تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با «معاصر»:

توسعه زیرساخت های فضای مجازی برای حذف لطمات اقتصادی الزامی است

دبیر کمیسیون فرهنگی دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر قانونمند شدن فضای مجازی گفت: از جنبه سیاسی در حال حاضر فضای مجازی ما قانونمند نیست و به خصوص برنامه های خارجی شامل تلگرام، واتساپ و توییتر قوانین موجود مربوط به کشور ما را رعایت نمی کنند.
کد خبر: ۳۹۶۰۹

توسعه زیرساخت های فضای مجازی برای حذف لطمات اقتصادی الزامی است

دبیر کمیسیون فرهنگی دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر قانونمند شدن فضای مجازی گفت: از جنبه سیاسی در حال حاضر فضای مجازی ما قانونمند نیست و به خصوص برنامه های خارجی شامل تلگرام، واتساپ و توییتر قوانین موجود مربوط به کشور ما را رعایت نمی کنند.

کودکان و فرزندان ما در فضای مجازی رها هستند

بهروز جعفری، نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: از جنبه علمی و آموزشی نیز برداشت ما از فضای مجازی به خصوص برنامه هایی که سرورهای آنها در داخل کشور ما وجود ندارند، برداشتی یکسان است. این در حالی است که ما هم اکنون در آموزش و پرورش و دانشگاه معتقد به طبقه بندی آموزش هستیم و معتقدیم هر داده ای به درد همه سنین نمی خورد. امروز کودکان و فرزندان ما در فضای مجازی رها هستند و این موارد حکم می کند که فضای مجازی قانونمند شود.

وی در ادامه اظهار داشت: با این حال این برنامه ها در حالی وارد کشور ما شده اند که مالیاتی نیز پرداخت نمی کنند و ما اختیاری درخصوص آنها نداریم و در حوزه مسائل امنیتی نیز اگر مشکلی پیش بیاید، نهادهای امنیتی ما نمی توانند چندان پیگیری و برخورد کنند. بنابراین با توجه به این مسائل، لازمه این امر آن است که یک قانونی بر فضای مجازی حکمفرما باشد.

ضرورت توسعه زیرساخت های فضای مجازی برای جلوگیری از لطمات اقتصادی

جعفری تاکید کرد: اما از سوی دیگر در شرایط کنونی بسیاری از مشاغلی که در کشور فعال هستند، با فضای مجازی و اینترنت و پلتفرم های خارجی سروکار دارند و اگر فضای مجازی محدود شود، این مشکلات را به وجود خواهد آورد و به ما لطمه اقتصادی وارد می کند.

وی بیان کرد: لذا ما اگر بخواهیم به کسب و کارهای مردم لطمه وارد نشود و به خوبی از فضای مجازی استفاده شود، باید زیرساخت های خود را قوی کنیم. چرا که در حال حاضر زیرساخت های ما آمادگی و ظرفیت این موضوع را ندارد.

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: بنابراین نه طرفدار محدود شدن فضای مجازی هستیم و نه طرفدار این هستیم که وضعیت موجود ادامه یابد. به هر حال باید یک نظامی بر فضای مجازی حکمفرما شود.

درباره طرح صیانت شفاف سازی نشده است

وی افزود: مشکلی که طرح تنظیم مقررات دارد، این است که به خوبی برای مردم درخصوص آن شفاف سازی نمی شود و تصور بسیاری از افراد بر این است که نظام جمهوری اسلامی به دنبال محدود کردن اینترنت و بستن فضای مجازی و ورود به حوزه خصوصی افراد است؛ این موضوع را باید نماینده های مجلس و کسانی که این طرح را ارائه داده اند و در کمیسیون مشترک در حال تصویب است و یا اگر به صحن برگردد، باید مردم را توجیه و تبیین کنند که غرض از تنظیم مقررات برای فضای مجازی، شامل چه بندهایی است. هرچند ممکن است منجر به محدودیت هایی درخصوص آزادی خصوصی افراد شود که باید برای آن هم چاره اندیشی و راهکاری پیدا شود.

وی عنوان کرد: لذا من معتقدم که یک قانونی بر فضای مجازی حکمفرما باشد و برای مردم شفاف سازی شود و این تصور را از ذهن افراد خارج کنند که «طرح صیانت» که عنوان آن را به «طرح تنظیم مقررات» تغییر داده اند، برای محدودسازی حوزه خصوصی افراد برای استفاده از فضای مجازی است.

قانونمند بودن فضای مجازی در کشورهای دیگر

دبیر کمیسیون فرهنگی دوره هشتم مجلس همچنین با اشاره به قانونمند بودن فضای مجازی در کشورهای دیگر گفت: در کشورهای روسیه و کره فضای مجازی قانونمند است و در کشور چین از اینترنت ملی خودشان استفاده می کنند.

جعفری افزود: در بسیاری از کشورها به صورت موردی و کلی فضای مجازی قانونمند است. ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا هفته پیش اجازه برگشت به فضای مجازی را به دست آورد و پیش از آن برای حضور وی در فضای مجازی محدودیت قائل شده بودند و وی حق حضور در فضای مجازی را نداشت. یعنی حتی در حوزه فردی نیز وارد شده بودند.

نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه هر کدام از کشورها یک نظامی در فضای مجازی دارند، افزود: به طور مثال برخی کشورهای این نظام را به سمت علمی برده اند. در کشور ما دسترسی تمام گروه های سنی اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به فضای مجازی و اینترنت به صورت یکنواخت است.

جعفری تاکید کرد: این مسئله به یک طبقه بندی نیاز دارد و اولیای ما که می خواهند فرزندان خود را هدایت و تربیت کنند، باید به نحوی این ابزار در اختیار آنها باشد که اجازه نداشته باشند از هر داده ای که در فضای مجازی اعلام می شود، بتوانند استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: منتهی نگرانی ما این است که این برداشت وجود داشته باشد که ما می خواهیم فضای مجازی را در حوزه خصوصی امنیتی و یا محدود کنیم که مسئولان باید این نگرانی را برطرف کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز