تهران ۲۵.۴° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
سازمان جهاد دانشگاهی تهران:

تولید «کوتینگ ایجنت» به مرحله تجاری‌سازی رسید

خط تولید این ماده در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است و مواد موثره اولیه این محصول از سوی گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شود و هم‌اکنون گروه فرآیند جهاد تهران تنها تولیدکننده این ماده در داخل کشور است.
کد خبر: ۶۸۸۶۱

 


معاصر- پژوهشگران گروه طراحی فرآیندهای شیمیایی سازمان جهاد دانشگاهی تهران موفق شدند با تلفیق یک فعالیت پژوهشی و مهندسی معکوس، به دانش‌ فنی تولید ماده «کوتینگ ایجنت» با کاربرد در صنعت پتروشیمی دست یابند.

به گزارش شانا به نقل از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، زهره طاهرخانی، مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه ماده «کوتینگ ایجنت واحد EPS» از افزودنی‌های مهم و حساس در صنعت پتروشیمی است، اظهار کرد: این ماده پودری با اندازه ذرات بسیار ریز است که در واحدهای پلیمریزاسیون پلی‌استایرن انبساطی کاربرد دارد.

وی افزود: کوتینگ به خواص جریان‌پذیری گرانول­‌های پلیمری در زمان انبارداری، حمل‌ونقل، آماده‌سازی و قالب‌گیری کمک می­‌کند.

مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه پلی‌استایرن انبساطی (یونولیت) کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف نظیر بسته‌بندی تولیدات، ساختمان‌سازی، خودروسازی و استفاده به‌عنوان عایق حرارت، رطوبت و صدا و ... دارد، گفت: ماده کوتینگ EPS از افزودنی‌های این محصول (یونولیت یا پلی‌استایرن انبساطی) در صنعت پتروشیمی است.

طاهرخانی میزان مصرف سالانه این ماده افزودنی را حدود ۶۰۰ تن با ارزش تقریبی ۲.۴ میلیون دلار در چهار پتروشیمی کشور برشمرد و ادامه داد: تاکنون همه مقدار مورد نیاز آن در کشور از طریق واردات تأمین می‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد تهران توانست با تلفیق یک فعالیت پژوهشی و مهندسی معکوس، به تولید داخلی این افزودنی در صنعت پتروشیمی دست یابد، در ادامه یادآور شد: پس از تأیید نمونه‌های آزمایشگاهی از سوی واحد مصرف‌کننده، نمونه‌سازی نیمه‌صنعتی آن به میزان ۲۰۰ کیلوگرم انجام شد و پس از طی مراحل ارزیابی شیمیایی و عملکردی در واحد مصرف‌کننده، به مدت ۹۰ روز نیز تست بازار را در کشور سپری کرد.

تولید «کوتینگ ایجنت» به مرحله تجاری‌سازی رسید

عضو هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران ادامه داد: موفقیت این نمونه نیمه‌صنعتی در پتروشیمی و بازار مصرف، سبب شد تا برای تست بلندمدت در کشور، دو محموله ۱۰ هزار کیلوگرمی در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ به سفارش پتروشیمی تولید و تجاری‌سازی شود.

طاهرخانی با بیان اینکه همه مواد اولیه این محصول داخلی است، تصریح کرد: خط تولید این ماده در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است و مواد موثره اولیه این محصول از سوی گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شود و هم‌اکنون گروه فرآیند جهاد تهران تنها تولیدکننده این ماده در داخل کشور است.

وی با بیان اینکه موفقیت در این مرحله به حضور سازمان جهاد دانشگاهی تهران در وندور لیست این مجموعه منجر شد، گفت: در مناقصه اردیبهشت امسال‌ در رقابت با نمونه‌های وارداتی، تأمین ۳۰ هزار کیلوگرم از این ماده به جهاد تهران واگذار شد.

مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه هم‌اکنون رایزنی با تمامی پتروشیمی­‌های مصرف‌کننده برای داخلی‌سازی ماده کوتینگ ایجنت در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تولید گریدهای دیگر این ماده، نیاز کشور به واردات را برطرف کرده و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، به رشد تولید (شعار سال) کمک کند.

به گفته طاهرخانی، سودآوری طرح و جلوگیری از خروج ارز از کشور از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح پژوهشی است.

وی با بیان اینکه جهاد تهران تنها تولیدکننده این ماده در کشور است، یادآور شد: این ماده ارزش افزوده مناسبی دارد و دانش‌فنی و فرمولاسیون آن از سوی جهاد دانشگاهی تهران ایجاد شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز