تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸

ناجیان غریق، نوروز امسال ۱۵ نفر را در آبهای ساحلی قشم نجات دادند

رییس هیات نجات غریق و غواصی منطقه آزاد قشم گفت: با فعالیت ۲۰ ناجی غریق در نقاط خطر آفرین و پر حادثه سواحل این جزیره در تعطیلات نوروزی، ۱۵ نفر از خطر مرگ نجات یافتند.
کد خبر: ۶۱۲۵۲

ناجیان غریق، نوروز امسال ۱۵ نفر را در آبهای ساحلی قشم نجات دادند

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا,اسماعیل دلشاد با اعلام پایان ماموریت موفقیت آمیز هیات نجات غریق و غواصی منطقه آزاد قشم در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ در سواحل این جزیره، افزود: ۲۰ ناجی غریق در این تعطیلات در ۶ نقطه خطر آفرین و پر حادثه سواحل سرزمین آب و آفتاب از جمله سینما دریا، پارک زیتون، آفتاب ۲، جزایر ناز، سوزا و کمپ هامون مستقر بودند که موفق به نجات ۱۵ گردشگر و مسافر نا آشنا به فنون شنا در آب های ساحلی، خستگی از شنا در دریای مواج و نداشتن مهارت شنا در راه بازگشت به ساحل شدند و آنها را به سلامت به ساحل رساندند.

وی ادامه داد: این ۲۰ ناجی غریق در مدت زمان حضور خود از (۲۶ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۲) در نقاط خطر آفرین و پر حادثه سواحل جزیره قشم توانسته اند جان این تعداد مغروق را در سطح یک غرق شدگی (فرد غرق شده ضربان قلب و تنفس دارد)، سطح دو غرق شدگی (فرد غرق شده ضربان قلب دارد، اما تنفس ندارد) و سطح سوم غرق شدگی (فرد غرق شده نه ضربان قلب و نه تنفس دارد) نجات دهند.

رییس هیات نجات غریق و غواصی منطقه آزاد قشم توضیح داد: در مدت یادشده و با تلاش این ناجیان غریق بیش از دهها ماموریت امداد و نجات ساحلی، احیای قلبی، پانسمان و بانداژ اعضای بدن گردشگران و مسافران نوروزی در اثر جراحت و برخورد با صخره های مرجانی و گزش توسط عروس دریایی و سفره ماهی انجام شد و ناجیان غریق توانستند با بیش از دهها ساعت رصد پایش دریایی در آب های ساحلی جزیره قشم میزبانی شایسته برای گردشگران و مسافران نوروزی ورودی به این جزیره زیبا باشند.

دلشاد اضافه کرد: در این مدت با پیش‌ بینی و پیشگیری، مراقبت، محافظت و اقدامات به موقع گروه‌ های نجات غریق و غواصی منطقه آزاد قشم از بروز حوادث بسیاری در سواحل این جزیره پیشگیری شده است.

 

وی گفت: استقرار این ناجیان غریق از هفت استان کشور همزمان با آماده سازی و نصب تابلوهای هشدار زود هنگام (خطر غرق شدگی، حمله سفره ماهی و رفت و آمد با قایق های غیر مجاز ممنوع) ۱۰ دکل دیده بانی و استقرار سه ایستگاه امداد و نجات در سواحل مختلف این جزیره انجام شده بود.

 

رییس هیات نجات غریق و غواصی منطقه آزاد قشم از حمایت و پشتیبانی مدیران و معاونان سازمان منطقه آزاد قشم، نیروهای دریابانی، اورژانس ۱۱۵، هلال احمر، فرمانداری، بخشداری، ناخدایان و قایق داران بومی، جامعه محلی و به ویژه اصحاب رسانه در پوشش خبری فعالیت های این هیات و نشر هشدارهای اعلام شده از سوی ناجیان غریق برای گردشگران و مسافرین نوروزی تقدیر کرد.

وی افزود: امیدواریم این پویش نه به غرق شدگی در سواحل و آب های جزیره قشم نه فقط در ایام نوروز بلکه در تمام فصول سال تا تشکیل یگان امداد و نجات ساحلی و دریایی هیات نجات غریق و غواصی منطقه آزاد قشم به عنوان متولی این امر ادامه داشته باشد.

در ایام تعطیلات پایان سال و نوروز گذشته (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱) متاسفانه ۹ نفر از هموطنان و مسافرین نوروزی در سواحل و آب های محدوده جزیره قشم جان خود را از دست دادند.

«غرق‌ شدگی» اختلال تنفس در نتیجه غوطه‌ ور شدن و ورود آب به مجاری تنفسی است که درصورت عدم نجات فوری منجر به اختلالات برگشت‌ ناپذیر مغزی و مرگ می‌ شود.

غرق شدگی ممکن است در اثر فرو رفتن و بلع و استنشاق آب، سنکوپ به علت تماس ناگهانی با آب سرد، ضربه مغزی در زمان‌ ورود به آب، شوک آلرژیک، گزش یا گاز گرفتگی حیوان، وحشت (حتی در آب کم‌ عمق)، از دست‌ دادن هوشیاری، ایست‌ قلبی یا تنفسی به وجود آید

رها کردن کودکان بدون مراقب دیگر کنار دریا، رودخان، استخر و نظایر آن، مصرف الکل قبل یا هنگام شنا، مشکلات جسمانی مانند صرع، بی‌ توجهی شنا گران به مناطق پرخطر محلی و عارضه‌ های مغزی و قلبی از شایع ترین علل غرق شدگی است.

جزیره قشم با وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز