تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳

فاجعه زیست‌محیطی پایدار در شیراز + ویدیو

بحرانی که قرار نیست برطرف شود!؛ تولید سبزیجات با پساب شهری
کد خبر: ۲۹۰۲۸
به‌تازگی فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که از فاضلاب در آبیاری یک مزرعه صیفی جات (سبزیجات یا ذرت) در شهر شیراز استفاده می‌شود.

به گزارش «اخبارمعاصر»، در بین عموم شهروندان، سبزی‌های پررنگ‌تر و با بوی بد و یا ماندگاری کمتر، مشکوک به آبیاری با پساب شهری هستند.

در شیراز، خرده‌فروشی‌های سبزی، مستقل و جداگانه از خرده‌فروش‌های میوه و تره‌بار، عرضه این تولیدات مهم کشاورزی و جدایی‌ناپذیر سفره ایرانی را بر عهده دارند.

گاهی به کوشش شهروند خبرنگاران یا کارشناسان مطلع، خبر یا کلیپی در فضای مجازی از آبیاری زمین‌های زراعی جنوب شیراز با پساب این شهر، منتشر می‌شود، اما تابه‌حال، وضعیت این فاجعه زیست‌محیطی نه‌تنها حل‌وفصل نشده است بلکه دامنه این بحران نیز افزون‌تر شده. حال ویدیوی دیگری نیز با این موضوع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد از فاضلاب، در آبیاری یک مزرعه صیفی جات در حومه شیراز استفاده می‌شود.

مشخصه اصلی پساب شهری، میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا (باکتریایی و انگلی) است. این فاضلاب‌ها، در صورت نفوذ نکردن فاضلاب‌های صـنعتی و بیمارستانی، فلـزات سنگین به میزان خطرزا ندارند.

نشریه شماره ۵۳۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ضوابط زیست‌محیطی استفاده مجدد از آب‌های برگشتی و پساب‌ها را در سال ۱۳۸۹ به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ کرد.

در شیراز چندین تصفیه‌خانه ساخته شده است. بخشی از آب تصفیه‌خانه جنوبی برای ۵۰۰۰ هکتار آبیاری اراضی سبزی‌کاری شرق شیراز پیش‌بینی شده بود. از قرار معلوم، کارخانه فولاد «کوار» خریدار این پساب است. بحث‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که در گزارش‌های بعدی «اخبارمعاصر» به آن اشاره خواهد شد.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : محیط زیست
ارسال نظر

آخرین اخبار روز