تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳

میوه از 10روز دیگر ارزان می‌شود

کد خبر: ۲۷۷۰۷
به‌گفته رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار، از 10روز دیگر با شروع‌ماه محرم قیمت میوه تا ۱۵درصد کاهش می‌یابد

قیمت گیلاس و زردآلو در میوه فروشی‌ها به‌شدت افزایش یافته و بعد از کاهش نسبی یک ماهه، دوباره به محدوده ۶۰ و ۷۰هزار تومان رسیده است. دیده شده که در بعضی مناطق شهر حتی قیمت‌های بالای یکصدهزارتومان هم روی فاکتورهای فروش نقش بسته است. در میادین میوه و تره‌بار البته قیمت‌ها به این تندی نیست اما با این حال این دو میوه به همراه تمشک و شاه‌توت، گران‌ترین میوه‌های میادین میوه و تره بار پایتخت را تشکیل می‌دهند.

 به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از همشهری، نرخنامه جدید سازمان میادین میوه و تره بار تهران نشان می‌دهد در دومین هفته مردادماه، هر کیلو گیلاس ۳۸هزار و ۵۰۰ و هر کیلو زردآلو ۳۶هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد. گفته می‌شود گرانی این دو میوه در میادین و سطح شهر به‌دلیل افزایش قیمت توزیع آن در میدان اصلی تره بار تهران بوده است.

 رئیس اتحادیه بارفروشان میادین میوه و تره بار تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره افزایش قیمت این دو میوه گفت: گیلاس و زردآلو در آخر فصل برداشت هستند و توزیع این میوه‌ها در میادین اصلی به‌صورت محدود انجام می‌شود. مصطفی دارایی‌نژاد افزود: این میوه‌ها را باید از فهرست میوه‌های تابستانی حذف کرد زیرا با پایان فصل برداشت و اتمام این میوه‌ها، توزیع در میدان اصلی به ندرت انجام می‌شود، به همین دلیل قیمت‌گذاری رقابتی نیست و محصول عرضه شده نیز خریداران محدودی از مناطق مرفه‌نشین تهران دارد و از دیگر مناطق کسی گیلاس و زردآلو نمی‌خرد. به‌گفته این مسئول صنفی برای این دو میوه احتمالا کاهش قیمتی در کار نیست اما دیگر میوه‌ها و محصولات میادین میوه و تره بار با رسیدن ‌ماه محرم کاهش قیمت خواهند داشت. دارایی‌نژاد افزود: هرسال با رسیدن محرم به‌طور سنتی قیمت میوه و سبزی کاهشی ۱۰تا۱۵درصدی دارد. امسال نیز به‌احتمال زیاد از هفته آینده شاهد شکستن قیمت میوه و سبزی و صیفی خواهیم بود.

گران‌های بازار میوه و تره‌بار
از گیلاس و زردآلو که بگذریم، تمشک و شاه‌توت با ۳۹هزار تومان قیمت هم‌اکنون رکوردداران قیمت در بخش میوه هستند، البته میوه‌های داخلی.

 در میان میوه‌های وارداتی قیمت ۴۱هزار تومان برای انبه دیده می‌شود که تقریبا بالاترین قیمت در میان مجموع میوه‌هاست ولی موز با کیلویی ۲۵هزار و ۵۰۰ تومان، فعلا قیمت به نسبت مناسبی دارد؛ قیمتی که شاید در هفته‌های آینده در این محدوده نماند. خبر دپوی ۳هزار تن موز وارداتی در بنادر که در روزهای پایانی هفته گذشته منتشر شد می‌تواند بر قیمت این میوه در بازار و میادین تأثیرگذار باشد. سازوکار واردات موز به کشور در ازای صادرات سیب، سال گذشته مشکلاتی را برای واردات موز ایجاد کرد. قیمت موز سال گذشته در 2نوبت تا کیلویی ۷۰هزار تومان نیز بالا رفت و بازار میوه را درحالی‌که میوه‌های داخلی هم چندان ارزان نبودند دچار مشکلات جدی کرد.

 این مشکلات تا شب عید نیز ادامه یافت. حالا گفته می‌شود ممنوعیت صادرات سیب در ابتدای امسال برای جلوگیری از افزایش قیمت میوه در ایام عید باعث شده موزهای ثبت سفارش شده در حالی به کشور وارد شود که سیبی در ازای آن صادر نشده است. فساد موزهای وارداتی قطعا بازار میوه را با کمبود و گرانی این میوه مواجه خواهد کرد.

ارزان‌ها  کدامند؟
قیمت بیشتر میوه‌ها در 2هفته اخیر کاهش یافته و با افزایش توزیع میوه‌های تابستانی تاحدودی بانرخ‌های مناسب‌تری مواجه هستیم. اما رکورد ارزان‌ترین میوه همچنان در اختیار هندوانه است که در هفته گذشته هم ۷۰۰تومان ارزان‌تر شد. این میوه هم‌اکنون با قیمت هر کیلو ۳هزار و ۹۰۰تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می‌رسد. البته قیمت آن در مغازه‌ها حدود کیلویی ۱۰هزار تومان است و یک هندوانه متوسط ۴ تا ۵کیلویی کمتر از ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در نمی‌آید اما به نسبت میوه‌های دیگر خرید آن به‌صرفه تر است.

 ملون با قیمت ۶ هزار و ۹۰۰ و خربزه و طالبی با قیمت ۸هزار و ۹۰۰ دیگر میوه‌های ارزان هستند. قیمت دیگر میوه‌های تابستانی در محدوده ۱۵ تا ۳۰هزار تومان متغیر است. آلبالو رسمی که این روزها به‌خاطر فصل پخت مربا جزو پرطرفدارهاست ۲۰هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد. از میان دیگر میوه‌هایی که قیمتشان در جدول پیوست مطلب نیامده، انجیر سفید ۲۱هزار تومان، انجیر سیاه ۱۹ هزار و ۹۰۰تومان، انگور کندری ۱۸ هزار و ۵۰۰تومان، انگور عسگری ۱۷هزار و ۵۰۰تومان، هلو انجیری ۱۸هزار و ۹۰۰تومان، آلو قطره طلا ۲۳هزار و ۵۰۰تومان و آلو شابلون ۲۱هزار و ۸۰۰تومان در نرخنامه سازمان میادین میوه و تره بار تهران قیمت خورده‌اند.



میوه از 10روز دیگر ارزان می‌شود
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : میوه قیمت
ارسال نظر

آخرین اخبار روز