تهران ۱۴.۸۴° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

امیر عبداللهیان: تجارت و حمل و نقل عامل رونق و پیشرفت کشورهای حاشیه خزر است

کارگروهی از مقامات عالی رتبه برای تهیه پیش نویس توافق خطوط مبدا مستقیم ایجاد شد و تاکنون چهار نشست برای نهایی کردن این سند برگزار کرده است.
کد خبر: ۴۲۴۷۰

امیر عبداللهیان: تجارت و حمل و نقل عامل رونق و پیشرفت کشورهای حاشیه خزر است

به نقل از ایرنا؛ حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر گفت: تجارت و حمل و نقل عامل رونق و پیشرفت کشورهای حاشیه خزر است. 

تارنمای اورینت با اعلام این مطلب نوشت: وزیر امور خارجه ایران در نشست وزیران در عشق آباد همچنین بر اهمیت توافق بر سر خطوط مبدا تاکید کرد.


با گذشت چهار سال از امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، گام های مهمی برای حرکت به جلو برداشته شده است اما مسائلی همچون تعیین حدود مناطق آبی، بستر دریا و زیر بستر دریای خزر همچنان حل نشده باقی مانده است.


کارگروهی از مقامات عالی رتبه برای تهیه پیش نویس توافق خطوط مبدا مستقیم ایجاد شد و تاکنون چهار نشست برای نهایی کردن این سند برگزار کرده است.


به طور کلی، امیر عبداللهیان بر گسترش همکاری های پنج جانبه در دریای خزر و در چارچوب اجرای کنوانسیون خزر اشاره کرد که هدف از آن توجه به منافع همه کشورهای حاشیه خزر است و این کشورها صرفا باید از این همکاری بهره مند بگیرند.

وزیر امور خارجه ایران گفت، تجارت و حمل و نقل که مورد توجه ویژه در نشست وزیران قرار گرفت عامل محرکه رشد، رونق و پیشرفت کشورهای خزر است.


، عشق آباد پایتخت ترکمنستان امروز (۸ تیر) میزبان ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر است و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های ساحلی خزر و به عنوان کلیدی ترین مسیر دسترسی همسایگان ساحلی این دریا به آبهای آزاد، در عالی ترین سطح در این نشست منطقه ای شرکت می کند.


سران کشورهای ساحلی دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بار دیگر و این بار در عشق آباد گردهم می آیند و به همین منظور، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» امروز در رأس هیأتی عالی رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست، عازم ترکمنستان شد.


آیت الله رئیسی در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس یاد شده، در حاشیه این نشست با همتایان خود دیدار و گفت وگو خواهد کرد.


نشست سران کشورهای ساحلی خزر نخستین‌ بار به پیشنهاد «صفرمراد نیازف» رئیس جمهوری وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و با حضور رؤسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ۱۳۸۱ در عشق آباد برگزار شد. تهران نیز در ۲۴ مهر ۱۳۸۶ میزبان دور دوم این اجلاس بود.

 

 

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز