تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷

جزئیات جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام در هفته آینده

نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون در نشست خبری گفت: ظریف و سعید جلیلی روز یکشنبه؛ عراقچی دوشنبه؛ نهاوندیان، سیف، طیب‌نیا، همتی، سیدمحمود علوی و سردار دهقان سه‌شنبه و ولایتی چهارشنبه در کمیسیون حضور می‌یابند
کد خبر: ۱۴۱۷
اخبار معاصر: نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس در نشست خبری، برنامه و جزئیات این کمیسیون در هفته آتی را تشریح کرد و گفت: صبح یکشنبه محمدجواد ظریف و بعد از ظهر همان روز سعید جلیلی میهمان کمیسیون خواهند بود.

وی ادامه داد: دوشنبه صبح عباس عراقچی و تیم فعلی مذاکره کننده هسته ای به کمیسیون می آیند و بعد از ظهر اعضای کمیسیون از رآکتور اراک بازدید خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس ادامه داد: صبح سه‌شنبه تیم اقتصادی دولت متشکل از نهاوندیان، سیف، طیب نیا و مدیر عامل بانک ملی در کمیسیون حضور می‌یابند؛ سه‌شنبه بعد از ظهر نیز کمیسیون در دو بخش امنیتی با وزیر اطلاعات و در بخش دفاعی با وزیر دفاع  برجام را برررسی می کند.

نقوی حسینی گفت: علی اکبر ولایتی صبح چهارشنبه و کارشناسان حقوق بین الملل  عصر همان روز در کمیسیون حضور می یابند.

وی در واکنش به این سوال که آیا آقای جلیلی برای 100 خطر قرمزی که ادعا کردند نقض شده سندی هم ارائه کرده‌اند، گفت: آقای جلیلی همه این 100 مورد را در بخش های مختلف ذکر کردند و البته ایشان گفتند جمهوری اسلامی از 100 حق مسلم خود صرف نظر کرده نه اینکه از حقوق محروم شده است؛ آقای جلیلی نمودار این 100 مورد را هم نشان دادند.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس در مورد حضور نمایندگان میهمان در جلسات کمیسیون که حواشی به همراه داشته است، گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس حضور هر 290 نماینده مجلس در جلسات کمیسیون با حق اظهار نظر و بدون حق رای مجاز است و بنابراین نیازی به دعوت نیست.

نقوی حسینی به تشریح جزئیات جلسه امروز کمیسیون پرداخت و گفت: آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در هشتمین جلسه کمیسیون ویژه برجام حضور داشتند.

وی با بیان اینکه مطابق عرف کمیسیون ابتدا مهمانان در جلسات نکات مدنظرشان را مطرح می‌کنند و بعد اعضا سوالاتشان را می‌پرسند، گفت: آقای شمخانی ضمن حمایت از اقدام مجلس و نقش آن در بررسی سوابق مذاکرات، گفتند که آنچه به عنوان توافق حاصل شده حاصل جمع‌بندی تیم‌های مذاکره کننده فعلی و سابق است، شمخانی همچنین تأکید داشتند که توافق و برجام میوه مسقط و آلماتی است یعنی نتیجه عملکرد هر دو جریانی است که موضوع مذاکرات را پیگیری می‌کردند.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام به نقل از شمخانی ادامه داد: وی همچنین بر اینکه باید نگاهمان به آینده باشد و از فرصت‌های برجام استفاده کنیم و اجازه ندهیم تهدیدات برجام منافع کشور را تهدید کنند تأکید داشتند؛ در واقع آقای شمخانی معتقدند که برجام نه ترکمانچای و نه فتح الفتوح است.

نقوی حسینی با بیان اینکه شمخانی همچنین می‌گفت که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند برجام را در مسیر گسترش نفوذ خود قرار دهند، افزود: در واقع بحث ایشان بر این بوده که همه ظرفیت‌های نظام تلاش کنند تا راه هر نفوذی در کشور بسته شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه دوم امروز کمیسیون برجام مجلس گفت: حضور آقای صالحی در جسه امروز بسیار مؤثر بود و وی از لحاظ فنی توضیحاتی را در چهار محور ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در خصوص محورهای مورد اشاره صالحی در جلسه امروز کمیسیون متبوعش توضیح داد: آقای صالحی ابتدا از تاریخ غنی‌سازی و موفقیت‌هایی که ما در این حوزه کسب کردیم اطلاعاتی را ارائه دادند و بعد از آن در خصوص نیاز روز کشور به دانش و تکنولوژی این حوزه اشاراتی داشتند؛ از دیگر سو آقای صالحی توضیحاتی نیز راجع به سانتریفیوژها و نیاز کشور به این مهم از ابتدا تا کنون صحبت کردند و همچنین اطلاعاتی در مورد سایت‌های فوردو و نطنز و اراک و شرایط این سایت‌ها قبل و بعد از برجام ارائه کردند و همچنین مطرح کردند که چه نوع استفاده‌ای از این سایت‌ها می‌توانیم بعد از تصویب برجام داشته باشیم.

نقوی حسینی در ادامه گفت: آقای صالحی بحث‌های دیگری نیز در مورد مباحث مطرح شده بین ایران و آژانس و روابط آنها با هم مطرح کردند.

وی گفت: ما در بخش اول تلاش کردیم تا با تیم‌های مذاکره کننده فعلی و قبلی و دبیران شورای عالی امنیت ملی تاریخچه مذاکرات و ابعاد فنی آن را بررسی کنیم.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه دو بعد دیگر در مورد موارد طرح‌ریزی شده جهت بررسی ابعاد برجام در کمیسیون از جمله بعد اقتصادی و بعد امنیتی دفاعی باقی مانده است، افزود: در بعد اقتصادی تحریم‌ها و آثار آنها را بررسی خواهیم کرد و در بعد امنیتی دفاعی نیز به بررسی حوزه‌های امنیتی و دفاعی برجام که آینده ما را رقم می‌زند می‌پردازیم.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز