تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
به رغم ۸۰۰ ميليارد دلار درآمد نفت در ۱۰ سال رخ داد

كاهش دسته‌جمعی مصرف مواد غذايی ايرانيان

اندازه خانوارهای شهرنشين ايرانی از ۴.۰۹ در سال ۱۳۸۴ به ۳.۴۴ درصد در سال ۱۳۹۳ رسيده است كه نشان‌دهنده كوچك شدن خانواده‌های شهرنشين ايرانی معادل ۱۶ درصد است.
کد خبر: ۱۸۲۹

اخبار معاصر: اندازه خانوارهاي شهرنشين ايراني از ۴.۰۹ در سال ۱۳۸۴ به ۳.۴۴ درصد در سال ۱۳۹۳ رسيده است كه نشان‌دهنده كوچك شدن خانواده‌هاي شهرنشين ايراني معادل ۱۶ درصد است. به اين ترتيب مي‌توان مصرف سرانه برخي مواد غذايي را در سال‌هاي گوناگون با هم مقايسه كرد.

به طور مثال در حالي كه مصرف سرانه انواع برنج در سال ۱۳۸۴ معادل ۴۳ كيلوگرم بود، اين رقم مطابق آمار اعلام شده از سوي بانك مركزي در سال ۱۳۹۳ به ۳۴ كيلوگرم رسيده است. يك محاسبه ساده نشان مي‌دهد مصرف سرانه برنج در سال ۱۳۹۳ نسبت به ۱۳۸۴ كاهشي معادل ۲۰ درصد را تجربه كرده است.

مصرف گوشت دام يك خانوار در سال ۱۳۹۳ معادل ۴۱ كيلوگرم شده است كه ۳۰ درصد كاهش را تجربه كرده كرده است. مصرف سالانه ماهي خانوارهاي ايراني شهرنشين در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۲ كيلوگرم بوده است كه ۴۰ درصد از سال ۱۳۸۴ است.

مصرف انواع شير يك خانوار شهرنشين ايراني در سال ۱۳۸۴ برابر با ۲۱۶ كيلوگرم بود كه اين رقم با كاهشي معادل ۳۸ درصد به ۱۳۴ كيلوگرم در سال ۱۳۹۳ رسيده است. مصرف شكر در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰ كيلوگرم براي هر خانواده ايراني گزارش شده است كه نصف مصرف خانواده‌هاي شهرنشين ايراني در سال ۱۳۸۴ است. مصرف انواع ماست در سال ۱۳۹۳ به ۸۰ كيلوگرم براي هر خانواده ايراني رسيد كه ۱۲ كيلوگرم كمتر از سال ۱۳۸۴ است. مصرف چاي هر خانواده شهرنشين ايراني در سال ۱۳۸۴ معادل ۵ كيلوگرم بود كه با كاهشي ۲۰ درصدي به ۴ كيلوگرم در سال ۱۳۹۳ رسيده است.

كاهش مصرف دسته‌جمعي انواع مواد غذايي در دوره ۱۰ ساله از ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ نشان مي‌دهد كه درآمد حاصل از صادرات نفت در اين ۱۰ سال دست‌كم ۸۰۰ ميليارد دلار بوده است كه نسبت به ۱۰ سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۳ دست‌كم دو برابر شده است.

انتهای پیام/

منبع: ساعت 24

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز