تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷

قیمت خرید گندم در دولت سیزدهم از تورم پیشی گرفت

خریدتضمینی گندم درسال زراعی که گذشت به بیش از ۱۰ میلیون تن رسید که نشان می‌دهد دولت در سایه تحریم‌ها، برای خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک، عملکرد مطلوبی داشته.
کد خبر: ۷۲۰۵۶

به گزارش معاصر، آیت الله رییسی زمانی که سکان دولت سیزدهم را در دست گرفت میزان خرید تضمینی گندم ۴.۵ میلیون تن و واردات در آن زمان بیش از ۷ میلیون تن به ارزش بیش از دو میلیارد دلار بود؛ این بدان معناست که در آن زمان ذخایر گندم در برخی استان‌ها برای سه روز و برخی تا دو هفته بیشتر کفاف نمی داد؛ همین امر نگرانی‌ هایی را برای دولت ایجاد کرده بود.

با توجه به خشکسالی های مستمر و محدودیت منابع آبی دولت سیزدهم با اقدامات موثر و در پیش گرفتن سیاست های مناسب توانست در سال زراعی که گذشت (۱۴۰۲) میزان خرید تضمینی گندم را به بیش از ۱۰ میلیون تن برساند که نسبت به سال‌های گذشته خود رقم قابل توجهی استY در واقع خرید گندم نسبت به ابتدای دولت سیزده رشد ۲.۵ برابری را نشان میدهد.

آمار خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۷.۵ میلیون تن بود؛ بر این اساس خریدتضمینی گندم سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۶ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک‌ ۴۲ درصدی رشد داشته است.

از آنجایی که تولید گندم به عنوان یک کالای اساسی مهم باید برای کشاورزان از نظر قیمتی و درآمدزایی صرفه اقتصادی داشته باشد، عوامل اصلی افزایش خرید گندم همچون قیمت‌ گذاری مناسب، اعلام به موقع قیمت، اجرای کشت قراردادی (ارائه کودهای پایه و بذر)، تغذیه گیاهی و حمایت کودی مورد تاکید دولت سیزدهم است.

قیمت خرید تضمینی گندم باید به گونه‌ای تعیین شود که کشاورز علاوه بر تامین معاش خود بتواند عملیات مبارزه با علف‌ های هرز، تکمیل دوره های آبیاری، تامین به موقع کودهای پایه و خرید بذر مناسب را در اولویت قرار دهد، در غیر این صورت انگیزه ای برای ورود به زمین کشاورزی نخواهد داشت.

در واقع دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم را از کیلویی ۵ هزار تومان در آغار به کار خود (تابستان ۱۴۰۰) ابتدا به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد و با شروع جنگ اوکراین و روسیه و تغییر قیمت‌های جهانی، در ابتدای سال ۱۴۰۱ قیمت را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و مجدد این رقم را به ۱۳ هزار تومان رساند؛ در نهایت برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای قیمتگذاری، قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم با احتساب شرایط ۱۵ هزار تومان تعیین و مصوب کرد که این قیمت علاوه بر متناسب بودن با هزینه های تمام شده تولید با نرخ جهانی گندم نیز نزدیک بوده است.

رشد چشمگیر قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های گذشته باعث افزایش قابل توجه تولید و خرید تضمینی گندم شده است به طوری که کشور در گندم مورد نیاز برای نان به خودکفایی رسیده است.

حال برای سال زراعی جدید ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ قیمت خرید تضمینی گندم توسط شورای قیمت گذاری ۱۷ هزارتومان تعیین شده اما هنوز ابلاغ نشده است؛ بنابراین به گفته برخی کارشناسان امر این قیمت برای سال زراعی جدید مناسب به نظر می‌رسد زیرا علاوه بر نزدیک بودن به قیمت های جهانی این محصول، هزینه های تمام شده تولید را نیز پاسخگو خواهد بود.

به نظر می رسد این اقدام دولت علاوه برحمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان، جلوگیری از مصرف این محصول به عنوان خوراک دام یا کاهش خروج آن از کشور به صورت قاچاق عمل کند.

از آنجایی که قیمت خرید تضمینی گندم در بین محصولات اساسی این بخش همچون جو، ذرت، چغندرقند، پنبه (وش)، دانه سویا، دانه آفتابگردان، دانه کلزا، دانه گلرنگ، انواع برنج پر محصول، عدس، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا سفی، لوبیا قرمز، سیب زمینی و پیاز بالاتر است؛ بنابراین باید نرخ به گونه‌ای تعیین شود که کشت این محصولات دچار مشکل نشود؛ زیرا در صورتی که قیمت خرید تضمینی گندم از دیگر محصولات اساسی کشاورزی فاصله زیادی داشته باشد، به طور حتم کشت سایر محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین باید قیمت خرید تضمینی گندم با در نظر گرفتن کشت سایر محصولات تعیین و اعلام شود.

در عین حال دولت سیزدهم با تدبیر خود در تعیین نرخ ۱۵ هزار تومانی گندم طی سال زراعی گذشته توانست تولید این محصول را به حد قابل توجهی برساند؛ بنابراین با تعیین نرخ جدید خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ به نظر می‌رسد کشور به خودکفایی در تولید و خرید تضمینی گندم برسد تا دیگر نیازی به واردات این محصول نباشد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز