تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

بازخوانی یک پروژه بزرگ کشور+ اینفوگراف

پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی
کد خبر: ۲۹۱۴۷
به گزارش پایگاه خبری اخبارمعاصر، بررسی اینفوگراف پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی نشان می‏دهد که با سرمایه‏گذاری 141 هزار میلیارد تومانی و با 4100 کیلومتر طول، سالیانه در مجموع برابر 550 میلیون مترمکعب آب شیرین‏سازی و منتقل می‏شود. این پروژه دارای چهار خط انتقال به فلات مرکزی و شرق کشور است.

 خط نخست انتقال آب خلیج‌ فارس به طول ۸۲۰ کیلومتر با حجم سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی عملیاتی شده است. خط نخست سه فاز دارد که شامل انتقال آب از بندرعباس به گل‌گهر سیرجان، گل‌گهر تا مس سرچشمه و سرچشمه تا چادرملو یزد است. در مجموع خط اول پروژه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را در سال منتقل می‌کند که ۵۰ میلیون مترمکعب آن به شهرهای استان هرمزگان داده می‌شود و ۴۵ میلیون متر مکعب سهم گل‌گهر، ۴۰ میلیون مترمکعب سرچشمه و ۳۰ میلیون مترمکعب سهم چادرملو است و ۱۵ میلیون متر مکعب نیز در طول مسیر برای شرب و مواردی دیگر استفاده می‌شود.

خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان‏های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با حجم سرمایه‏گذاری خط دوم به طول 1550 کیلومتر به ۴۷ هزار میلیارد تومان می‏رسد. ظرفیت انتقال آب این خط ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است که اشتغال‏زایی آن در دوران ساخت به ۳۰ هزار نفر می‏رسد. مدت زمان اجرای طرح ۶۰ ماه برآورد شده است. تامین منابع مالی این خط، از محل سرمایه‏‏گذاری شرکت‏های فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، ملی صنایع مس ایران، سنگ آه گهر زمین، فولاد اپال پارسیان و فولاد خراسان، برنامه‏ریزی شده است.

خط سوم انتقال آب از خلیج فارس نیز به استان‏های یزد و اصفهان با حجم سرمایه‏گذاری این خط ۹۱۰ کیلومتری به ۳۵ هزار میلیارد تومان می‏رسد؛ ظرفیت خط انتقال آب در این خط، ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و اشتغالزایی طرح در دوره ساخت آن، به ۱۴ هزار نفر می‏رسد و مدت زمان اجرای آن، ۶۰ ماه برآورد شده است. تامین منابع مالی خط سوم از محل سرمایه‏گذاری شرکت‏های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه اصفهان برنامه‏ریزی و انجام می‏شود. تامین منابع مالی این خط، از محل سرمایه‏‏گذاری شرکت‏های فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، ملی صنایع مس ایران، سنگ آه گهر زمین، فولاد اپال پارسیان و فولاد خراسان، برنامه‏ریزی شده است.

خط چهارم انتقال آب به سیستان و بلوچستان به طول ۸۲۰ کیلومتر از دریای عمان به سیستان و بلوچستان خواهد رسید. این خط با سرمایه‏گذاری ۳۹ هزار میلیارد تومانی با حمایت وزارت صنعت و با اشتغال‏زایی ۱۰ هزار نفری در دوران ساخت تا ۵ سال آینده آب را به سیستان و بلوچستان می‏رساند.






 




انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز