تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
ظریف:

در مورد بشار اسد فقط مردم سوریه تصمیم می‎گیرند

وزیر خارجه در نشست خبری مشترک با همتای اسپانیایی خود گفت: دولت‌های خارجی رؤیای پایان دادن به بحران سوریه از طریق نظامی را فراموش کنند.
کد خبر: ۱۳۲۴
اخبار معاصر: محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با "خوزه مانویل گارسیا مارگایو" گفت: اسپانیا کشوری که سابقه طولانی با ایران داشته و با ما دارای منافع مشترک زیادی است. امروز ما بحث‌های سیاسی و منطقه‌ای را با هم دنبال کردیم؛ من جمله در زمینه خط آهن و همکاری در حوزه‌های حمل و نقل و زیرساخت‌های اقتصادی را در دست بررسی داریم و امیدوارم این زمینه گسترش پیدا کند.

وی افزود: در حوزه سیاسی ما امکان همکاری‌های وسیع‌تری داریم و ممکن است که دیدگاه‌های مختلفی داشته باشیم.

ما در مورد حقوق بشر و حقوق پناهندگان بحث کردیم و همینطور در مورد تهدیداتی که در منطقه ما و همینطور اروپا خطرات جدی را ایجاد کرده و مشکلاتی را برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده بحث کردیم همچنین در مورد عراق، سوریه، بحران یمن و افغانستان صحبت کردیم.

وزیر خارجه گفت: اسپانیا به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت می‌تواند نقش مهمی در کمک به حل و فصل بحران‌ها داشته باشد و  بسیار نقش مهمی در لیبی و حل بحران سوریه می‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم گفتگوهایی که داشتیم به حل و فصل مشکلات کمک کند.

ظریف در خصوص صحبت های وزیر خارجه اسپانیا در خصوص بحران سوریه گفت: من کاملاً موافقم با روش‌های صلح آمیزی که مطرح شد چون نزدیک به دیدگاه ما هست. ما معتقدیم که باید بحران سوریه از طریق سیاسی مشکل حل شود در مورد بشار اسد هم فقط مردم سوریه حق دارند تصمیم بگیرند؛ لذا هر چه زودتر باید از این خودخواهی کنار بکشند و تصمیم را به مردم سوریه واگذار کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما یقین داریم از این طریق بحران سوریه خاتمه پیدا خواهد کرد به شرط اینکه دولت های خارجی که مانع تحقق صلح در سوریه بودند دخالت های خود را متوقف کنند و اجازه بدهند که مردم سوریه به ثبات برگردند و این بحران متوقف شود. مطمئنا با شعارهایی که از کشورهای همسایه سوریه سر می‌دهند مشکل سوریه حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما به همه اصرار داریم که راه حل سیاسی را برای پایان دادن به بحران سوریه استفاده کنند و رؤیای پایان دادن به بحران در سوریه را از طریق نظامی را فراموش کنند.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز