تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

روسیه: تا سال 2025 ایستگاه فضایی خودمان را می‌سازیم

یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه به تلویزیون دولتی روسیه اظهار کرد: «ما نمی‌توانیم در خصوص جان فضانوردانمان ریسک کنیم. ایستگاه فضایی که امروزه به ساختارها و فلزات متصل است، در حال پیر و مستهلک‌شدن است».
کد خبر: ۲۱۲۲۲
همزمان با تشدید تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی، رئیس آژانس فضایی روسیه اعلام کرده که کار خود را برای ساخت ایستگاه فضایی به مالکیت خود را آغاز کرده است.

روسیه: تا سال 2025 ایستگاه فضایی خودمان را می‌سازیم

به گزارش معاصر به نقل از بی‌بی‌سی، ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) در سال 1998 توسط آژانس‌های فضایی روسیه و آمریکا تاسیس شد و به سبب همکاری مثال‌زدنی‌شان، با مشارکت کشورها و شرکت‌های دیگر همراه شد. اما مقامات روسی اظهار داشتند که آن‌ها می‌توانند در سال 2025 از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شوند.

آژانس فضایی روسکاسموس روسیه می‌گوید توافق آن با شرکای بین المللی در سال 2024 به پایان می‌رسد. سپس در مورد آینده همکاری با ISS به شرط ماژول‌های فنی آن «که به پایان عمر خود رسیده اند» و برنامه‌های روسیه برای تاسیس ایستگاه فضایی با مالکیت خود، تصمیم گیری می‌شود.

یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه به تلویزیون دولتی روسیه اظهار کرد: «ما نمی‌توانیم در خصوص جان فضانوردانمان ریسک کنیم. ایستگاه فضایی که امروزه به ساختارها و فلزات متصل است، در حال پیر و مستهلک‌شدن است و این مسئله می‌توان عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که چنین اتفاقی رخ دهد».

وی افزود: «روسیه به شرکای بین‌المللی خود «هشداری منصفانه» در خصوص خروج خود از ISS در سال 2025 می‌دهد».

به نظر می‌رسد که رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه، دیمیتری روگوزین، پیش از اتخاذ این تصمیم، ویدیویی را در پیام‌رسان تلگرام منتشر ساخته و افزود: «اولین واحد اصلی ایستگاه فضایی جدید روسیه در دست کار است» که در نظر دارد تا سال 2025 راه‌اندازی شود.

اخیرا روسیه تاریخ پرافتخار فضایی خود را به مناسبت 60‌مین سالگرد اعزام یوری گاگارین به فضا، به عنوان نخستین انسان که به فضا فرستاده شد، جشن گرفت. روسیه تا چند سال پیش، انحصار سفرهای فضایی سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی را در اختیار داشت اما اخیرا فضانوردان ناسا با استفاده از کپسولی متعلق به اسپیس ایکس، ایلان ماسک به ISS منتقل شدند.

آقای بوریسف به تلویریون دولتی روسیه گفت که ایستگاه فضایی روسیه در یک مدار عرضی جغرافیایی بالاتری می‌چرخد و در نتیجه می‌تواند مناطق قطبی را که برای گشودن مسیر دریای شمال مفید است، بهتر تحت نظر قرار دهد. روسیه امیدوار است با ذوب‌شدن یخ‌های دریای قطب شمال، این مسیر را توسعه دهد.

وی گفت که روسیه در ایستگاه فضایی تحت مالکیت خود، احتمالا با کشورهای دیگر شراکت می‌کند: «ما قطعا شراکت خواهیم داشت اما خودمان ایستگاه فضایی را مدیریت می‌کنیم». 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز