تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
مسئولان محیط زیست قشم

تأثیر شدید گردشگران بر تولید زباله‌ قشم

تأثیر شدید گردشگران بر تولید زباله‌ قشم
این موضوعی است که در یک دهه اخیر و بعد از محبوبیت بالای جزیره قشم در میان گردشگران مورد توجه و تأکید فعالان محیط زیست و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و سفر مسئولانه قرار گرفته بود؛
کد خبر: ۷۵۹۲۰

به گزارش معاصر به نقل از شرق، نگاهی به آمارها نشان می‌دهد حضور گردشگران با افزایش قابل توجهی از تولید زباله در قشم همراه است.

این موضوعی است که در یک دهه اخیر و بعد از محبوبیت بالای جزیره قشم در میان گردشگران مورد توجه و تأکید فعالان محیط زیست و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و سفر مسئولانه قرار گرفته بود؛ به‌ویژه در ایامی همچون تعطیلات بهمن‌ماه یا نوروز که جزیره قشم مملو از جمعیت می‌شود و حجم مسافران چند برابر جمعیت بومی این منطقه می‌شود.

بر اساس آمارهایی که در اختیار «شرق» قرار گرفته به صورت متوسط در قشم ۱۱۲ تن زباله در روز تولید می‌شود اما این متوسط در بهار امسال و حدفاصل ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردین نزدیک به ۱۸۲ تن در روز بود.

این در حالی است که حجم زباله‌های تولیدی در امسال نسبت به سال ۱۴۰۲ کاهش قابل توجهی داشته است.

بر اساس آمارها در مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ روزانه ۳۰۵ تن زباله در جزیره قشم تولید شده است. هر دو این عددها تفاوت فاحشی با متوسط تولید زباله به صورت روزانه در جزیره قشم در ماه‌های مختلف سال اعم از ماه‌های با گردشگر و ماه‌های بدون گردشگر داشته است.

بنا بر اعلام مسئولان در نوروز ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون گردشگر به جزیره قشم سفر کرده بودند.

آمار جدید برای میزان گردشگران جدید در نوروز ۱۴۰۳ هنوز اعلام نشده است، اما آنچه مشخص است این است که علی‌رغم کاهش قابل توجه زباله‌های نوروز ۱۴۰۳ به نوروز ۱۴۰۲ همچنان زباله تولیدشده مسافران و گردشگران بیشتر از متوسط زباله تولیدی این جزیره است و این مسئله با توجه به زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های جزیره مشکل بزرگی ایجاد می‌کند.

این در حالی است که مسئولان محیط زیست قشم در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرده بودند ‌ امسال تدارک ویژه‌ای برای جمع‌آوری زباله‌های نوروزی دیده بودند، اما با وجود اکیپ‌های مختلف در سایت‌های پربازدید باز هم حجم انبوهی از زباله در جزیره رها شده است.

مسئله زباله‌ها در جزیره قشم از این رو مهم است که این جزیره به دلیل محصوربودن در آب نمی‌تواند مانند برخی از شهرهای دیگر ایران زباله‌ها را جای دیگر دپو کند و لاجرم باید در محیط پیرامونی خود در جزیره فکری برای آن بکند.

مسئله‌ای که با مرور اخبار متوجه می‌شویم یک معضل همیشگی در جزیره در سال‌های اخیر بوده است.

در ادامه آمار پسماند شهرهای قشم و درگهان بر مبنای میانگین روزانه در سال ۱۴۰۲ را می‌بینید:

اسفند‌ماه ۱۴۰۲: میانگین روزانه ۱۲۴ تن

بهمن‌ماه ۱۴۰۲: میانگین روزانه 119.44 تن

دی‌ماه ۱۴۰۲: میانگین روزانه ۱۱۰ تن

آذرماه ۱۴۰۲: میانگین روزانه ۱۰۶ تن

آبان‌ماه ۱۴۰۲: میانگین روزانه ۱۰۳ تن

 

 

 

انتهای پیام
منبع: شرق
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز