تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

لطف الله یارمحمدی درگذشت

کد خبر: ۲۸۸۲۱
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معاصر، لطف‌الله یارمحمدی، زبان‌شناس و نویسنده پیشکسوت ایرانی، بر اثر ابتلا به کرونا، دار فانی را وداع گفت. 

دکتر یارمحمدی در 1 مرداد 1312 در فراهان متولد شد. او دوره کارشناسی خود را  در سال ۱۳۳۷ در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشسرای عالی ‌گذراند. سپس از طریق بنیاد ملی نخبگان، برای ادامه تحصیل به آمریکا اعزام شد و  دوره کارشناسی ارشد خود  را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در  دانشگاه ایندیانا به پایان ‌رساند. پس از آن، دوره دكترای زبان‌شناسی را نیز در همان دانشگاه ‌گذراند و در سال ۱۹۲۴ فارغ التحصیل این رشته شد.

یارمحمدی در سال ۱۳۹۰ برگزیده جایزه علمی «علامه طباطبایی» بنیاد ملی نخبگان شد. از آثار او می‌توان به: «ارتباطات از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی»، «گفتمان‌شناسی رایج و انتقادی»، «فرهنگ بسامدی کامپیوتری زبان فارسی»، «بررسی مقابله‌ای زبان فارسی و انگلیسی»، «فرهنگنامه موضوعی توصیفی علوم انسانی، گفتمان‌شناسی، جامعه‌شناسی زبان، روان‌شناسی و عصب‌شناسی زبان» و ... اشاره کرد.

انجمن زبان‌شناسی ایران با اعلام این خبر افزود: «با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم استاد عزیزمان جناب آقای دکتر لطف‌الله یارمحمدی، زبان‌شناس برجسته کشور و عضو پیوسته فرهنگستان علوم، دار فانی را وداع گفته‌اند.»

لطف الله یارمحمدی در دوران فعالیت‌های پربارش علاقه بیشتری به نوشتن مقاله نسبت به كتاب داشته است و خودش در این باره می‌گوید: «تاكنون بیشترین كوشش من مصروف نوشتن مقاله‌های تحقیقی بوده است تا كتاب و برحسب طبیعت رشته تخصصی، این مقالات اغلب به زبان انگلیسی و در خارج از كشور مثل آمریكا، انگلستان، آلمان، لهستان، یوگسلاوی و هند به چاپ رسیده كه بیش از ۲۰ مقاله می‌شود. در داخل كشور هم در نوشتن حدود ده كتاب یا بیشتر در آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه شیراز و ۸ جلد كتاب (در ۱۶ بخش) كه در آغاز برای دانشگاه آزاد سابق تهیه شده است، همكاری داشته‌ام. به زبان فارسی ده تا پانزده مقاله نوشته‌ام كه در مجلات داخل چاپ شده است. به علاوه، دو كتاب هم نوشتم كه «درآمدی به آواشناسی» (چاپ مركز نشر دانشگاهی) و كتابی در زمینه سوادآموزی (چاپ دانشگاه شیراز) هستند.»

البته دكتر یارمحمدی با نهضت سوادآموزی در نوشتن كتاب‌های این نهضت برای بزرگسالان نیز همكاری داشته‌اند. و از جمله پروژه‌های او پروژه مبسوط فرهنگ بسامدی كامپیوتری زبان فارسی و بررسی مسائل دستوری و واژگانی زبان فارسی از طریق كامپیوتر با مشاركت یكی از همكارانش بوده است كه بیش از ۵ سال از وقت خود را صرف این پروژه کردند.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز