تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

تولید نفت تا پایان شهریور وارد کانال 3.5 میلیون بشکه در روز می رسد

تا یک هفته آینده به میزان 150 هزار بشکه افزایش یافته و تا پایان شهریورماه امسال نیز با افزایش 100 هزار بشکه ای، رسما وارد کانال تولید 3.5 میلیون بشکه در روز شود.
کد خبر: ۶۹۴۱۱

 

معاصر- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر جهش صادرات نفت و میعانات گازی و لزوم افزایش تولید نفت در دولت سیزدهم، گفت: با افزایش 250 هزار بشکه ای تولید نفت تا پایان شهریورماه، تولید نفت کشورمان به صورت رسمی وارد کانال 3.5 میلیون بشکه در روز خواهد شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهر در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار امروز (چهارشنبه ۱۸ مرداد) در مرکز همایش های بین المللی شرکت ملی نفت برگزار شد، بر موفقیت کشورمان در عبور از تحریم ها و جهش صادرات نفت و میعانات گازی تاکید کرد و گفت: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، تولید نفت کشورمان در حدود 2.2 میلیون بشکه در روز بود که عمدتا به مصرف داخل کشور می رسید؛ اما با موفقیت های کسب شده در زمینه فروش نفت و میعانات گازی، برنامه ریزی دقیقی برای افزایش تولید نفت داشته ایم.


وی ادامه داد: بنابر تقویم زمانی مقرر شده است تا میزان تولید نفت کشورمان تا یک هفته آینده به میزان 150 هزار بشکه افزایش یافته و تا پایان شهریورماه امسال نیز با افزایش 100 هزار بشکه ای، رسما وارد کانال تولید 3.5 میلیون بشکه در روز شود.


وی با اشاره به فروش تمامی میعانات گازی ذخیره بر روی آب، آن را اقدامی راهگشا در مسیر افزایش درآمد اقتصادی کشور دانست و گفت: این ذخایر از نوع ذخایر استراتژیک نبود و تنها به دلیل عدم امکان فروش نفت در گذشته و به ناچار بر روی شناورهای دریایی ذخیره شده بود؛ این در حالی است که هزینه اجاره سالانه این شناورها بالغ بر حدود 450 میلیون دلار بوده است.

فاز 11، یک دستاورد بزرگ ملی است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به این که اقدامات صورت گرفته در فاز 11 در مسیر پیشبرد اهداف ملی کشورمان بوده است، گفت: توسعه این فاز؛ با توجه به مرزی بودن آن، از سال 79 مطرح شده بود؛ اما به دلایل متعددی اجرای آن به تعویق افتاده بود و اجرای آن در مدت زمانی حدود 20 ماه و برای نخستین بار در دولت سیزدهم رقم خورد.

وی ادامه داد: در دولت های قبلی، برخی از کارهای مقدماتی برای اجرای این فاز آغاز شده بود؛ اما از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، برنامه ریزی دقیقی برای به مدار آمدن بخشی از آن در سال 1402 انجام شد و با وجود دشواری های عملیاتی زیادی که داشت، هم اکنون تولید زودهنگام از این فاز امکان پذیر شده است.

خجسته مهر با اشاره به اینکه سیاست ما در تولید از این فاز، تولید سریع و مرحله ای بود، یادآورشد: توتال، دو بار برای توسعه این فاز اقدام کرد و برنامه خود را بر اساس یک تقویم زمانی 6 ساله و بهره برداری همزمان از تمام چاه ها معرفی کرد؛ این در حالی است که این اقدام در زمان خود باعث تعویق در بهره برداری از این فاز مشترک و عدم النفع قابل توجهی می شد.

به گفته خجسته مهر، ابتکار بزرگ و منحصر به فرد شرکت ملی نفت ایران در جابجایی سکوی فاز 12 و استقرار آن در محل سکوی فاز 11B و بهره برداری از چهار حلقه چاه تولیدی از این میدان که با هدف به حداقل رساندن عدم النفع تعویق تولید در این فاز انجام شده است، برگرفته از خرد کارکنان و کارشناسان صنعت نفت بوده است.
وی ادامه داد: فاز 11 از منظر ویژگی مخزن، از 4 لایه تولیدی تشکیل شده است و امکان مهاجرت گاز درآن بسیار زیاد است؛ اما عملیاتی شدن آن در نهایت و با همت مردان و زنان سرزمینمان و در دولت سیزدهم رقم خورده است.

معاون وزیر نفت متذکر شد: سیاست شرکت ملی نفت ایران بر این استوار شده است که این دستاورد بزرگ را، فراتر از نگاه های جبهه ای و سیاسی، به عنوان یک دستاورد بزرگ ملی و نمودی از کار جمعی حاصل تلاش فرزندان این سرزمین قلمداد کند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت میدان گازی مشترک پارس جنوبی، آن را در اولویت برنامه ریزی های مربوط به تولید و نگهداشت گاز در کشور دانست و تاکید کرد: در مقوله فشارافزایی پارس جنوبی نیز، با وجود دشواری های قراردادی و مهندسی پیچیده آن، اقدامات ارزشمندی انجام شده است که در آینده ای نزدیک درباره آن اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

در پی تصاحب دستاوردهای دیگران نیستیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، برخی از اقدامات انجام شده در هر دولتی را در تداوم طرح ها و برنامه های دولت قبلی اعلام کرد و گفت: این قانون در مورد طرح های شرکت ملی نفت ایران نیز صدق می کند و عقیده راسخ داریم که برای پیشبرد اهداف کشور باید بهترین اقدام را در زمان مقتضی انجام داد.

خجسته مهر اضافه کرد: اعتقاد دارم که هر مدیری در زمان تصدی مسئولیت خود، باید در زمینه انجام مسئولیت های خود به بهترین شکل ممکن اقدام کند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: از نظر حرفه ای و اخلاقی، به هیچ وجه به دنبال تصاحب دستاوردهای دیگران نبوده و نیستیم.

وی افزود: سیاست اجرایی ما این بوده است که اگر نقدی بر عملکرد دیگر مدیران داشته ایم، سعی کنیم تا حد امکان از تکرار آن پرهیز کرده و اشتباهات دیگران را تکرار نکنیم؛ به همین دلیل در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، سعی شد تا راهبردها، سیاست ها و ماموریت ها را در یک راستا و در کنار هم تعریف کنیم و نسبت به اتخاذ تصیمات صحیح و اجرای آن ها در کوتاهترین زمان ممکن اقدام کنیم.

 تلاش برای بهره برداری از خط لوله فاز 16، تا پیش از زمستان

خجسته مهر در مورد فاز 16 پارس جنوبی نیز گفت: خط لوله مربوط به این فاز، از نظر فنی مشکلات زیادی داشت و با وجود اینکه باید حدود 28 میلیون مترمکعب از آن عبور می کرد، قادر به انتقال تنها حدود 14 میلیون مترمکعب گاز بود؛ این در حالی است که به دلایل نقص فنی، طی دو ماه ابتدایی آغاز به کار دولت سیزدهم، انتقال این حجم از گاز نیز قطع شد.

وی اضافه کرد: در ابتدای کار تلاش کردیم تا با تعمیر خط لوله، امکان انتقال 20 میلیون مترمکعب از آن را فراهم سازیم و در ادامه نیز مقرر شد تا با ساخت یک خط لوله جدید، این مشکل را برای همیشه مرتفع کنیم.

به گفته خجسته مهر، مقرر شده است تا خط لوله جدید فاز 16تا قبل از زمستان امسال به بهره برداری برسد تا به کمک آن، اثرات جانبی کمبود احتمالی گاز در زمستان جبران شود.

 امضای قرارداد 8 میلیارد دلاری توسعه دو میدان مشترک تا پایان امسال

معاون وزیر نفت در ادامه به حجم قابل توجه سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و افزود: در این بخش هم اکنون حدود 11 میلیارد دلار قرارداد IPC در دست اجرا قرار دارد و حدود 3.1 میلیارد دلار قرارداد دیگر نیز به زودی تنفیذ می شود.

خجسته مهر همچنین بر تداوم مذاکرات مربوط به قراردادهای مطرح در صنایع بالادستی نفت اشاره کرد و گفت: حجم کلی این قراردادها در حدود 60 میلیارد دلار است که به تدریج به مرحله عقد قرارداد خواهد رسید.
وی متذکر شد: مقرر شده است تا قرارداد مربوط به 2 میدان مشترک نیز با حجم سرمایه ای در حدود 8 میلیارد دلار تا پایان امسال منعقد شود.

معاون وزیر نفت در ادامه از اقدامات ارزشمند انجام شده در زمینه نگهداشت توان تولید و ساخت تجهیزات دوار به ویژه توربین و کمپرسور و ساخت تجهیزات مربوط به واحدهای فرآورشی نفت نمکی خبر داد و گفت: این طرح ها با حداکثر توان ممکن در حال انجام است.

موفقیت در شرکت ملی نفت، نتیجه کار جمعی است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه نشست صمیمانه خود با اصحاب رسانه، اتحاد را رمز موفقیت در کار قلمداد کرد و گفت: ما در مجموعه شرکت ملی نفت ایران، موفقیت خود را مرهون کار گروهی و تعامل روزافزون با اصحاب رسانه می دانیم.

خجسته مهر با اعلام اینکه وظیفه ما جهاد تبیین و اعلام اقدامات صورت گرفته در شرکت ملی نفت ایران است، یادآور شد: لازم است تا اصحاب رسانه، نگاه ویژه ای به اخبار امیدآفرین در جامعه داشته باشند و با نگاهی ملی، در جهت منافع حداکثری مردم سرزمینمان گام بردارند.

وی قضاوت منصفانه را اصلی بی بدیل در یک رسانه عنوان کرد و افزود: انتشار اخبار مربوط به دستاوردهای شرکت ملی نفت ایران از سوی خبرنگاران، باعث دلگرمی و افزایش انگیزه کاری در میان کارکنان می شود؛ در عین حال هرکجا نقد منصفانه ای نیز باشد، از آن استقبال می کنیم و تلاش می کنیم تا با تمرکز بر آن، اشکالات احتمالی را رفع کنیم.

خجسته مهر اضافه کرد: بخشی از اخباری که به نادرستی در رسانه ها مطرح می شود، برگرفته از ناکافی بودن اطلاعات ناشران آن است؛ این در حالی است که ممکن است اقدامات خوبی در خصوص آن موضوع انجام شده باشد، اما به دلیل نقص اطلاع رسانی، باعث ایجاد شائبه در انعکاس آن خبر شده باشد.

وی در عین حال، تعداد بالای اخبار رسانه ای از آغاز شروع به کار دولت سیزدهم را امیدوارکننده خواند و افزود: این حجم از اخبار موید آن است که فعالیت های شرکت ملی نفت ایران از رونق خوبی برخوردار است و مبین آن است که در مسیر صحیحی گام بر می داریم.

 شرکت ملی نفت خانه اصحاب رسانه است

در ابتدای این آیین غلامرضا جمالی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه با بیان اینکه خودمان را امانتدار خبرنگاران در خدمت‌رسانی می‌دانیم، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم این وظیفه را به درستی انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید موفقیت‌ها را به درستی روایت کنیم، افزود: مردم نیاز به امید دارند و در شرکت ملی نفت ایران به‌دنبال کسب موفقیت و افتخارآفرینی هستیم که باید به گوش مردم برسد.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: دستاوردهای شرکت ملی نفت، دستاوردهای نظام اسلامی است و باید در این زمینه صریح باشیم.

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران خانه اصحاب رسانه است و باید کمک کنیم تا موفقیت‌های صنعتی را به گوش مردم برسانیم.

بنابراین گزارش، در نشست مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 18 مردادماه) در برگزار شد، علاوه بر خبرنگاران، مدیران ارشد شرکت ملی نفت و روسا و کارشناسان روابط عمومی شرکت های تابعه شرکت ملی نفت نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز