تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
حسین کنعانی مقدم

موانع مشارکت مردم در انتخابات

موانع مشارکت مردم در انتخابات
مشارکت بدون رقابت اتفاق نمی‌افتد و رقابت هم زمانی معنی و مفهوم پیدا می‌کند که مردم در لیست‌های انتخاباتی نامزدهای مورد نظر خود را ببینند و اگر این لیست‌ها و نامزدهایی که معرفی می‌شوند
کد خبر: ۷۴۸۱۸

به گزارش معاصر، بدین لحاظ توصیه ما به شورای نگهبان این بود که علاوه بر اینکه مر قانون را رعایت می‌کنند نسبت به یک نرمش قهرمانانه در خصوص تعدد نامزدها خصوصا کسانی را که چهره هستند و می‌توانند لیست‌ها را از نظر انتخاباتی متمایز نمایند، در عرصه رقابت وارد کنند.

بخشی از مرحله اول انجام نشد و شاهد بودیم که در ادامه 1000 نفر دیگر هم به لیست تایید شدگان مجلس اضافه شد و البته تعدادی هم به خبرگان. هر چند که انتخابات خبرگان مهم‌تر و حساس‌تر از انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

اما به نظر می‌رسد که رقابت در میان نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان خیلی ضعیف‌تر از رقابت نامزدهای نمایندگی مجلس است؛ از این رو جای نگرانی وجود دارد. خصوصا در نقاطی که تعداد نامزدها کفایت رقابت را نمی‌کند.

لذا به نظر می‌رسد توصیه‌هایی که رهبری داشتند و بیدارباش‌هایی که دادند و جلساتی که با اعضای شورای نگهبان داشتند این تذکرات داده شده و قطعا اگر تا زمان باقی مانده به آغاز رقابت‌ها برخی از اقداماتی که باعث ایجاد مانع در مشارکت مردم است برداشته شود به نظر می‌رسد که انتخابات پرشوری را خواهیم داشت.

از طرفی در جلسه با رئیس جمهور و وزیر کشور 3 مولفه را مطرح کردیم و کتبا هم ارائه کردیم. نخست اینکه در بحث اقدامات دولت در ارتباط با مسائل معیشتی و اقتصادی و برداشتن برخی موانع در مسائل اجرایی انتخابات می‌تواند راهگشا باشد.

گرچه مشارکت یک روند و پروسه است و خلق الساعه نمی‌شود چندان امید داشت که با یک اقدام ده درصد یا بیست درصد مشارکت افزایش پیدا کند.

مساله دوم این است که این 4 مولفه که رهبری معرفی کردند یعنی سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت همه ارکانی که به نحوی با این 4 رکن ارتباط دارند شامل قوه قضائیه، قوه مجریه و حتی قوه مقننه باید ورود پیدا کنند و تکالیف خود را عمل کنند تا این 4 مولفه حل شود.

ممکن است که ابتدا نامزدهای زیادی حضور داشته باشند اما اگر امنیت یا سلامت در انتخابات نباشد به مقصود نمی‌رسیم و نمی‌توانیم بگوییم که انتخاباتی رقابتی با مشارکت حداکثری داریم.

*حسین کنعانی مقدم

فعال سیاسی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز