تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵

نبرد خودروهای برقی در شهر ب‌ام‌و

شهر مونیخ آلمان که پایگاه ب‌ام‌و است امسال میزبان نمایشگاه خودرو بزرگ در اروپا (IAA Mobility 2021) شد.
کد خبر: ۳۰۵۷۴
 به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از دویچه وله، این نمایشگاه به صورت سنتی در فرانکفورت برگزار می‌شود. مرسدس بنز در نمایشگاه مونیخ طوفانی‌تر از دیگر خودروسازان حضور داشت.

شهر مونیخ آلمان که پایگاه ب‌ام‌و است امسال میزبان نمایشگاه خودرو بزرگ در اروپا (IAA Mobility 2021) شد. این نمایشگاه سال‌ها در شهرک فرانکفورت برگزار می‌شد. البته امسال این نمایشگاه به دلیل محدودیت‌های کرونایی و به دلیل اعتراض تشکل‌های مدافع محیط زیست، به صورت محافظه‌کارانه برگزار شد. اما با این شرایط خودروسازان در مونیخ چگونه به نبرد هم رفتند؟

مرسدس بنز 

مرسدس بنز در نمایشگاه مونیخ با چندین محصول خود، طوفانی‌تر از دیگر خودروسازان حضور داشت.
این شرکت دو خودرو جدید برقی خود EQE و  EQS را به نمایش گذاشته بود که اولی نمونه برقی E‌ کلاس و دومی نمونه برقی S کلاس بودند.

هر دو خودرو از پلتفرم یکسانی استفاده کرده‌اند که مرسدس بنز برای خودروهای لوکس برقی خود توسعه داده است. به همین دلیل این دو خودرو شباهت‌های بسیار زیادی با هم داشتند. در قوی‌ترین نسخه خودرو می‌تواند حدود ۷۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند.

استفاده از موتور ۳۳۳ اسب بخاری و انتقال نیرو به هر چهار چرخ از دیگر موارد جالب توجه این دو خودرو است.

 طراحی بدنه این دو خودرو کاملا شبیه به هم بود با این تفاوت که EQS لوکس‌تر و کشیده‌تر است.
 
در هر دو خودرو مرسدس بنز از یک نمایشگر ال‌سی‌دی بسیار بزرگ یک تکه در جلو سرنشینان استفاده کرده است.

در این نمایشگاه، مرسدس بنز خودرو آواتار که یک خودرو مفهمومی است را به نمایش گذاشته بود. این خودرو رباتیک دارای بدنه‌ای تخم‌مرغی شکل است. در آینده احتمالا با حذف صندوق عقب و کاپوت جلو، خودروها به همین شکل درخواهند آمد.

مرسدس بنز مایباخ برقی که یک کراس‌اورر سایز بزرگ است را هم به نمایش گذاشته بود. این خودرو روی پلتفرم کلاس اس توسعه پیدا کرده اما بسیار لوکس‌تر است.

 خودرو کلاس جی برقی هم خودرویی است که در آینده عرضه خواهد شد. این خودرو با وجود شباهت به کلاس جی، ظاهری مدرن‌تر پیدا کرده است. این شاسی‌بلند همه جا رو قرار است کاملا برقی باشد و در کلاس خودروهای آفرود برقی تحول ایجاد کند.

نسخه اول این خودرو به سفارش محمدرضا شاه پهلوی برای ارتش ایران توسعه پیدا کرده بود.

ب ام و 

شرکت ب‌ام‌و هم در نمایشگاه تمرکز خاصی روی خودروهای برقی داشت. در غرفه این شرکت خودرو جدید آی‌ویژن معرفی شد. این خودرو مفهومی از قطعاتی ساخته شده است که کاملا قابلیت بازیافت دارند. برخی قطعات بدنه این خودرو هم با پرینتر سه‌بعدی ساخته شده‌اند.

این خودرو به ادعای مدیران ب‌ام‌و کاملا پاک و برقی است و بر اساس این خودرو اتومبیل‌های شهری ب‌ام‌و در آینده توسعه پیدا خواهند کرد.

دیگر خودرو نمایش داده شده در غرفه ب‌ام‌و یک خودرو پیل سوختی شاسی‌بلند بود. در این خودرو هیدروژن در کپسول‌هایی در کف خودرو ذخیره می‌شود. این هیدروژن در واحد پیل سوختی با هوای پرفشار ترکیب می‌شود والکتریسته تولید می‌کند. محصول جانبی هم آب است. برق تولید شده در این خودرو در موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود و آب از اگزوز خارج می‌شود.
 
ب‌ام‌و معتقد است که خودروهای هیدروژنی، آينده خودروها در جهان هستند. این شرکت سال‌هاست که روی سوخت هیدروژن کار می‌کند. این شرکت ۱۵ سال قبل یک ب‌ام‌و سری هفت هیدروژن‌سوز ساخته بود که در موتور احتراق داخلی آن به جای بنزین از هیدروژن استفاده می‌شد. با این همه این شرکت آلمانی این طرح را به دلیل پیچیدگی و خطر انفجار کنار گذاشت و در نهایت به سمت موتور پیل سوختی برای استفاده از هیدروژن رفت.

رنو

رنو از دیگر خودروسازان اروپایی است که در نمایشگاه حضور بسیار فعالی داشت. پس از مرسدس بنز و ب‌ام‌و این شرکت حضور گسترده‌ای در نمایشگاه داشت.

از جمله خودروهای به نمایش گذاشته شده رنو می‌توان به مگان برقی اشاره کرد. این خودرو بر اساس پلتفرم مشترکی که با نیسان توسعه پیدا کرده، ساخته شده است. برای توسعه این پلتفرم برقی که در چندین خودرو استفاده خواهد شد، حدود شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

پلتفرم مگان برقی با نیسان آریا - خودرو کراس‌اوور برقی سایز متوسط  نیسان - مشابه است.

رنو مگان برقی حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و بر اساس نگاه ترکیبی از یک خودرو هاچ‌بک و کراس‌اوور توسعه پیدا کرده است. رنو مگان از پرفروش‌ترین خودروهای اروپا است.

خودرو رنو پنج برقی از دیگر خودروهای جالب نمایشگاه مونیخ بود. این خودرو بر اساس خودرو رنو پنج در دهه ۱۹۷۰ توسعه پیدا کرده است. رنو قصد دارد بر اساس این خودرو محصولی را در سال ۲۰۲۵ وارد بازار کند. رنو پنج برقی قرار است بازار کشورهای اروپایی را با یک خودرو شهری برقی با قیمت مناسب متحول کند.

خودرو لیمو از دیگر محصولات برقی معرفی شده توسط رنو بود. این خودرو قرار است در بازار خودروهای اشتراکی و تاکسی‌های برقی استفاده شود.

دیگر شرکت‌ها 

 شرکت پولستار بازوی خودروهای برقی شرکت ولوو، دو خودرو پولستار یک و دو را در نمایشگاه عرضه کرده بود. خودرو پولستار دو یک خودرو تمام‌برقی برای رقابت با خودرو تسلا سه است که با سه نسخه موتور عرضه شده است.

شرکت فولکس‌واگن هم نسل خودروهای آی‌دی خود که تمام‌برقی هستند را به نمایش گذاشته بود.

شرکت هواوی نسل جدیدی از قطعات خودرو را برای خودروهای خودران به نمایشگاه آورده بود و شرکت هیوندای خودرو روبو تاکسی را به نمایش گذاشته بود. این خودرو در سطح خودران چهار قرار دارد و در اتوبان‌ها به صورت کاملا مستقل و بدون راننده حرکت می‌کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز