تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶

کرونا این بار جامعه مردم‌شناسی را داغدار کرد

«اصغر کریمی» مردم‌شناس پرکار و بی‌ادعا بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. او بوم‌شناس و پژوهشگر علوم انسانی بود که امروز در بیمارستان شهدای تجریش دار فانی را وداع گفت.
کد خبر: ۲۹۱۶۸
کرونا این بار جامعه مردم‌شناسی را داغدار کرد

آه از رفتگانی که دیگر بازنمی‌گردند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اخبارمعاصر، کریمی در سال 1319 در زنجان چشم به جهان گشود. او پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونا در غیاب متولیان فرهنگ عمومی و در نهایت غربت، صبح امروز جان به جان آفرین تسلیم نمود. 

 اصغر کریمی دوره کارشناسی خود را  در کشور فرانسه در رشته‌های جامعه شناسی و مردم‌شناسی گذراند. دوره کارشناسی ارشد خود را نیز در رشته مردم‌شناسی در همان کشور به پایان رساند.

وی همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته مردم‌شناسی، در دانشگاه رنه دکارت سوربن در شهر پاریس ثبت نام کرد اما نگارش رساله دکتری او به دلایلی ناتمام ماند و به ایران بازگشت.  پس از بازگشت به ایران، سرپرست بخش تحقیقات ایلی و عشایری مرکز مردم‌شناسی ایران در وزارت علوم و آموزش عالی شد و در سال 1365 در سازمان میراث فرهنگی کشور به فعالیت پرداخت.  او طی دوره‌ای مدیرت برنامه‌ریزی موزه‌ها و نمایشگاه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور را نیز بر عهده داشت. و به دنبال آن طرح تشكیل موزه‌های جدید در كشور و اجرای آنها را طی ۳ سال یعنی از سال 1370 تا 1373 را پیگیری نمود.
 
اصغر كریمی از سال ۱۳۷۹ به بنیاد دایرة‌‌المعارف اسلامی پیوست و عضو هیأت علمی این نهاد علمی شد و   از سال ۱۳۸۱مدیریت گروه جغرافیا در بنیاد دایرة‌‌المعارف اسلامی را بر عهده گرفت.

كریمی از سال ۱۳۵۱عضو علمی مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه بود و به عضویت جامعه مردم شناسان این كشو هم درآمده بود. از اصغر كریمی در هفته پژوهش و همزمان با برپایی همایش و نمایشگاه پژوهشی میراث فرهنگی پژوهشگران سازمان میراث فرهنگی در ۳ گروه پژوهشگران پیشكسوت، معاصر و مترجم تقدیر شد.

او بیش از نیم قرن در حوزه مردم‌شناسی و فرهنگ عمومی فعالیت داشت و  در زمینه بوم‌شناسی، آداب اجتماعی، صنایع دستی، گویش‌ها، آیین‌ها و باورداشت‌های ایل بختیاری دهها جلد کتاب و صدها مقاله تالیف و تدوین نمود. 

از این چهره  برجسته، دهها کتاب تالبف و ترجمه به یادگار مانده است که از میان آثارش می‌توان به كتاب هنرهای بومی در صنایع دستی باختران ، گیلان و آذربایجان شرقی، فنون كوچ‌نشینان بختیاری، سفر به دیار بختیاری، كوچ‌نشینان شمال خراسان، سیاه چادر، مسكن كوچ نشینان جهان در پویه تاریخ، اراك و همدان، فرش مشرق زمین، چغازنبیل، بیشاپور، تپه‌های سیلك كاشان و ... اشاره كرد.

پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر 


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز