تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

اقدامات و خدمات اداره کل غله و خدمات بازرگانی فارس تبیین شد

در نشست مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس با جمع کثیری از اعضای سازمان های مردم نهاد این استان برخی از اقدامات، دستاورد ها، خدمات و سیاست های کلان این اداره کل در طول دهه های اخیر تبیین و تشریح شد.
کد خبر: ۷۰۹۶۰

اقدامات و خدمات اداره کل غله و خدمات بازرگانی فارس تبیین شد



به گزارش معاصر از سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی این استان با تاکید بر اینکه در حوزه امنیت غذایی و تامین غذا، مهم‌ترین کالای راهبردی در دنیا، گندم است، گفت: با اجرای برخی سیاست ها و برنامه ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی این استان، میزان خرید گندم در فارس به یک میلیون و سه هزار تن رسیده است.
مهدی جمالی با اشاره به اینکه بارش های نسبتا مناسب و اقدامات خوب توام سازمان جهاد کشاورزی باعث شده تا پس از 13 سال رکورد خرید گندم در استان فارس فراتر از یک میلیون تن باشد، اظهار کرد: طرح کشت قراردادی گندم و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها از جمله اقدامات موثر در افزایش تولید گندم در استان فارس بوده است.
وی با بیان اینکه نیاز کشور به گندم سالانه عددی بین ۱۱ تا ۱۳ میلیون تن است، ابراز کرد: امسال تا کنون ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در کل کشور تحویل دولت شده است که حدود ۱۰ درصد از آن مربوط به استان فارس است. میزان مصرف گندم در این استان سالانه 600 تا 650 هزار تن است.
او با یادآوری اینکه در سال گذشته نیاز به واردات 6 تا هفت میلیون تن گندم از خارج از کشور بوده است، افزود: این حجم از واردات یک محصول راهبردی تقریبا کل بنادر را تحت الشعاع قرار داده بود که به حمد الله با روند تولید گندم در کشور نیاز به خارج از کشور کمرنگ می شود.
جمالی با بیان اینکه ذخیره راهبردی گندم برای کشور 13 میلیون تن است، افزود: سنگ بنای امنیت غذایی، سیلوها و انبارهای ما هستند، یعنی مکان های استانداردی که ما بتوانیم این حجم از گندم را نگهداری کنیم. ظرفیت ذخیره سازی استاندارد گندم قبل از انقلاب در استان فارس حدود ۱۰۰هزار تن بود که در حال حاضر به یک میلیون و 700 هزار تن در 34 مرکز ذخیره سازی رسیده است.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس به توان تولید آرد در این استان نیز پرداخت و گفت: توان تولید آرد ماهیانه قبل از انقلاب در این استان پنج هزارتن در چهار کارخانه بوده است و خوشبختانه این عدد امروز به 120 هزار تن در 17 کارخانه با فناوری روز رسیده و این در حالی است که نیاز ماهانه این استان 50 هزار تن می باشد، یعنی تقریبا بیش از دو برابر نیازمان تولید داریم.
وی با بیان اینکه دولت محترم امسال مبلغی حدود 150 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم کشاورزان هزینه کرده است، اضافه کرد: دولت هر کیلوگرم گندم را از کشاورز 15 هزار تومان خریداری می کند و به منظور حمایت از تامین غذای مردم و جلوگیری از افزایش قیمت ها با پرداخت حدود 80 درصد یارانه، گندم را به کارخانه های آرد می فروشد.
او با اذعان به اینکه علاوه بر یارانه موصوف در روند خرید گندم تا تولید نان یارانه های مختلف دیگری با توجه به شرایط تخصیص داده می شود، بیان کرد: دولت سال گذشته بعد از مردمی کردن یارانه ها در رابطه با نان یک سیاست اصلاح قیمت را در پیش نگرفت بلکه یک سیاست نظارتی را با تکمیل حلقه نظارت اتخاذ کرد تا بتواند با نظارت دقیق تر از هدر رفت حجم بزرگی از یارانه ها جلوگیری کند.
او به نقل از یکی از مدیران با اشاره به اینکه در بعضی از کشور های همسایه هر کیسه آرد ۱.۵ میلیون تومان قیمت دارد، افزود: در کشور ما هر کیسه آرد ۳۲ هزار و 800 تومان است، این بدان معناست که دولت واقعا دارد خدمات خیلی بزرگی انجام می دهد، دولت به کل زنجیره تولید نان یارانه می دهد که یک حجم زیادی از بودجه کشور را شامل می شود.
جمالی با بیان اینکه تامین شکر نیز به عنوان یکی از اقلام اساسی از درجه اهمیت کمتری نسبت به گندم برخوردار است، گفت: حدود ۵۰۰ هزار تن به عنوان ذخیره راهبردی این کالا در نظر گرفته می شود، حدود 30 درصد از این نیاز از چغندر قند و نیشکر کشور تولید می شود.
به گفته او؛ دانه‌های روغنی یکی از جاهایی هست که ما وابستگی زیادی داریم، باید برنامه‌ریزی انجام شود و وابستگی به خارج از کشور مرتفع شود. امسال حدود ۶ هزار تن دانه‌های روغنی شامل کلزا و گلرنگ و مقدار کمی هم کاملینا از کشاورزان خریداری و تحویل کارخانجات روغن کشی شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز