تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
نماینده سازمان ملل در ایران:

دولت ایران در مقابله با گردو غبارنقش پیشگامی دارد

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران ایران را کشوری پیش‌رو در بحث مقابله با گردوغبار توصیف کرد و تاکید کرد که تحریم‌ها کشور ایران را از دسترسی به حمایت‌ها در بحث محیط زیست محروم کرده است.
کد خبر: ۷۰۸۶۰

دولت ایران در مقابله با گردو غبارنقش پیشگامی دارد

 

به گزارش معاصر، اشتفان پریزنر در نشست خبری اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه‌ و گرد و غبار که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه ما خیلی خوشحالیم که از این نشست پشتیبانی می‌کنیم، گفت: توفان گرد و غبار یک معضل جهانی درحال پیشرفت است که محصول دست بشر است و تاثیری زیادی را بر تمام منابع آب و زمین و هوا دارد. از دیدگاه سازمان ملل، جهان با بحرانی متشکل از تغییر اقلیم، فرسایش تنوع زیستی و. ‌.. روبه‌رو است. دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این پدیده‌ نقش پیشگامی دارد.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران گفت: گرد و غبار نقش زیادی بر سلامتی اقتصاد، کشاورزی، حمل و نقل و توسعه دارد و مقابله با آن الزامی است. با حمایت سازمان ملل کنفرانس جهانی گرد و غبار برگزار خواهد شد و ارزیابی بحث ریزگردها توسط آژانس‌های مختلف سازمان انجام شده است. بسیار خوشحالیم که کارشناسان عالی‌رتبه از سازمان‌های مختلف در این کنفرانس حضور پیدا خواهند کرد. ۱۲ آژانس مختلف سازمان ملل متحد برای ارائه حمایت‌های فنی در این نشست حضور  پیدا خواهندکرد.

وی ادامه داد: آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پیامی را برای این کنفرانس ارسال می‌کند تا تاکیدی بر این کنفرانس داشته باشد. همچنین خانم لتیزیا روسانو، معاون دبیرکل و مدیر آژانس بحث بحران‌های آسیا و اقیانوسه سازمان ملل متحد نیز در کنفرانس حضور پیدا خواهد کرد. مشارکت و حضور سازمان ملل در این کنفرانس گویای اهمیت ما برای این نشست است.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران اظهار کرد: برخی از حوزه‌های همکاری ما با ایران شامل محافطت و بازتوانی تالاب‌های مهم، بازتوانی مناطق خشک، حمایت از ایران در اقدامات علیه تغییر اقلیم هستند.

پریزنر درباره اختلافات حقابه رودخانه‌های مرزی میان کشورهای منطقه نیز گفت:‌ اگر دو کشوری که در زمینه تامین حقابه مشکل دارند از سازمان ملل متحد درخواست خود را مطرح کنند، این سازمان می‌تواند به عنوان میانجی وارد شود.

وی با اشاره به نقش افغانستان در رقم خوردن شرایط بد تالاب هامون گفت: کاملا به مسائل هامون در ایران واقف هستیم اما نکته این است که تصمیم گیرندگان اصلی آن باید با هم وارد نشست و مذاکره شوند و با گفت‌وگو مسئله را برطرف کنند. بحث حقابه در بالادست یا پایین دست یک مشکل کلاسیک است و اهمیت زیادی دارد. همانطور که گفتم اگر کشورها از سازمان ملل بخواهند می‌تواند نقش میانجیگری را ایفا کند.

پریزنر درباره دریاچه ارومیه نیز گفت: درباره دریاچه ارومیه همکاری طولانی مدتی با ایران داشتیم، از برنامه‌های نجات آن حمایت و پشتیبانی می‌کنیم چون مسئله بسیار پیچیده و چالش برانگیز است. در راستای نجات دریاچه ارومیه بحث آبخیزداری، معیشت جایگزین و مدیریت منابع آبی مطرح بود که سازمان ملل در این زمینه با نهادهای محلی همکاری‌های خوبی داشت از طرف ما برای همکاری تعهد کامل وجود دارد اما تامین منابع مالی به علت تحریم‌ها مشکل است.

ایران، کشوری پیشرو در زمینه مقابله با گرد و غبار است

وی با بیان اینکه ایران کشور پیشرو در زمینه مقابله با گرد و غبار است، اظهار کرد: ایران در زمینه مقابله با گرد و غبار نقش خوبی در منطقه ایفا کرده است که از جمله آن برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار است که ۱۸ تا ۱۹ شهریور برگزار می‌شود. گرد و غبار محصول دست بشر است و تاثیرات زیادی بر هوا و سلامت انسان‌ها دارد. این پدیده بیابان‌زایی را افزایش می‌دهد و بارش را تحت تاثیر قرار داده است که در سازمان ملل متحد به عنوان بحران سه‌گانه از آن یاد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها ایران را از دسترسی به حمایت‌ها در بحث محیط زیست محروم کرده است، گفت: سازمان ملل به دنبال مباحث چندجانبه‌گرایانه است که این مسئله نیز مستلزم همکاری چند جانبه است. تمرکز ما بر مسائل بشردوستانه و مباحث محیط زیستی است که مسائل مشترک جهانی هستند و همواره نسبت به این مسائل مطالبه‌گر هستیم.

نماینده سازمان ملل در ایران تاکید کرد: در چند سال اخیر ایران نقش محوری در اهمیت دادن به موضوع توفان‌های گرد و غبار  داشته است و سازمان ملل هم همکاری‌های خوبی از گذشته با ایران داشته تا اقدامات حفاظتی درباره محیط زیست انجام شود.

پریزنر در پایان تصریح کرد: اخیرا هم در زمینه توسعه پایدار سندی به امضای ایران و برخی کشورهای دیگر و سازمان ملل متحد رسید و این سازمان به سابقه طولانی و تخصصی ایران در حوزه محیط زیست اذعان دارد، آن را به رسمیت می‌شناسد و تقدیر می‌کند.

 

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز