تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

سخنگوی کمیسیون انرژی: امسال واردات بنزین به میزان محدودی اتفاق افتاد

باید نحوه بازتوزیع یارانه بنزین تغییر کند تا عادلانه شود، به طوری که افراد چه خودرو داشته باشند و چه نداشته باشند سهمی از یارانه بنزین ببرند.
کد خبر: ۴۹۷۳۷

سخنگوی کمیسیون انرژی:  امسال واردات بنزین به میزان محدودی اتفاق افتاد

ایسنا: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از ایجاد ساز و کاری برای مقابله با قاچاق سوخت از نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: باید نحوه بازتوزیع یارانه بنزین تغییر کند تا عادلانه شود، به طوری که افراد چه خودرو داشته باشند و چه نداشته باشند سهمی از یارانه بنزین ببرند.

مالک شریعتی، با بیان اینکه طبق گزارش‌هایی که مقامات وزارت نفت به کمیسیون انرژی مجلس ارائه کرده، اکنون تحرک بهتری نسبت به یک سال قبل در حوزه دیپلماسی انرژی رقم خورده، ما علاوه بر بحث های معمول فروش نفت و فرآورده‌هایی که برای نقش آفرینی در بازار نفت دنبال می‌کردیم یک اتفاقات جدیدی در حال رقم خوردن است، اظهار کرد: هم مبادی وارداتی ما در حال تغییر و تنوع و هم مقاصد صادراتی ما در حال تغییر است. نه تنها در حوزه همسایگی این اتفاق در حال رخ دادن است، بلکه در حوزه فرامنطقه ای نیز این موضوع دنبال می شود. به نوعی دیپلماسی انرژی و دیپلماسی همسایگی ما با یکدیگر تلفیق شده و اتفاقاتی از این دست را برای ما رقم زده است.

وی افزود: ما روی دو چیز تمرکز کرده‌ایم، اول توسعه و نگهداشت میادن مشترک کشور چه در حوزه نفت و چه در حوزه گاز. در حوزه نفت اولویت با میادین غرب کارون بوده و در حوزه گاز نیز حوزه پارس جنوبی به ویژه بحث فشار افزایی مورد توجه است. اخیرا نیز در مجلس کمیسیون انرژی گزارش نظارتی در خصوص ناترازی گاز ارائه کرد. در این گزارش هشدار داده شد که ممکن است ما در آینده نزدیک دچار مشکل شویم.

شریعتی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بخش زیادی از نیاز در حوزه انرژی را با گاز تامین کردیم، بخشی نیز از طریق سوخت مایع تامین شده است، گفت: اما اگر وضعیت افت فشار میدان پارس جنوبی را به عنوان میدانی که عمده سوخت گاز کشور را تامین می‌کند ساماندهی نکنیم ممکن است در آینده نه چندان دور با مشکل مواجه شویم. بنابراین اولویت ما در حوزه تولید سرمایه‌گذاری در بخش فشارافزایی پارس جنوبی و تولید و نگهداشت میادین نفتی غرب کارون است.

وی افزود: هر کشوری که آماده سرمایه‌گذاری باشد می‌تواند به ما کمک کند. با روس‌ها بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار تفاهم نامه امضا شده که تقریبا ۱۰ درصد آن به قرارداد تبدیل شده است. بخشی از آن در خصوص میادین نفتی و بخشی از آن در خصوص فشار افزایی پارس جنوبی است. ما قاعدتا از این موضوع استقبال می‌کنیم. هر کشوری که قصد سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشد با حفظ منافع اقتصادی ما قطعا مورد استقبال کمیسیون انرژی مجلس است.

شریعتی در ادامه تاکید کرد: آنچه که از نظر بنده در این حوزه خیلی مهم است نقش آفرینی ایران در حوزه تجارت گاز بوده، تجارت گاز در دنیا به دو شیوه رایج است. یکی از طریق خط لوله که بیشتر منطقه‌ای و در قالب قراردادهای بلند مدت است. یک شیوه هم بر اساس ال. ان. جی که قراردادهای آن نیز می‌تواند کوتاه مدت و به صورت فرامنطقه ای باشد. منافع ما ایجاب می کند که ما تجارت منطقه‌ای را از طریق خط لوله تقویت کنیم؛ چرا که وابستگی بیشتری به منبع ایجاد می شود، زمانی که به صورت ال. ان. جی باشد خریدار هر جای دنیا می تواند انجام دهد و قیمت گذاری آن لزوما در اختیار کشورهای تولید کننده نیست. ما حتما باید استقبال کنیم که قیمت‌ها منطقه ای باشد و خط لوله نیز گسترش یابد.

سخنگوی کمیسیون انرژی اظهار کرد: ایران باتوجه به موقعیتی که در عرصه جغرافیایی دارد مابین قطر و روسیه به عنوان دو شریک اصلی در اجلاس مشهور به اوپک گازی (GECF) قرار دارد. عمده مصرف کننده‌ها نیز اطراف ایران قرار دارند. بیش از ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت هدف صادراتی اطراف ایران زندگی می کنند و بازار خوبی وجود دارد. اگر ایران به هاب تجارت منطقه تبدیل شود گام بزرگی است.

تحولات خوبی در حوزه گاز شروع شده است

وی با بیان اینکه سوآپ گازی صرفا یک روش در تجارت گاز است. اکنون درباره این موضوعات صحبت شده و تفاهماتی نیز صورت گرفته اما هنوز عملیاتی نشده، اما خیلی محتمل است که در آینده نزدیک اتفاق‌های خوبی در این حوزه رقم بخورد، گفت: از نظر بنده تحولات خوبی در حوزه گاز شروع شده است. در حوزه نفت خام نیز هم ساخت پالایشگاه‌های داخلی در حال دنبال شدن است که در دولت گذشته اعتقادی برای ساخت پالایشگاه وجود نداشت. در دولت گذشته بیشتر نگاه اقتصادی بودن را مبنا قرار می دادند که محل تامل بود. قانون پتروپالایشگاه ها تنفس خوراکی را برای پالایشگاه‌های تازه تاسیس در نظر گرفته که اقتصادی است.

شریعتی ادامه داد: از سوی دیگر ساخت پالایشگاه مانند ساخت سلاح دفاعی بوده در جنگ اقتصادی که سلاح اصلی دشمن تحریم نفت است. سلاح دفاعی ما ساخت پالایشگاه و تولید فرآورده های تحریم ناپذیر است. متاسفانه در ساخت پالایشگاه کوتاهی شده، اما اکنون هم ساخت پالایشگاه های داخلی درحال دنبال شدن است. در کنار آن پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز دنبال شده است؛ که هم تنوع در مقاصد صادراتی ایجاد می‌کند و هم وابستگی به نفت ما را رقم می‌زند. محصولات این پالایشگاه ها را در بازارهای فرامنطقه‌ای می‌توانیم به فروش برسانیم که مشتری‌های بهتری در آن وجود داشته و حتی به قیمت بهتری خریداری می‌کنند. اولین پالایشگاه در ونزوئلا به اتمام رسیده و وارد مدار تولید شده است و چند مورد دیگر هم در حال اقدام است. مجموعا رویکرد تحولی خوبی در حوزه تجارت نفت و گاز شکل گرفته و امیدواریم سریع تر در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها نیز به نتیجه برسیم.

ظرفیت مدیریت مصرف گاز، به میزان ۲ تا ۳ فاز پارس جنوبی

وی با اشاره به اهمیت بحث بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف و کاهش شدت انرژی، اظهار کرد: ما به منابع حاصل از بهینه سازی به عنوان یک مخزن گازی مجازی نگاه می‌کنیم. به اندازه ۲ تا ۳ فاز پارس جنوبی ظرفیت مدیریت مصرف در حوزه گاز داریم. در حوزه برق نیز اینگونه است. امروز بهره‌وری نیروگاه‌های ما از ۱۸ درصد شروع می‌شود و نهایتا به بالای ۳۰ درصد می‌رسد. این بازدهی نیروگاه‌ها در دنیا منسوخ شده است. در حوزه گاز نیز بخشی از ناترازی به مصرف مربوط می‌شود. سرمایه کمتری برای بهینه سازی مصرف نسبت به سرمایه گذاری در تولید نیاز است.

به گفته وی باید سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه صورت گیرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در حوزه بهینه‌سازی زودتر به نتیجه می‌رسد. از نظر بنده در این حوزه خیلی غفلت شده است. در گزارش اخیر کمیسیون انرژی در بحث ناترازی گاز در سطح کشور نسبت به کاهش فشار پارس جنوبی در آینده نزدیک هشدار داده و تاکید شد که در وهله اول حتما باید تمرکزی در دولت برای بهینه سازی مصرف انرژی رخ دهد. حوزه نفت و نیرو تولید کننده و عرضه کننده هستند اما کل اقتصاد ما نظیر کشاورزی و صنعت مصرف کننده هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز