تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰

رئیس جمهور نیجر: ماکارونی و برنج خشک شده می‌خورم

به گفته رئیس جمهور منتخب نیجر که در نتیجه کودتای ارتش برکنار شده ، از روز جمعه "از هر گونه تماس انسانی" محروم شده است و هیچ کس به او غذا یا دارو نمی دهد.
کد خبر: ۶۹۴۲۱

به گزارش معاصر؛ محمد بازوم، رئیس جمهور منتخب نیجر که در نتیجه کودتای ارتش برکنار شده اما همچنان با مقامات آمریکایی در تماس بوده، به دوستانش پیامک داده است که مقامات ارتش او را منزوی کرده اند و مجبور به خوردن ماکارونی و برنج خشک شده است.

 شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش داد: محمد بازوم در چند پیام کوتاه به یکی از دوستانش گفت که از روز جمعه "از هر گونه تماس انسانی" محروم شده است و هیچ کس به او غذا یا دارو نمی دهد.

بازوم گفت که او و بسیاری از نیجری ها یک هفته است که بدون برق زندگی می کند. نیجریه بیشتر برق کشور همسایه خود یعنی نیجر را تامین می کند اما در واکنش به کودتا برق ارسالی به نیجر را قطع کرد.

به گفته بازوم، در نتیجه قطعی برق تمام مواد غذایی فاسد شدنی که به او داده شده بود، خراب شدند و او اکنون او مجبور است ماکارونی و برنج خشک بخورد.

این درحالی است که به رغم انزوا، رییس جمهور نیجر با دنیای بیرون در تماس بوده است. با این حال، امیدها برای حل دیپلماتیک این بحران سیاسی کمرنگ شده است.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا اگرچه بازوم در جریان سفر روز دوشنبه ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا به نیامی، پایتخت نیجریه، نتوانست با او صحبت کند، اما یک روز بعد وی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی گفتگو کرد.

ویکتوریا نولند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در سفر ۱۶ مرداد ماه خود به نیجر با کودتاچیان و مقامات ارشد حکومت نظامی این کشور که ماه گذشته قدرت را به دست گرفتند، گفت‌ وگو کرد اما در جلساتی که او آن را دشوار توصیف کرد، پیشرفتی حاصل نشد.

 نولاند در یک تماس تلفنی به خبرنگاران اعلام کرد که به نیامی رفته و با ژنرال موسی سالائو بارمو وزیر دفاع خودخوانده شورای نظامی نیجر و سه سرهنگ دیگر از سران کودتای نظامی در این کشور دیدار کرده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه واشنگتن پیشنهاداتی برای بازگرداندن دموکراسی به این کشور ارائه کرده اما مقامات شورای نظامی علاقه چندانی به این پیشنهادات نشان ندادند، افزود: ما آنچه را که از نظر کمک‌های اقتصادی و سایر کمک‌ها در صورت عدم تغییر وضعیت و بازنگشتن محمد بازوم به قدرت در این کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت را به رهبران کودتای نیجر منتقل کردیم.

وی تاکید کرد: گفت وگوهای انجام شده بسیار صریح و در برخی مواقع بسیار دشوار بود زیرا با وجود اینکه ما برای پذیرش یک راه حل از سوی آنها فشار می‌آوردیم اما آنها در دیدگاه خود نسبت به اینکه چگونه می‌خواهند ادامه دهند کاملا قاطع هستند و البته دیدگاه مورد نظر آنها با قانون اساسی نیجر همخوانی ندارد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

محمد بازوم در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم پیمان‌های فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : نیجر رئیس جمهور
ارسال نظر

آخرین اخبار روز