسیون تلفیق توجهی به مسائل آموزشی و حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای نشده و با این وضعیت همچنان مدرک‌گرایی در اولویت قرار داشته و همچنان شاهد ادامه بیکاری فارغ‌التحصیلان خواهیم بود.

 

موافقان کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه

 

از طرف دیگر حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی از موافقان این لایحه بود و با اشاره به این‌که نمایندگان مجلس حدود ۸ هزار پیشنهاد در لایحه برنامه هفتم توسعه طرح کردند، گفت: روح امید و پیشرفت در همه ابعاد لایحه برنامه هفتم توسعه دیده می‌شود.

درادامه،‌ عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان در موافقت با کلیات این لایحه از تغییرات انجام شده بر لایحه از سوی کمیسیون تلفیق دفاع کرد و افزود:اولین ایراد برخی از مخالفان به لایحه برنامه هفتم این است که می‌گویند لایحه دولت در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم تغییرات بسیاری داشته‌ است؛ الان من سوال دارم که آیا لایحه دولت حفظ وضع موجود نبود؟ البته مواردی از الحاقات وجود دارد که دولت معتقد است توان اجرای آن را ندارد که در بررسی جزئیات باید به این موارد در رسیدگی شود.

توجه به دیپلماسی آب و الگوی کشت، از نگاه علی جدی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن از نقاط قوت گزارش تلفیق لایحه برنامه هفتم بود و در ادامه اظهاراتش افزود: توجه به زیرساخت ها و فیبر نوری، اینترنت و پوشش صددرصدی تلفن همراه اول و توسعه دولت الکترونیک از دیگر نقاط مثبت گزارش کمیسیون تلفیق است.

در ادامه دشتی‌اردکانی ازاعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه مساله‌محور بودن برنامه هفتم مورد توجه این کمیسیون بوده، افزود: البته ما نمی‌گوییم که این لایحه اکنون بی‌عیب است قطعا معایبی دارد اما همانطوری که رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در جریان رسیدگی در صحن مواد دارای ایراد به کمیسیون تلفیق باز می‌گردد تا اشکالات برطرف شود.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز