تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «معاصر»:

اثرات برجام بر سهام های ریالی و صادرات محور

یک کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر توافقات و احیای برجام بر بورس گفت: در صورت احیای برجام، آن ذهنیتی که در خصوص سهام های صادرات محور پیدا می شود با آنچه که در واقعیت وجود دارد، شاید یکی نباشد.
کد خبر: ۳۹۴۹۴

اثرات برجام بر سهام های ریالی و صادرات محور

محمودرضا الهی فرد در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب تشریح کرد: درواقع شاید این تصور ایجاد شود که پس از برقراری مجدد توافقات و احیای برجام، نرخ دلار بسیار کاهش پیدا می کند، در صورتی که احتمالا این اتفاق نخواهد افتاد و این باعث می شود که قیمت سهام های صادرات محور به تبع این موضوع پایین بیاید.


وی ادامه داد: بدیهی است که هر چه برجام سریعتر اتفاق بیفتد، تکلیف بازار سرمایه نیز سریعتر مشخص می شود. اما نظر کارشناسان این است که نرخ دلار تغییر چندانی را تجربه نخواهد کرد. درواقع هرچند ممکن است در کوتاه مدت دلار به سمت پایین حرکت کند و نرخ آن در محدوده چند هزار تومان کاهش داشته باشد، اما درنهایت در دوره پسابرجام به طور قطع نرخ دلار روی نرخی تثبیت می شود که تفاوت چندانی با نرخ فعلی نخواهد داشت.


اثرات برجام بر سهام های ریالی


این فعال بورس تاکید کرد: اما از آن طرف برجام روی برخی سهام های ریالی مانند بانک ها و سهام هایی که وابستگی زیادی به نرخ دلار ندارند، یک اثر مثبت اولیه دارد که بعد با توجه به شرایط خود سهام، ادامه روند خواهد داشت؛ اما درخصوص سهام های صادرات محور احتمالا مقداری کاهشی خواهد بود و بعدها اثر آن زیاد نخواهد بود.
وی یادآور شد: اما تا زمانی که تکلیف مذاکرات برجام مشخص نشود و اثرات آن خود را نشان ندهد، متاسفانه بازار سرمایه در وضعیت بلاتکلیف خود به سر می برد.


الهی فرد درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: بخشی از بازار بورس یعنی سهام های صادرات محور وابسته به نرخ دلار هستند و با توجه به اینکه صادرات کشور وابسته به نرخ دلار است و از سوی دیگر بودجه دولت روی 23 هزار تومان بسته شده است، لذا نرخ دلار به کمتر از این رقم نخواهد رسید. البته نرخ ارز نیمایی ممکن است نوسان زیادی را تجربه کند و با کاهش بیشتری هم نسبت به نرخ کنونی همراه باشد، اما در هر حال در شرایط کنونی بودجه دولت روی نرخ دلار 23 هزار تومان بسته شده است.


وی افزود: بعدها با توجه به شرایط درآمدی کشور و سیاست های اقتصادی؛ نرخ دلار در یک محدوده ای تثبیت می شود اما آنچنان نیست که به 20 هزار تومان و یا کمتر از آن برسد.


کاهش هزینه های تحریم در صنایع صادرات محور


به گفته وی صنایع فلزی و یا صنایع پتروشیمی که بخشی از تولیدات و کالاهای آنها صادر می شود متاثر از نرخ دلار و به تبع آن از برجام نیز اثرپذیر هستند؛ اما در بلندمدت شاید آن اثر کاهشی نیز خنثی شود. چون از این طرف سهام های صادرات محور در شرایط تحریم شاید بیش از 10 درصد هزینه تحریم در بخش صادرات متحمل می شوند و اگر تحریم ها برداشته شود و بتوانند صادرات خود را انجام دهند، در آن صورت هزینه های صادراتی آنها کاهش خواهد یافت.
الهی فرد خاطرنشان کرد: هرچند که کاهش نسبی نرخ دلار بر صادرات این تولیدات اثرگذار خواهد بود اما از آن سمت این صنایع با کاهش هزینه های تحریم مواجه خواهند شد که درنهایت هیچ تاثیر منفی روی آنها نخواهد داشت و اثرات مثبت برجام برای آنها بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز