تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
زهرا نژادبهرام عضو پیشین شورای شهر تهران

نمایندگان مجلس بودجه کافی برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها در نظر بگیرند

نمایندگان مجلس بودجه کافی برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها در نظر بگیرند
واکنش‌ها به آتش‌سوزی بیمارستان گاندی تهران همچنان ادامه دارد، بیمارستانی که روز پنجشنبه دچار فاجعه‌ای شد که در کمین ساختمان‌های بسیاری در تهران قرار دارد؛ ساختمان‌هایی که بخش قابل توجهی از آن‌ها دولتی محسوب شده و به دلیل پروسه طولانی مدت و پرچالش رسیدگی به حال خود رها شده‌اند.
کد خبر: ۷۴۵۸۶

به گزارش معاصر به نقل از آرمان ملی، در تهران، مدیران شهری و نیز مسئولان سازمان آتش‌نشانی می‌گویند که برای برخورد با ساختمان‌های ناایمن و مالکان آنها دستشان باز نیست.

این موضوع را زهرا نژادبهرام، عضو پیشین شورای شهر تهران و کارشناس شهری تایید کرده و توضیح می‌دهد که در دوران تصدی‌گری خود و همکارانش چه موانعی سر راهشان حتی برای اعلام اسامی ساختمان‌ها وجود داشته است.

او راهکارها و پیشنهادهایی را هم در سطح نمایندگان مجلس و قوه قضائیه مطرح کرده و اظهار امیدواری می‌کند که با پای کار آمدن مسئولان دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم؛ چراکه مردم این شهر طاقت جراحت دیگری را ندارند!

جان مردم از همه چیز مهم تر است!

در دوره مسئولیتش در پنجمین دوره شورای شهر تهران در جایگاه عضو هیات رئیسه و پس از بی‌توجهی مالکان به اخطارهایی که از سوی آتش نشانی در خصوص عدم ایمنی ساختمان داده می شد، گفته بود که برای جلوگیری از حضور مردم در ساختمان‌های ناایمن و پر خطر که جان آنها را به مخاطره می اندازد چاره‌ای نمی ماند جز اینکه آب و برق ان ساختمان ها را قطع کنیم!

هرچند این کار عملی نشد، اما مروری بر هشدارهایی که زهرا نژادبهرام، چه در جایگاه عضو شورای شهر و چه تحت عنوان استاد دانشگاه و کارشناس شهری، ارائه کرده است، گواه بر اهمیت و اضطرار برای رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن و پرخطری در شهر تهران مثل همین بیمارستان گاندی بوده که روز پنجشنبه و با وجود اخطارهایی که در خصوص وضعیت ناایمن خود دریافت کرده بود، آتش گرفت.

زهرا نژادبهرام در گفت وگو با آرمان ملی در ارتباط با آتش سوزی بیمارستان گاندی، توضیح می دهد که این اتفاق التهابی جدی  و زنگ خطری مجددی در خصوص ناایمنی ساختمان ها در شهر تهران بود.

عضو پیشین هیات رئیسه شورای شهر تهران، مساله ناایمن بودن ساختمان‌ها را بحثی بسیار جدی می‌داند که اعضای شورای شهر در دوره پنجم نسبت به آن حساسیتی جدی و ویژه داشتند. به گفته او تنها راهکاری که با توجه به عدم اهمیت ساختمان‌های دولتی و یا ساختمان‌های خدماتی نسبت به اخطارهایی که به طور مدام از سوی ما جهت اقدام برای ایمن سازی داده می شد، به ذهن ما رسید این بود که اسامی این ها را منتشر کنیم و مردم خودشان تصمیم بگیرند که از آنها استفاده کنند یا نه اما بنا به دلایلی که مسئولانی داشتند ما از انتشار آنها خودداری کردیم اما این مساله ای بسیار جدی است و جان مردم مهم‌ترین مساله‌ای است که مسئولان باید به آن توجه کنند.

این حادثه عارضه روحی زیادی به شهر تحمیل کرد

نژادبهرام با اشاره به آتش سوزی بیمارستان گاندی، ادامه می دهد: با اینکه این حادثه خسارت جانی به دنبال نداشت اما التهابی که برای شهروندان و خانواده‌های آنها و نیز برای مردم شهر به وجود آورده بود، بسیار جدی بود و عارضه روحی زیادی را بر شهر ما تحمیل کرد به ویژه که ما در مشابه این اتفاق را در کلینیک سینا اطهر هم در چند سال گذشته و در نزدیکی میدان تجریش داشتیم. به خصوص که ۱۹ نفر از شهروندان ما اعم از کادر درمان و بیماران و خدمه و غیره هم جانشان را از دست دادند که باز هم به دلیل بی توجهی به مساله ایمنی ساختمان بود.

تاکید جدی نسبت به تهیه شناسنامه ایمنی ساختمان

این کارشناس شهری، معتقد است که «مسئولیت شهرداری، توجه به شناسایی و نهایتا تذکر دادن است به خصوص که همانطور که گفتم بسیاری از این ساختمان‌ها دولتی هستند و ما نمی‌توانیم انتظار زیادی از شهرداری داشته باشیم. شهرداری فقط می تواند اطلاعاتی را در اختیار قوه قضائیه قرار داده و نهایتا با تذکر دادن‌ها خواستار رفع ناایمنی باشد.»نژادبهرام نسبت به تهیه شناسنامه ایمنی تاکید جدی دارد که هم در خصوص ساختمان‌های دولتی و هم غیردولتی توسط نهادهای ذی ربط مورد توجه جدی قرار بگیرد.

هرچند  به گفته او موضوع ساختمان‌های دولتی به دلیل اینکه در مالکیت دولت و تحت نظارت آنها هستند برای شهرداری امری غیرممکن است و ورود قوه قضائیه در این امر، نقطه قوتی برای ایمن سازی ساختمان ها بوده.

به گفته او بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و همگی در اختیار دولت هستند و لذا با تاکید بر ایمن سازی آنها باید این امر از آنها مطالبه شود.

عضو پشین هیات رئیسه شورای شهر تهران در زمان مسئولیتش در خصوص ساختمان‌های ناایمن کلانشهر تهران گفته بود: «براساس بررسی‌های انجام‌شده تاکنون 26 هزار ساختمان ناایمن در سطح شهر تهران وجود دارد. در این میان 430 مورد آن جزء ساختمان‌های پرخطر بوده که ابلاغیه‌های لازم برای آنها ارسال شده است. بیشترین تعداد ساختمان‌های ناایمن در مناطق 11 و12 وجود دارد. این مناطق جزء مناطق قدیمی هستند که بیشترین میزان سکونت و ساختمان‌سازی از گذشته در این مناطق وجود داشته و ازسوی دیگر تعداد زیادی ساختمان‌های بلندمرتبه در این محدوده‌ها موجود است.»

او که همواره بر این امر تاکید می کرد که شهرداری می بایست اسامی ساختمان های ناایمن را منتشر کند و بعد از ورود دادستانی در شورای ششم و اعلام اسامی از این امر استقبال کرده بود، پیش از این گفته بود که «‌بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی به صورتی است که شهرداری می‌تواند ابتدا با نصب پلاکارد خطر شهروندان را از ناایمن بودن ساختمان مطلع کند و پس از آن ارائه خدماتی مانند آب، گاز و برق به ساختمان با حکم قضایی قطع و در آخرین گام نسبت به پلمب ساختمان اقدام شود.»

او در زمان اتش سوزی کلینیک سینااطهر پرسیده بود که «در ارتباط با کلینیک سینا اطهرچرا اخطارهایی که سازمان آتش‌نشانی به مالکان ساختمان داده پیگیری نشده است و باید این مسأله اکنون مورد بررسی قرار گیرد.»

او مکررا تاکید کرده بود که «شهرداری باید اسامی ساختمان‌های ناایمن را منتشر کند تا شاهد کاهش بی‌توجهی به اخطارها باشیم.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز