تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
قيمت ميوه و آجيل سر به فلك كشيده است

يلداي مجازي، قيمت‌هاي سرسام‌آور واقعي!

طولاني‌ترين شب امسال در حالي نزديك مي‌شود كه شيوع بيماري كرونا و راه‌اندازي كمپين‌هاي متعدد برگزاري شب يلداي مجازي باعث شدند ين شب خاطره‌ساز امسال با تفاوت‌هايي نسبت به سال‌هاي قبل برگزار شود.
کد خبر: ۱۳۹۰۹
به گزارش پايگاه خبري معاصر، نکته مهم دیگر كه باعث تفاوت شب يلداي امسال شده، مساله قیمت میوه، آجیل، شیرینی و کالاهای مربوط به این شب است که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت آنها نسبت به چند ماه قبل و دوره مشابه به شکل عجیبی افزایش یافته و سروصدای مردم را درآورده است و به عبارت دقیق‌تر خیلی از مردم با مشاهده نرخ‌های کنونی این محصولات قید خرید آنها را زده‌اند.
در حالي که سال‌هاي گذشته عنوان مي‌شد بايد شب يلدا را به دور از فضاي مجازي و در جمع گرم خانواده سپري کنيم، قصه امسال کمي متفاوت‌تر خواهد بود و تاکيد شده مردم عزيزمان براي حفظ سلامتي خود تجمع نکنند و شب يلداي امسال را مجازي بگذرانيم. آمار روزانه کرونا طي يک سال اخير نشان‌دهنده آن است که با برگزاري هرگونه مراسم و مناسبت‌هاي مختلف ميزان مبتلايان و فوتي‌ها کمتر از يکي دو هفته بعد به شکل قابل توجهي چند برابر مي‌شود. در کنار مساله مهم کرونا که لازم است مردم نسبت به آن بسيار جدي باشند، گراني و چندبرابر شدن قيمت‌هاي ميوه‌، آجيل و شيريني شب يلدا نکته مهم ديگري است که نشان مي‌دهد برگزاري اين مراسم در شرايط کنوني علاوه بر آنکه سلامتي را تهديد مي‌کند، صرفه اقتصادي هم ندارد.

يلداي مجازي؛ خاطره‌اي ماندگار و متفاوت
ساليان سال است که خانواده‌هاي ايراني با برگزاري مناسبات تاريخي همچون شب يلدا، دور هم جمع مي‌شوند و ساعت‌هايي را فارغ از مشکلات، درگيري‌ها و مسائل روزمره با يکديگر سپري مي‌کنند. اما نسخه امسال کمي متفاوت‌تر از سال‌هاي قبل است، به طوري‌که اگر نگاهي به روند شيوع کرونا و افزايش تعداد مبتلايان و فوتي‌ها در يک سال اخير بيندازيم، متوجه خواهيم شد، ناديده گرفتن هشدارها و تجمع افراد براي برگزاري مناسبات و سنت‌هاي قديمي، روند مذکور را به شدت افزايش داده است.
به واقع اگر خداي ناکرده يک فرد کرونايي در ميان خانواده‌ها حضور داشته باشد، شيريني برگزاري اين سنت زيبا، پس از چند روز کام همگان را تلخ خواهد کرد و چه گرفتاري‌هايي که بعد از آن دامن‌گير همه اعضاي خانواده خواهد شد! لذا در چند روز اخير به کرات تاکيد شده، مردم شب يلداي امسال را متفاوت‌تر از سال‌هاي قبل برگزار کنند و اتکاي آنها بيشتر به فضاي مجازي باشد. گوش دادن به پادکست‌هايي با قصه‌هاي کهن، برقراري تماس تصويري، ارسال پيامک، مشاعره در گروه‌هاي خانوادگي، به اشتراک گذاشتن تصاوير سفره شب يلدا و گرفتن فال حافظ در همين گروه‌ها، نمونه مواردي است که مي‌تواند يلداي امسال را با خاطرات متفاوت‌تر، متنوع‌تر و ماندگارتري نسبت به ساليان گذشته همراه کند.

قيمت‌ها سر به فلک مي‌کشد
يلداي امسال جدا از مسائل مربوط به کرونا و لزوم سلامتي، دغدغه اقتصادي هم درون خود دارد. قيمت‌هاي افسار گسيخته ميوه، آجيل و شيريني مخصوص اين شب سبب شده تا بسياري از مردم قيد خريد آنها را بزنند. تصويري که چندي پيش در برخي شبکه‌هاي مجازي منتشر شد، نشان‌دهنده آن بود که ميوه‌اي کمتر از 10 هزار تومان موجود نيست و گزارش‌هاي ميداني نشانگر آن است که ميوه‌هاي مخصوص شب يلدا طي يکي دو روز قبل در برخي از ميادين و مغازه‌ها تا دو برابر گران‌تر شده‌اند.
بر اساس گفته يکي از مخاطبان در شبکه اجتماعي، خريد يک کيلو انار، يک کيلو سيب، يک کيلو ليموشيرين و يک کيلو موز به‌عنوان چهار ميوه‌اي که سر سفره شب يلدا قرار مي‌دهيم، هزينه‌اي بالغ بر 60 هزار تومان را به دوش خانواده مي‌گذارد؛ در حالي که شايد يک کيلو انار به چهار عدد نرسد. اين در حالي است که بر اساس اعلام آخرين قيمت‌ها در واحدهاي خرده‌فروشي سطح شهر تهران و ميادين ميوه و تره‌بار، نرخ هر کيلو انار از هشت هزار تومان تا 21 تومان متغير است.
از طرفي ديگر هندوانه که از قديم به‌عنوان يکي از ميوه‌هاي مخصوص اين شب (يلدا) بر سر سفره‌ها قرار مي‌گرفت، از سه هزار تومان تا پنج هزار تومان به‌ازاي هر کيلو مي‌رسد، اين بدين معناست که يک هندوانه پنج کيلويي بالغ بر 25 هزار تومان آب مي‌خورد. در اين ميان اعلام شد، نرخ هر کيلو موز در بازار به 30 هزار تومان و پرتقال هم به 20 هزار تومان مي‌رسد.
اما نکته ديگر در مورد قيمت آجيل مخصوص يلداست که بر اساس آخرين گزارش‌هاي ميداني از 120 تا 180 هزار تومان متفاوت است و نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد گران‌تر شده است. ديگر آنکه چند روز قبل برخي از مردم در شبکه‌هاي اجتماعي اذعان داشتند، خريد يک کيلوگرم آجيل در شرايط فعلي تبديل به رويا شده است و خريد آنها صرفا براي آن است که دل بچه‌ها را شاد و سنت ديرينه را حفظ کنند. اين در حالي است که، بر اساس گزارش مهر، مصطفي احمدي، رئيس اتحاديه خشکبار تهران، نيز کف قيمت هر کيلوگرم آجيل شب يلدا را 120 هزار تومان و سقف آن را 170 هزار تومان اعلام کرد. او همچنين ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود در شب يلداي امسال مصرف آجيل کاهش يابد، همانطور که در پنج الي شش ماه گذشته نيز فروش ما بين 40 تا 50 درصد کاهش داشته است.
در اين ميان نرخ شيريني مخصوص شب يلدا هم اعلام که بر اساس گفته علي بهره‌مند، رئيس اتحاديه قنادان و شيريني‌فروشان اعلام کرد: آخرين افزايش قيمت‌ها مربوط به افزايش 20 درصدي نرخ مصوب در تيرماه بود، اگرچه از آن روز تا به حال هزينه‌هاي توليد بيش از 100 درصد افزايش پيدا کرده است، اما قنادان همچنان با نرخ مصوب محصولات خود را مي‌فروشند.
براساس خبر باشگاه خبرنگاران، اين مقام صنفي افزود: با نزديک شدن به شب يلدا، هر کيلو شيريني‌ تر 48 هزار تومان، شيريني دانمارکي 38 هزار تومان، شيريني زبان 38 هزار تومان و کيک يزدي 29 هزار تومان در تمامي واحد‌ها با همين نرخ‌ها فروخته مي‌شود. در پايان شايان ذکر است، اين قيمت‌ها از سوي مسئولان در حالي اعلام مي‌شود که ميزان قدرت خريد مردم براي تهيه محصولات مذکور در شب يلداي امسال به شکل محسوسي نسبت به سال گذشته کاهش پيدا کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز