تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
اختلافات اصولگرایان در نمای نزدیک

شورای ائتلاف شمشیر را از رو بست؛ مصمم به سرلیستی قالیباف

شورای ائتلاف شمشیر را از رو بست؛ مصمم به سرلیستی قالیباف
«اصولگرایان به وحدت نخواهند رسید» شاید کمی زود باشد که بخواهیم این گزاره را از هم اکنون مطرح کنیم و احتمالا بسیاری نیز نسبت به آن خرده بگیرند و مطرح کنند که هنوز یکماه و اندی تا انتخابات مجلس باقی است...
کد خبر: ۷۴۳۳۱

به گزارش معاصر به نقل از روزنامه آرمان ملی،  «اصولگرایان به وحدت نخواهند رسید» شاید کمی زود باشد که بخواهیم این گزاره را از هم اکنون مطرح کنیم و احتمالا بسیاری نیز نسبت به آن خرده بگیرند و مطرح کنند که هنوز یکماه و اندی تا انتخابات مجلس باقی است و تا آن زمان می‌توان با رایزنی‌های مختلف با گروه‌ها و مجموعه‌های داخل اردوگاه اصولگرایی نوعی وحدت نسبی حاصل کرد.

اما باید اذعان داشت که روند تحولات و تحرکات در این جریان و به‌خصوص موضع‌گیری گروه‌های خاص در این جریان نشانه‌ای از احتمال بالای وحدت و اتحاد داخل اصولگرایان ندارد و قدر مسلم تا حد زیادی باید انتخابات مجلس دوازدهم را همراه با لیست‌های متعدد و متکثر اصولگرایان به نظاره بنشینیم.

راه دوری نرویم؛ کافی است فقط نگاهی به مواضع مجموعه‌هایی مثل جبهه پایداری، شریان، شورای ائتلاف، حزب مؤتلفه، شورای وحدت و سایر گروه‌های حاضر در اردوگاه اصولگرایان بیندازیم تا به این نتیجه برسیم که حداقل در شرایط فعلی وحدت امری ناشدنی و غیر قابل حصول برای اصولگرایان است و تلاش‌ها و صحبت‌هایی که در این خصوص می‌شود بیش از یک رویه عملگرایانه و قابل اجرا به تعارفات سیاسی می‌ماند.

البته نه اینکه وحدت امری ناپسند بوده باشد. اتفاقا همیشه حصول وحدت در جریانات مختلف موجبات رسیدن به توفیقات بسیاری را فراهم می‌آورد؛ اما اینکه چگونه و تحت چه شرایطی این وحدت به‌دست‌ آید نیز مهم است. اتفاقا مشکل اصلی اصولگرایان در عدم رسیدن به وحدت نیز در همین نکته پنهان است که تعریف آنها از وحدت با تعریف اصلی از این واژه تفاوت دارد.

چنانکه در تعریف وحدت همه گروه‌ها و احزاب با همگرایی و اشتراک نظر روی یکسری مسائل و موضوعات کلی یک صدا می‌شوند و مثلا در خصوص انتخابات همه بر یک رویکرد و نظر واحد اجماع کرده و به وحدت می‌رسند. اما در اصولگرایان اینگونه است که همه مجموعه‌ها و گروه‌ها از لفظ وحدت استقبال می‌کنند و آن را امر مطلوبی تلقی می‌کنند، اما نه وحدت جریانی بر روی یکسری مسائل خاص بلکه همه می‌گویند وحدتی خوب است که با ما باشد.

به بیان دیگر در یک فرایند وزن‌کشی جریانی این نکته را مطرح می‌کنند؛ زمانی وحدت حاصل می‌شود که همه با ما وحدت کنند.

از اتفاق اختلافات در این جریان نیز از همین مساله نشأت می‌گیرد که همه خود را اصل و محور می‌دانند و معتقدند که بقیه باید گرد آنها جمع شوند. همین نکته نیز باعث شده تا بگوییم اصولگرایان به وحدت نخواهند رسید و شاهد بیرون آمدن چند لیست از سوی اصولگرایان خواهیم بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز