اخبار معاصر: "کارلی فیورینا" یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در
فاصله سالهای 1999 تا 2005 مدیر شرکت " HP" بوده است، دولت اوباما را به
خاطر توافق هستهای " خطرناک" با ایران مورد انتقاد قرار داده و گفته است
توافق هستهای فشارهای اقتصادی و تحریمی را از روی ایران بر میدارد. این
مساله سبب شده است که برخی رسانهها به گذشته او مراجعه کرده و عملکرد او
در زمان مدیریت بر شرکت "اچ پی" را زیر ذره بین گذاشته و بنویسند: او باید
واقع بین باشد و از انتقادات کلیشهای رایج در بین جمهوریخواهان در مورد
توافق هستهای با ایران و خطرات آن دست بردارد.
دردسر فروش پرینتر به ایران
برای نامزد جمهوریخواه آمریکا وب سایت خبری "VOX" با ارایه
گزارشی در این باره می نویسد اچ پی نزدیک به 50 درصد از بازار چاپگرهای
ایران را در زمانی که خانم فیورینا مسئولیت اداره این کمپانی را بر عهده
داشت در دست داشت و این در حالی بود که طبق قانون تحریم ایران که در سال
1995 و در دولت بیل کلینتون به تصویب رسید شرکتهای آمریکایی مجاز به
مراوده اقتصادی با ایران نبودند.
به نوشته این گزارش شواهد و
مدارک نشان میدهد "اچ پی" اقدامی غیر قانونی نکرده است بلکه یک شرکت واسط
در دبی محصولات اچ پی را به بازار ایران عرضه میکرده است و این یعنی دور
زدن قانونی تحریمها بدون نقض صریح قانون تحریمهای ایران.
روزنامه
بوستون گلوب در گزارشی که در سال 2008 درباره سابقه همکاری اچ پی با
بازار ایران منتشر کرده این موضوع را مورد موشکافی قرار داده و نوشته است:
در سال 1997 و تنها دو سال پس از تصویب قانون تحریمهای ایران از سوی دولت
کلینتون، یک شرکت واسطه در دبی تاسیس شد تا بازار خاورمیانه را برای شرکت
اچ پی به دست گیرد. نام این شرکت " ردینگتون گلف" بود. نکته جالب این بود
که این شرکت تنها سه کارمند داشت و به جای بازار خاورمیانه تنها همت و هدف
آن عرضه چاپگرهای اچ پی به بازار ایران بود.
این گزارش میافزاید:ردینگتون گلف به مراوده و فروش چاپگرهای اچ پی در بازار ایران ادامه
داد و حتی برای این کار یک دفتر فروش در تهران تاسیس کرد. این شرکت واسطه
تا جایی پیش رفت که بر اساس آمارها چاپگرهای تولید کمپانی اچ پی به تنهایی
41 درصد از بازار چاپگرهای مصرفی در ایران را به دست گرفت.
بر
اساس گزارش VOX بعید به نظر میرسد که مسئولان شرکت اچ پی در آن زمان از
میزان فروش محصولات خود در بازار ایران بی خبر بوده باشند چون در سال 1999
مدیر فروش منطقه خاورمیانه شرکت اچ پی در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی
زبان چاپ امارات، ایران را یکی از بزرگترین بازارهای عرضه چاپگرهای اچ پی
توصیف کرده بود.
بر اساس تخمین شرکت اچ پی در سال 2008 بیش از
120 میلیون دلار از محصولات این شرکت در بازار ایران به فروش رسیده است در
حالی که در همین سال میزان فروش کمپانی اچ پی در سطح جهان بیش از 118
میلیارد دلار بوده است.
کمپانی اچ پی هم اکنون بیش از 40 درصد از بازار جهانی چاپگر را در اختیار دارد.
بر
اساس گزارش "VOX" فروش چاپگرهای اچ پی به ایران از منظر شکل قانونی نمیتواند ناقض صریح تحریمهای ایران باشد چون بسیاری از شرکتها و محصولات
آمریکایی از طریق شرکتهای واسطه در طی همین سالها وارد بازار ایران شدهاند.
از سوی دیگر چاپگر اچ پی نه یک وسیله نظامی است و نه در
صنایع هستهای کاربرد دارد و حساسیت زیادی روی این موضوع وجود ندارد و شاید
عملگرایانهترین کار در دست داشتن بازار ایران بوده است چون در صورتی که
ایران نمیتوانست چاپگرهای اچ پی را وارد بازار خود کند به طور طبیعی نیاز
خود را با شرکتهای "سامسونگ"، "کنون" و یا "اپسون" تامین میکرد؛ اما نکتهای که وجود دارد این است که خانم فیورینا به عنوان مدیر سابق این شرکت
بزرگ به سختی میتواند از رویکرد دولت اوباما در قبال توافق هستهای با
ایران انتقاد کند زیرا خود او زمانی که مدیر عامل شرکت اچ پی بوده است با
عملگرایی و انعطاف در قبال تحریمهای ایران برخورد کرده است.
انتهای پیام/
منبع: عصر ایران
انتهای پیام