تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳

کاهش احتمال آلودگی آبی با استفاده از تکنولوژی روز در لایروبی تصفیه خانه صنعتی پساب پالایشگاه آبادان

رئیس پالایش منطقه ۱ شرکت پالایش نفت آبادان از لایروبی حوضچه های واحد بازیافت مواد نفتی از پساب (ROP) پالایشگاه آبادان با هدف کاهش حداکثری احتمال ورود آلاینده های نفتی به رودخانه خبر داد.
کد خبر: ۷۲۴۱۲

به گزارش معاصر به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان، حسین زبیدی گفت: پالایشگاه آبادان خود را ملزم و متعهد به رعایت استانداردهای زیست محیطی و جلوگیری از ورود آلاینده ها به رودخانه و آب های آزاد می داند. بر همین اساس ۲ رویکرد کوتاه مدت و بلند مدت برای جلوگیری از ورود آلاینده های نفتی به رودخانه اروند در دستور کار قرار گرفت.

به گفته او ساماندهی وضعیت کنونی، بهینه سازی و استفاده حداکثری از امکانات موجود رویکرد کوتاه مدت و احداث تصفیه خانه صنعتی مدرن منطبق بر دانش روز دنیا و تکنولوژیای نوین متناسب با ظرفیت و نیازمندیهای طرح های توسعه ای فعلی و آتی رویکرد بلند مدت برای تصفیه پساب های پالایشگاه آبادان می باشد. در این راستا و با رویکرد دستیابی هر چه سریعتر به اهداف کوتاه مدت از پیش تعیین شده، ایشان بعنوان نماینده تام الاختیار مدیر عامل محترم در ساماندهی پساب پالایشگاه منصوب و کارگروهی نیز از کارشناسان و متخصصان ادارات مختلف بمنظور بحث و تبادل نظر و پیگیریهای لازم بصورت ویژه و با رویکرد حل مسئله همچنین نظارت بر فعالیت های انجام شده زیر نظر ایشان تشکیل و جلسات آن بصورت منظم و هفتگی برگزار می گردد.

رئیس پالایش منطقه ۱ شرکت پالایش نفت آبادان از آغاز لایروبی حوضچه ۱ و ۲ واحد بازیافت مواد نفتی از پساب صنعتی(ROP) به عنوان یکی از طرح های در دست اجرا خبر داد و اظهار کرد: بخش عمده آب ورودی به واحد پساب، آب یکبار گذر (آب رودخانه) است که برای خنک کردن برخی از تجهیزات و فرآورده ها استفاده می شود و گل و لای زیادی را به همراه دارد که در طول مسیرها بویژه در واحد ROP بدلیل کاهش سرعت جریان آب ته نشین می شود.

وی با یادآور شدن اینکه ته نشینی گل و لای باعث کاهش حجم موثر و فعال حوضچه ها، افزایش سرعت عبور سیال، کاهش زمان ماند و در نتیجه کاهش اثر بخشی سیستم تصفیه می شود، افزود: با توجه به اهمیت واحد ROP در جدا سازی مواد نفتی از پساب صنعتی، و عاری سازی پساب ورودی به رودخانه از آلاینده های نفتی و لزوم تخلیه گل و لای درون حوضچه با کیفیت و سرعت لازم قبل از آغاز فصل بارندگی شرکت های متخصص و دانش بنیان در امر لایروبی شناسایی و زمینه بازدید آنها از پالایشگاه آبادان فراهم و در نهایت کار لایروبی واحد ROP این پالایشگاه به یکی از شرکت های دانش بنیان و دارای تجربه در این زمینه واگذار و عملیات لایروبی حوضچه های ۱ و ۲ آغاز شد.

زبیدی با بیان اینکه این کار برای نخستین بار به صورت مکانیزه و با کیفیت مطلوب در پالایشگاه آبادان انجام می شود، بر اهمیت واحد ROP در چرخه تولید پالایشگاه آبادان تاکید و از انجام کار در ۲ بخش خبر داد.

وی توضیح داد: واحد ROP چهار مجموعه حوضچه دارد که در مرحله اول فاز یک شامل حوضچه شماره ۱ و ۲ لایروبی می شود و در ادامه حوضچه های ۳ و ۴ لایروبی خواهند شد.

رئیس پالایش منطقه ۱ شرکت پالایش نفت آبادان این نکته را نیز یادآور شد که پس از پایان لایروبی و پاکسازی، حوضچه ها توسط گروه های تخصصی و مهندسی مورد بررسی کارشناسی قرار خواهند گرفت و در صورت لزوم اقدامات لازم برای تعمیر و ترمیم دیواره ها و اسکیمرها توسط تعمیرات بصورت کامل بعمل خواهد آمد.

زبیدی همچنین از سرگیری راه اندازی و راهبری پایدار تصفیه خانه پساب صنعتی پالایش منطقه ۱ پالایشگاه آبادان خبر داد و گفت: واحد پساب علاوه بر جداسازی فیزیکی مواد نفتی از آب، شامل تصفیه بیولوژیکی نیز می باشد که موارد مرتبط با تحریم های ظالمانه فعالیت این بخش را با اختلال مواجه کرده است. اما خوشبختانه با بهره گیری از خدمات شرکت های فناور و صاحب دانش فنی داخلی و تامین تجهیزات مورد نیاز، بخش بیولوژیک آن نیز در ماههای آتی وارد مدار خواهد.

به گفته رئیس پالایش منطقه ۱ شرکت پالایش نفت آبادان با راه اندازی بخش تصفیه بیولوژیکی، پساب تصفیه شده قابلیت برگشت به چرخه مصرف صنعتی و یا استفاده در آبیاری فضای سبز را دارد.

در پایان ایشان از کلیه مدیران، روسا، کارشناسان و مهندسان شرکت پالایش نفت آبادان که با کارگروه ساماندهی پساب در جهت تسهیل و تسریع در دستیابی به اهداف تعیین شده همکاری نمودند تشکر قدردانی کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز