تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

مرغ ۳۰ هزار تومانی می‌شود؟

در حالی که انتظار می رفت با افزایش قیمت مرغ از ۱۹ هزار تومان به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان بازار به آرامش نسبی برسد اما مرغِ گرانی هم چنان یک پا دارد.
کد خبر: ۲۳۱۳۵
به گزارش معاصر به نقل از ایلنا، مرغ کشتار روز از میانه ماه مبارک رمضان بار دیگر خوش رقصی‌های خود را آغاز کرده و لذا کمبود آن در آستانه عید فطر نمایان و این روز‌ها به صورت کج و‌دار و مریز با اعصاب مصرف‌کنندگان بازی می‌کند.

درحالی‌که قیمت مرغ به ازای هر کیلو ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان روی شیشه‌های فروشگاه‌های عرضه مرغ نقش بسته است اما به نظر می‌رسد این درج قیمت‌ها فقط برای نمایش در مقابل چشمان تیزبین بازرسان تعزیرات و اداره بازرگانی است زیرا مرغی در داخل فروشگاه‌های به این قیمت یافت نمی‌شود.

گران می‌خریم گران می‌فروشیم
در قالب مشتری وقتی به یکی از فروشگاه‌های مرغ در مشهد مراجعه می‌کنیم فروشنده قیمت مرغ را کیلویی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کند.

وی در پاسخ به اعتراض ما مبنی بر این‌که چرا روی شیشه مغازه قیمت ۲۴ هزار تومان نقش بسته اما در عمل مرغ کیلویی ۴ هزار تومان بیشتر به فروش می‌رسد عنوان می‌کند: وقتی مرغ را گران می‌خریم گران هم می‌فروشیم.

این مغازه‌دار برای اینکه ما را نسبت به افزایش قیمت‌ها متقاعد کند برگ خرید را از کشوی مقابلش بیرون کشیده و می‌گوید: مرغ کشتار روز را برای من کیلویی ۲۸ هزار تومان فاکتور کرده‌اند من هم با کیلویی ۵۰۰ تومان سود به‌دست مشتری می‌رسانم.

این فروشنده مرغ می‌گوید: اگر مرغ را به ما ارزان بدهند برای ما هیچ فرقی نمی‌کند و ما هم ارزان می‌فروشیم چون سود ما ناچیز و مشخص است.

رد پای مرغ‌های قطعه بندی شده با نرخ بالا
این در حالی است که قطعه‌بندی کردن مرغ در مغازه‌ها از فروردین‌ماه امسال به‌صورت رسمی بر اساس مصوبات قرارگاه ساماندهی مرغ کشور ممنوع شده است اما بسیاری از فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی دوباره اقدام به فروش برای قطعه‌بندی و فروش مرغ با قیمت‌های بالا کردند.

کمبود مرغ کشتار روز در حالی در بازار مشهد و در فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی موجب تعجب شهروندان شد که اغلب این فروشگاه‌ها مملو از مرغ تکه شده بودند. براین اساس در روز‌های گذشته قیمت هر کیلو سینه مرغ به کیلویی ۴۵ هزار تومان، ران به قیمت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان و بال و پا نیز به کیلویی ۳۶ هزار تومان رسید و بسیاری از فروشگاه‌ها بدون هیچ واهمه‌ای این نرخ را بر روی تابلوهای دیجیتال نمایش دادند.

بازار داغ روغن
باوجود اینکه بازار کالاهای اساسی در حال رسیدن به تعادل و آرامش نسبی بود اما طی روزهای اخیر قیمت برخی محصولات ازجمله روغن، مرغ و شکر در مشهد دوباره با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد، به طوری که بر اساس مشاهدات خبرنگار ایلنا بار دیگر مردم برای تهیه برخی از این محصولات مجبور به ایستادن در صف هستند.

بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که طی روزهای اخیر شهروندان با هجوم به فروشگاه‌ها، موجودی روغن را از داخل فروشگاه‌ها به صفر رسانده‌اند و همچنین در روزهای گذشته شهروندان برای گرفتن روغن ۵کیلویی با نرخ ۱۶۵ تا ۱۷۰هزار تومان جلوی برخی از فروشگاه‌ها در صف می‌ایستند.

درحالی‌که رفته‌رفته در بازار از تب‌وتاب کمبود و عطش خرید روغن کاسته شده بود اما متأسفانه یک‌بار دیگر حلب روغن ۵کیلویی جامد کمیاب و تا قیمت ۱۸۰هزار تومان رشد کرده است.

گرانی پیش‌بینی‌شده بود
در این رابطه کارشناس مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت از یک ماه قبل با توجه به کاهش جوجه ریزی پیش‌بینی می‌شد به ما می‌گوید: قیمت مرغ از دو روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان به‌تدریج افزایش پیدا کرد و یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت یک کالا یا محصول در بازار، کاهش عرضه و کمبود آن است.

بخش‌علی بیاتی اظهار می‌کند: هر کیلو مرغ ۱۵ هزار تومانی در یک سال گذشته درحال‌حاضر به کیلویی ۳۰ هزار تومان و روغن ۵۰ هزارتومانی نیز به سه برابر قیمت و به مرز ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه البته سازمان بازرسی با تمام امکان نسبت به برخورد با گران‌فروشی مقابله کرده است اظهار می‌کند: در بازرسی‌هایی که از سطح بازار داشتیم پرونده‌های زیادی بابت این تخلف و گران‌فروشی تهیه‌کرده و به تعزیرات حکومتی ارسال کردیم و افزون بر یک ماه پیش نیز احتمال این افزایش قیمت را پیش‌بینی کرده بودیم.

وی اذعان می‌کند: حدود یک ماه قبل این افزایش قیمت را به دلیل کاهش جوجه‌ریزی پیش‌بینی می‌کردیم و به‌صراحت و طبق مستنداتی که در اختیار داریم اعلام کردیم که احتمال افزایش قیمت مرغ از نیمه دوم ماه مبارک رمضان وجود دارد.

وی اذعان می‌کند: تولیدکنندگان همیشه از افزایش هزینه تولید وعدم حمایت دولت برای تأمین مواد اولیه ارزان انتقاد داشته و از طرف دیگر نیز دولتمردان سعی دارند تا افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند لذا تاکنون بیش از آن‌که در جلوگیری از قیمت‌ها توفیقی حاصل شود اجناس روزبه‌روز گران شده است.

فروش بیش از قیمت مصوب تخلف است
گران‌فروشی مرغ در حالی در مشهد ادامه دارد که مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این رابطه می‌گوید: در تصمیم‌گیری تعیین قیمت مصوب مرغ گرم، نماینده دستگاه‌های متولی و حتی صنف مرغداران حضور داشته و لذا افزایش ۲۲ درصدی مرغ طبق کار کارشناسی و با حضور نمایندگان مرغداران بوده و لذا سود و زیان آنها محاسبه‌شده است.

مرتضی مدنی فدکی بابیان اینکه جای هیچ توجیه و بهانه‌ای برای گران‌فروشی نداریم می‌افزاید: در همین راستا به‌تمامی متخلفان احتمالی هشدار داده می‌شود که هیچ عذری برای گران‌فروشی پذیرفته نخواهد شد و با متخلفان با شدت برخورد می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اظهار می‌کند: بر همین اساس طبق قانون جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتاق اصناف هرکدام وظیفه‌ای مشخص دارند تا از مبدأ تولید مرغ و تا زمان توزیع آن در بازار، تمامی مراحل را رصد کنند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز