تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
پیام وزیر ارشاد به مناسبت روز خبرنگار:

خبرنگار بی‌پناه است و مدافع و حامی موثری ندارد

وزیر ارشاد در پیامی به مناسبت روز خبرنگار گفت: تزلزل در ادامه فعالیت بسیاری از رسانه‌های مکتوب، ثبات شغلی، بیمه و حقوق و مزایای خبرنگاران را متزلزل می‌کند و آرامش آنها را به هم می‌ریزد.
کد خبر: ۱۲۹
اخبار معاصر: علی جنتی وزیر ارشاد در پیامی به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار به نخستین نشست "روزنامه نگاران، نیازهای حرفه ای و مسایل اجتماعی" که توسط حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد، گفت: مبارزه واقعی با فساد به ویژه مفاسد اقتصادی از طریق انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات محقق می شود

وزیر ارشاد افزود: بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هر فرد ایرانی می تواند به همه اطلاعات طبقه بندی نشده دسترسی داشته باشد.

وی دسترسی به اطلاعات را حق مردم و تکلیف دولت دانست و افزود: دولت یازدهم بر اجرای این قانون اصرار جدی دارد.

جنتی با اشاره به مشکلات شغل خبرنگاری در این پیام تصریح کرد : گاهی یک خبرنگار مجبور می شود اخبار چند شاخه از مسایل اجتماعی را همزمان پوشش دهد؛ شاخه هایی که هر کدام نیاز به تخصص، اطلاعات و مطالعه فراوان دارد؛ از مسایل قضایی و انتظامی گرفته تا مسایل مربوط به محیط زیست، سلامت، بهداشت و درمان و همچنین از اخبار آموزش و پرورش گرفته تا اخبار حوزه و دانشگاه. .. تنوع و تکثر مسایل، اخبار و رویدادهای حوزه اجتماعی منجر به تخصصی شدن آنها شده است و رسانه ها باید این تخصصی شدن را بپذیرند و برای آن برنامه ریزی کنند.

جنتی تقویت اخلاق حرفه ای در حوزه خبر و اطلاع رسانی و همچنین برآورده شدن نیازهای حرفه ای و مسایل اجتماعی اهالی رسانه را از مهمترین نکات این حوزه دانست و اضافه کرد: گونه های مختلفی چون شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها ، میکرووبلاگ ها، پادکست ها، ویکی ها و اجتماعات محتوا محور، تغییرات و تحولات سریعی را رقم زده اند و روزنامه نگاران و اهالی رسانه به شکل های مختلف می توانند از این گونه رسانه ها برای انجام کار حرفه ای استفاده کنند.

در این پیام تاکید شده است: رسانه های اجتماعی امکان مشارکت طیف وسیعی از شهروندان را در جمع آوری، پالایش و توزیع اطلاعات فراهم آورده اند؛ در چنین فضایی دیگر اخبار به طور انحصاری دراختیار روزنامه نگاران و رسانه ها قرار ندارد بلکه از زیست بومی بر میخیزد که در آن روزنامه نگاران و شهروندان به رد و بدل کردن اطلاعات می پردازد.

وی با طرح این موضوع که در این زیست بوم جدید رسانه ای افراد غیرروزنامه نگار یا همان شهروندان بعنوان منابعی جدید برای سازمان های خبر عمل می کنند، تاکید کرد: این تحولات با سرعتی عجیب انجام می شود و فرصت تعریف پیوست ها و قوائد مرتبط را از نهادهای مسوول می گیرد اما در این میان اهالی رسانه ها با پایبندی به اخلاق حرفه ای می توانند کنترل کننده و نظم دهنده چنین فضایی باشند.

جنتی همچنین مشکلات بیمه ای خبرنگاران، مسایل مرتبط با نظام دستمزد و طبقه بندی مشاغل در واحدهای مطبوعاتی و مسایل مربوط به نظام صنفی و رسیدگی دعاوی حقوقی در این صنوف و تعاونی های مرتبط با کارکنان مطبوعات را از جمله مباحثی دانست که وزارت کار می تواند در تسهیل مسیر آنها نقشی بارز داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تاکید کرده است : تزلزل در ادامه فعالیت بسیاری از رسانه های مکتوب، ثبات شغلی، بیمه و حقوق و مزایای خبرنگاران را متزلزل می کند و آرامش آنها را به هم می ریزد ؛ این در حالی است که خبرنگار در برابر این دشواری های کمر شکن بی پناه است و مانند دیگر اصناف مدافع و حامی موثری ندارد.

نخستین نشست روزنامه نگاران، نیازهای حرفه ای و مسایل اجتماعی با پیام رییس جمهوری آغاز به کار کرد و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست در ارتباط با حوزه روزنامه نگاری سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز