تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸

نهادهای امدادرسانی: ثروتمندان مالیات ویژه برای واکسن کرونا بدهند

سازمان‌های امدادرسانی در آلمان نیز می‌گویند باید اقدامات بیشتری انجام شود تا ثروتمندان سهم عادلانه‌ای از ثروت خود را برای غلبه بر بحران کرونا اختصاص دهند.
کد خبر: ۲۸۵۴۴
چگونه می‌توان افراد بیشتری را در کشورهای فقیر در برابر کرونا واکسینه کرد؟ آکسفام و دیگر سازمان‌های امدادی از میلیاردرها می‌خواهند هزینه واکسیناسیون در کشورهای فقیر را با دادن مالیات ویژه بر عهده بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از دویچه وله، پیشرفت واکسیناسیون در کشورهای فقیر کند است. آکسفام و سایر نهادهای امدادرسانی خواستار تعهدات مالی بیشتر از سوی افراد ثروتمند در مبارزه با پاندمی کرونا شده‌اند. آنها به طورویژه اخذ یک مالیات ۹۹ درصدی یک باره را برای سودهای میلیاردرها در طول دوران کرونا پیشنهاد می‌کنند.

این کار حدود ۵/۴ تریلیون دلار برای خزانه عمومی در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد. مبلغی که به گفته آکسفام "می‌تواند واکسیناسیون کووید ۱۹ را برای همه تامین کند".

آکسفام روز پنجشنبه گفت حتی پس از اخذ چنین مالیاتی نیز ۲۷۰۰ میلیاردر در جهان همچنان ثروتمندتر از دوران قبل از کرونا خواهند بود. گروه‌های مددکاری محاسبات خود را با اتکاء به سازمان‌های "اتحاد مبارزه با نابرابری" و "موسسه مطالعات سیاست و ابتکار میلیونرهای میهنی" انجام داده‌اند.

"ثروت ناپسند"
توبیاس هاوسشیلد، کارشناس امور توسعه آکسفام انتقاد می‌کند که: «دولت‌ها به تعداد انگشت شماری از افراد اجازه می‌دهند به روش ناپسندی ثروت جمع آوری کنند، در حالی که میلیاردها نفر در جهان بر سر مرگ و زندگی مبارزه می کنند و به واکسن کرونا دسترسی ندارند.»

برای مثال ، ثروت بنیانگذار آمازون، جف بزوس، در زمان همه گیری کرونا ۷۹/۴ میلیارد دلار افزایش یافت و به ۱۹۲/۴ میلیارد دلار رسید. آنها می‌گویند بزوس "شخصاً می‌تواند از ثروت خود استفاده کند تا واکسن کافی در دسترس همه مردم جهان قرار گیرد. اما او ترجیح می‌دهد پول خود را برای یک پرواز هیجان انگیز به فضا خرج کند."

سازمان‌های امدادرسانی در آلمان نیز می‌گویند باید اقدامات بیشتری انجام شود تا ثروتمندان سهم عادلانه‌ای از ثروت خود را برای غلبه بر بحران کرونا اختصاص دهند. نابرابری ثروت در آلمان یکی از بالاترینها در اروپا است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز