تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
اخبار مهم در جلسه هیات دولت:

ساخت ورزشگاه در پایتخت

جلسه هیأت دولت چهارشنبه ۵ مهر خبرهای خوشی را برای مردم به همراه داشت که از جمله آنها می‌توان به ساخت یک ورزشگاه مناسب در تهران، پرداخت مطالبات گندم‌کاران تا پایان مهر، حمایت دولت برای تأمین گاز منازل چهار استان محروم اشاره کرد
کد خبر: ۷۱۲۷۵

به گزارش معاصر،جلسه هیأت دولت این هفته به ریاست سید ابراهیم رئیسی و با حضور اعضای کابینه در ساختمان پاستور برگزار شد؛ رئیس‌جمهور در این جلسه از همه دستگاه‌های اجرایی و مسئول خواست که همه توان خود را برای اثرگذاری بهبود نرخ رشد اقتصادی بر وضعیت عمومی اقتصاد کشور و بهبود معیشت اقشار مختلف، به‌ویژه دهک‌های پایین به‌کارگیرند.

در این جلسه، «کیومرث هاشمی» دستور رئیس‌جمهور برای ساخت یک ورزشگاه مناسب در تهران را زمینه‌ساز افزایش نشاط جوانان دانست و از شروع مقدمات مطالعاتی و جایابی محل احداث این ورزشگاه خبر داد.

در ابتدای این جلسه هم «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اعلام خبر تولید داروی «آلتپلاز» توسط دانشمندان جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی گفت: در حال حاضر تنها سازنده این دارو آمریکاست، اما جوانان کشورمان موفق شدند به فرمول ساخت این دارو دست یابند و تولید این دارو در کشور شروع شده و در حال حاضر ایران دومین تولیدکننده این دارو در جهان است و با فراهم شدن توان تولید این دارو در کشور سالانه ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

پس از پایان جلسه هیأت دولت، جمعی از وزرا با حضور در جمع اهالی رسانه پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شدند. وزیر کشور ادعای رسانه‌های صهیونیستی را تکذیب کرد، زاکانی هم بدون تعارف پاسخ ادعای رئیس شورای سابق تهران را داد، اسماعیلی از تغییرات ساختاری در وزارتخانه خود خبر داد، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم از وصول پرداخت گندم‌کاران تا پایان مهر خبر داد، وزیر اقتصاد نیز از تشکیل کمیته اقتصادی میان ایران و مصر و فعال‌شدن بانک مشترک دو کشور خبر داد.

 

پرداخت مطالبات گندم‌کاران

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن عذرخواهی از گندم‌کاران اعلام کرد که مطالبات باقیمانده آن‌ها تا پایان مهر ماه پرداخت می‌شود.

منظور در خصوص میزان تخصیص بودجه عمرانی در ۶ ماهه اول سال هم گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در ۶ ماه اول سال تخصیص پیدا کرده است و پیش بینی ما این است که تا اخر سال حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی تخصیص خواهد یافت. علت اینکه در نیمه اول سال کمتری داشتیم این بود که ۷۰ هزار میلیارد تومان در اسفندماه بودجه عمرانی به دستگاه‌های اجرایی تخصیص دادیم که در حساب دستگاه‌ها باقی مانده بود و دستگاه‌ها می توانستند تا شهریور ماه هزینه کنند لذا برآورد ما این است تا شهریور ماه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در پروژه های عمرانی هزینه شده است.

افزایش سرمایه ایران در بانک مصر

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به حضور در نشست سالانه بانک توسعه زیرساخت آسیایی، از تشکیل کمیته اقتصادی میان ایران و مصر و فعال‌شدن بانک مشترک دو کشور خبر داد و گفت: ۳۷ میلیون یورو معادل انباشت سودی که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته داشت و به دلیل نداشتن برنامه از سوی دولت قبل مورد استفاده قرار نگرفته بود، به‌عنوان افزایش سرمایه ایران در بانک ایران و مصر مورد تأیید قرار گرفت تا با سهام‌داران دیگر هم در تأمین مالی پروژه‌های مشترک دو کشور و تقویت بانک نقش ایفا کنند و هم سهم ایران در این بانک کاهش پیدا نکند.

حمایت دولت برای تأمین گاز منازل ۴ استان محروم

علی بهادری جهرمی با اشاره به مصوبات امروز دولت اظهار کرد: دولت در راستای حمایت از مردم ساکن در استان‌های کمتر برخوردار و اقشار دهک‌های پایین، مصوبه‌ای را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه در اختیار خانوارهایی که دسترسی به گاز لوله‌کشی ندارند، قرار خواهد گرفت تا این افراد بتوانند شبکه گاز داخلی منازل خود را با تسهیلات و حمایت ویژه ایجاد کنند.

وی در این‌باره اظهار کرد: این تسهیلات به استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

دولت هیچ عمل اشراف گرایانه و غیر متعارفی را قبول نمی‌کند

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برخورد با مدارس لاکچری نیز اظهار داشت: تکلیف دولت درخصوص این مسائل روشن است؛ دولت هیچ عمل اشراف گرایانه و غیر متعارفی را قبول نمی کند و برنمی‌تابد و خانواده ها باید کمک کنند که چنین رفتارهایی شکل نگیرد.صحرایی یادآورشد: در این رابطه به رئیس سازمان مدارس غیردولتی دستور بررسی داده شده است و قطعا برخورد خواهد شد.

تکذیب ادعای هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های موشکی در خرم‌آباد

وزیر کشور درباره ورود غیرقانونی اتباع افغانستانی به کشور و برنامه‌های این وزارتخانه برای ساماندهی اتباع گفت: بر اساس برنامه طراحی شده نسبت به ساماندهی اتباع خارجی اقدام خواهد شد و در دستور کار است.اتباع غیر قانونی باید به کشور خود بازگردانده شوند و کسانی که مجوز حضور دارند، ساماندهی شوند. آنچه که ما می توانیم به صورت غیررسمی از اتباع افغانستانی حاضر در ایران اعلام کنیم، حدود پنج میلیون نفر و به طور رسمی کمتر است.

وی همچنین درباره لرزشی که سه‌شنبه شب در خرم آباد لرستان احساس شد، ادعای مورد هدف قرار گرفتن زیر ساخت‌های موشکی را تکذیب کرد و اظهار داشت: آنچه مطرح است همان تکانه و لرزش بوده است. مطلبی که همان شب منتشر شد، اطلاعات نادرستی بود و منبع رسمی نداشت.وزیر کشور یادآورشد: بنا بر اعلام مراجع رسمی، به دلیل عمق زیاد این زلزله، دستگاه‌های لرزه‌نگار به درستی نتوانستند آن را تشخیص بدهند و صدایی که ادعا می‌شود شنیده شده، خبرسازی بود.

۲۲ برنامه فشرده در مدت کوتاه کمتر از ۳ روز در نیویورک

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک و با بیان اینکه سفر آیت‌الله رئیسی به نیویورک اثرات مثبتی در دیپلماسی کشور رقم زد اظهار کرد: با تدابیر رئیس جمهور، سفر امسال به نیویورک از جهات مختلف از جمله محتوای نطق در مجمع عمومی سازمان ملل، تعداد دیدارها و ملاقات‌ها و همچنین دیدار با مقامات محلی و مردمی و گروه های تاثیرگذار، در مجموع ۲۲ برنامه فشرده در مدت کوتاه کمتر از ۳ روز در نیویورک صورت گرفت.

وی تصریح کرد: با این سفر، آثار و برکات مثبتی در فرایند بین المللی و دیپلماسی کشور رقم خورد و مورد استقبال جامعه جهانی و رؤسای کشورها و مجامع بین المللی قرار گرفت.

خنده‌ی معنادارِ زاکانی به اظهارات محسن هاشمی

زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس سابق شورای شهر تهران مبنی بر اینکه ساخت مسیر تراموا، ۲۰ میلیون دلار هزینه دارد و بی‌فایده و شهرداری تهران به‌دنبال کارنامه‌سازی است، گفت: جز خنده نمی‌شود کاری کرد!

وی تصریح کرد: من آن مصاحبه را دیدم، نه عدد می‌دانستند و نه چیز دیگری، با حدس و گمان حرف زده بودند. خیلی بد است که آدم چیزی را که بلد نیست، بگوید چون مجبور نیست حرف بزند!

تغیرات ساختاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از تغییرات ساختاری این وزارتخانه و ابلاغ این تغییرات طی روزهای آینده خبر داد و گفت: البته برخی از این اقدامات از جمله تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیازمند قانون است که باید در مجلس اتفاق بیفتد و درباره اسم در آنجا به تصویب برسد. دوستان در مجلس آمادگی این را دارند و در این زمینه با آنها گفت‌وگو کردم البته تغییر نام، مسأله اول ما نیست مهم کارکرد و ساختاری است که باید اتفاق بیفتد.

 

 

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز