تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

شيوع وبا در عراق/ زائران ايراني از سلامت آب مطمئن شوند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در گزارش اولیه از عراق 120 مورد ابتلا به وبا گزارش شده است که ضرورت رعایت بهداشت در آب و غذا را برای مسافران ایرانی گوشزد می‌کند.
کد خبر: ۲۵۱۵
اخبار معاصر:دکتر گویا در حاشیه نشست آمادگی نظام سلامت کشور برای بازگشت حجاج افزود: گسترش وبا در برخی استان های عراق را شاهد هستیم که احتمال شیوع بیشتر آن نیز زیاد است.
وی با تاکید بر شستشوی دست و خوردن غذا و نوشیدن آب سالم برای پیشگیری از بیماری وبا گفت: مسافرانی که به این کشور می‌روند اگر از سلامت آب نوشیدنی خود مطمئن نیستند حتما آن را بجوشانند.
دکتر گویا اسهال آبکی را از علائم بیماری وبا عنوان کرد و افزود: حتی پنج روز پس از بازگشت از عراق اگر کسی دچار این علامت شد از خود درمانی پرهیز و به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کند و حتما سفر به عراق خود را نیز اطلاع دهد.
وی با بیان اینکه وبا درمان قطعی دارد گفت: به تازگی تنها یک مورد مسافر نجف در قم مبتلا به وبا گزارش شده است که آن هم درمان قطعی شده است و هم اکنون هیچ مورد ابتلا به وبا در کشور نداریم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه به ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: این ویروس از سال 2012 تاکنون حدود هزار و 420 نفر را مبتلا کرده است که بیش از یک سوم آن ها جان خود را از دست داده اند.
وی گفت: ویروس کرونا شبیه سرماخوردگی است، اما ویروس آن در طول زمان تعییر کرده و شکل آن عوض شده است به صورتیکه در نوع پیشرفته آن باعث مرگ و میر می‌شود.
دکتر گویا با اشاره به اینکه 85 درصد ابتلا به این ویروس در عربستان رخ داده است افزود: از آنجا که دوره کمون یا نهفتگی این بیماری 14 روز طول می کشد لازم است حجاج نکات بهداشتی را رعایت و از دید و بازدید و روبوسی در این ایام حتی الامکان خودداری کنند.
وی با تاکید بر آمادگی لازم وزارت بهداشت برای ورود حجاج و جلوگیری از شیوع این ویروس گفت: علائم این بیماری مثل سرماخوردگی است؛ تب و سرفه و بدن درد دارد، اما اختلالات شدید تنفسی و نارسایی کلیه و کبد و مرگ و میر در موارد پیشرفته آن به وجود می‌آید.

انتهای پیام/
منبع:خبرگزاری صدا و سیما
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز