تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

نوجوانانمان را در فضاي مجازی رها نکنيم

اينترنت يکي از تازه ترين ابداعات بشر در جامعه ي امروز است ؛ميليون ها خانواده هر روزه از اينترنت براي يادگيري، تحقيق، خريد، انجام امور بانکي، دانلود و غيره استفاده مي کنند.
کد خبر: ۹۱۵
اخبار معاصر: اينترنت يکي از تازه ترين ابداعات بشر در جامعه ي امروز است ؛ميليون ها خانواده هر روزه از اينترنت براي يادگيري، تحقيق، خريد، انجام امور بانکي، دانلود و غيره استفاده مي کنند.

در اين بين نوجوانان بيش از هر رده ي سني ديگري علاقه به جستجو و برقراري ارتباط با دنياي جديد دارند،که استفاده نادرست از آن مي تواند نيروي پويا و کارآمد و در نهايت سرمايه انساني کشور را تهديد کند.

اگر چه درعصر فناوري و اطلاعات علاقه مندي به اينترنت گاهي اوقات دردسرساز است اما خريدن يک تبلت يا رايانه با توجه به نيازها و قابليت هاي فرزندتان و با نظارت بر فعاليت هاي او به نفع او خواهد بود ، يادمان نرود يکي از راه هايي که نوجوانمان هويت فردي خود را تثبيت مي کند آشنايي او با مهارتهاي ناشي از تکنولوژي مدرن است.

حضور مداوم فرزند شما در اين فضا مي تواند او را از تعامل و برقراري ارتباط با اعضاي خانواده و محيط اطرافش محروم سازد، قابليت هاي جذاب اينترنت از قبيل : وب سايت ها ، موتورهاي جستجو ، اتاق هاي گفتگو ، بازي هاي چند نفره ، و انواع اطلاعا ت و سرگرمي هاي موجود در اين فضا موجب گرايش بيش از حد نوجوان به ، اينترنت مي شود .

با اجراي قانون هاي ساده در دنياي مجازي با فرزندتان همراه شويد و آن ها را راهنمايي کنيد والدين بايد با فعاليت هاي اينترنت و آنچه فرزندانشان در فضاي مجازي انجام مي دهند آشنا باشند و راه هاي مقابله با آن را فرا بگيرند در فضاي مجازي در کنار فرزندتان باشيد براي مثال گروه هاي خانوادگي درست کنيد و او را ترغيب کنيد تا عکس ها و مطالب مورد علاقه اش را بيشتر در اين گروه ها منتشر کند .

گيلبوا مقاله نويس مسائل فناوري و ارتباطات مي گويد : قانون کلي در اين زمينه وجود دارد و آن اين است که فرزند شما نبايد عضو شبکه اجتماعي باشد که شما عضو آن نيستيد.

با فرزندتان در رابطه با قواعد و قوانين استفاده از اينترنت در منزل بحث و تبادل نظر کنيد و در نهايت مقرراتي را در اين زمينه به فرزندتان ابلاغ کنيد مواردي همچون اينکه چه مدت زماني و يا در چه شرايطي اجازه دسترسي به اينترنت را دارند .

و يا از چه سايت هايي نبايد ديدن کنند و همواره مواظب افراد سود جو باشند، عکس هاي شخصي و خانوادگي خود را به ويزه در اتاق هاي گفتگو در اختيار کسي قرار ندهد، به او بياموزيم که همه افراد شايستگي برقراري ارتباط با او را ندارند .

يادمان نرود والدين الگوي فرزندان در خانواده هستند سعي کنيد قبل از ورود فرزندانتان به دنياي مجازي آنها را به استفاده صحيح از آن آشنا کنيد، اگر فرزند شما به دنيال سرگرمي در فضاي مجازي است به او بياموزيد که اين سرگرمي مي تواند براي او با اموزش همراه باشد و او مي تواند از سايت هايي که براي آموزش نقاشي، خياطي ، سفالگري ، عکاسي و غيره است استفاده کند .

امروز ه بسياري از افراد به دليل رنج از تنهايي عاطفي به دنبال صميميت و دوستي روانه ي فضاي مجازي ميشوند و چه بسا به مشکلات بدتري دچار مي شوند ، اينترنت براي بسياري از نوجوانان پناهگاهي ست که از مشکلات ، دردها و رنج هاي خود به آن روي مي آورند و به عنوان يک مأمن و با ابزاري سرگرم کننده به آن نگاه مي کنند و يا کتاب هاي مورد علاقه اش را دريافت يا خريداري کند.

اصل مسأله محبت را به فرزندانتان آموزش دهيد تا فرزندان در مواجهه شدن با محبت هاي جعلي بيرون از خانه توان تشخيص آن را داشته باشند يادمان نرود شيادان و سود جويان در دنياي خارج و بيشتر در فضاي مجازي به دنيال طعمه هاي خود با قلاب محبت اند .

سعي کنيد از لحاظ عاطفي فرزندانتان را تامين کنيد ساعت هايي از روز را به حرف زدن با يکديگر ، رفتن به پارک و يا تفريح با دوستانش و يا ساير اعضاي خانواده اختصاص دهيد. يادمان نرود اين والدين هستند که با برخي اعمال مانند سرکوفت زدن و درک ناصحيح فرزندشان موجب گرايش انها به اتاق هاي گفتگو و دردودل کردن با غريبه ها مي شوند.

به نوجوانتان اين فرصت را بدهيد که زمان با ارزش خود را صرف شکوفايي استعداد ها و علايق خود کند . او را در کلاس هاي هنري و يا ورزشي ايي که به آن ها علاقه دارد ثبت نام کنيد .

پدر و مادران بايد بدانند همانطور که به فکر غذاي جسمي فرزندان خود هستند همانقدر نيز بايد به فکر غذاي روحي فرزندانشان نيز باشند ،و اجازه ندهند هر کسي در فضاي مجازي هر غذاي مسمومي را وارد فکر و انديشه فرزندان خويش نمايد و نبايد نسبت به حضور نوجوانشنان در فضاي مجازي بي تفاوت باشند .
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز