تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶

پنتاگون: نشانه ای از تصمیم روسیه برای استفاده از بمب کثیف وجود ندارد

ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، از گروههای خطرناک حمایت می‌کند و به روسیه برای ارعاب شهروندان اوکراین کمک می‌کند.
کد خبر: ۴۹۷۱۷

پنتاگون: نشانه ای از تصمیم روسیه برای استفاده از بمب کثیف وجود ندارد

به نقل از ایرنا؛ لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تصمیم به استفاده از بمب کثیف گرفته باشند، وجود ندارد.

وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری درباره ادعاهای احتمال استفاده روسیه از سلاحهای هسته ای گفت: سخن گفتن درباره استفاده از چنین سلاح‌هایی خطرناک و غیرمسئولانه است.

این مقام ارشد دولت آمریکا همچنین گفت که هیچ نشانه ای از استفاده اوکراین از بمب کثیف نیز ندیده ایم.

رئیس پنتاگون همچنین با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود مدعی شد ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، از گروههای خطرناک حمایت می‌کند و به روسیه برای ارعاب شهروندان اوکراین کمک می‌کند.

این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: هزینه ستیزه‌جویی علیه ایالات متحده یا متحدان و شرکای ما بسیار بیشتر از دستاوردهای آن است.

حدود هشت ماه از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می گذرد و در این مدت، همواره موضوعات جنجالی مختلف مطرح شده است که تازه ترین آن به موضوع استفاده احتمالی اوکراین از بمب کثیف برمی گردد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد به تازگی در نامه‌ای از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان خواست تا هر آنچه که ممکن است را برای «جلوگیری از وقوع چنین جنایت فجیعی» انجام دهند. در نامه نبنزیا آمده است: «ما استفاده بمب کثیف توسط رژیم کی‌یف را رفتار تروریسم هسته‌ای تلقی می‌کنیم.»

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی هم اعلام کرد که بازرسان این سازمان برای بررسی ادعای روسیه درباره احتمال توسل اوکراین به بمب رادیواکتیو از دو تأسیسات این کشور سرکشی خواهند کرد.

این درحالی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین چنین ادعاهایی را رد می‌کند و خود انگشت اتهام را به سوی روسیه نشانه می‌گیرد. او در ویدئو شبانه خود مدعی شد: «اگر روسیه بگوید که اوکراین در حال آماده‌سازی چنین چیزی است، این بدین معناست که روسیه خود آن را از پیش آماده کرده است.»

اگرچه اشاره به بمب کثیف می‌تواند تصور بمب هسته‌ای را به ذهن متبادر کند اما بمب کثیف بسیار متفاوت از بمب هسته‌ای است.

روزنامه «نشنال» در گزارشی درباره بمب کثیف نوشت: « بمب کثیف می‌تواند مواد رادیولوژیک را در ترکیب با مواد منفجره در یک منطقه گسترده پخش و زمین را آلوده کند و همچنین خطر تشعشع طولانی مدت رادیواکتیو تا سال‌ها پس از حادثه را به همراه خواهد داشت.»

براساس گزارش‌ها، در بمب هسته‌ای ما شاهد فشرده‌سازی‌ اورانیوم یا پلوتونیوم با شدت غنای زیاد تا سر حد انفجار هسته‌ای هستیم اما در بمب کثیف چنین فرایندی صورت نمی‌گیرد.

همچنین دانش و روش تولید بمب هسته‌ای مستلزم چندین دهه تحقیق علمی است که تاکنون به‌ صورت رسمی در اختیار کشورهای معدود از جمله آمریکا، روسیه، پاکستان، کره‌ شمالی، هند، چین و فرانسه است ولی آن گونه که نشنال گزارش داده، تولید یک بمب کثیف، بسیار آسان‌تر از سلاح‌های هسته‌ای است و فرایند علمی پیچیده‌ای مانند رسیدن به سطح انفجار هسته‌ای ندارد.

همچنین گفته شده که یک بمب کثیف می‌تواند مناطق وسیعی را غیرقابل سکونت کند و خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با تشعشعات رادیواکتیو را افزایش دهد.

با این حال، مطالعات اخیر روی بمب‌های کثیف می‌گویند که خطر آنها در مقایسه با انفجار هسته‌ای بسیار ناچیز است. در زمان انفجار بمب هسته‌ای، دمای چند میلیون درجه سانتیگرادی در مرکز انفجار و چند هزار درجه در مناطق نزدیک به انفجار ایجاد می‌شود اما این شرایط در زمان انفجار بمب کثیف ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز