تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵

شهرستانی که آب شرب ندارد

شهرستان ملکشاهی در استان ایلام قرار گرفته‌ و مردم آن از نبود آب شرب ناله می کنند و از داشتن آن محرومند. مسوولین وعده داده‌اند که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 1400 آب شرب برقرار می‌شود.
کد خبر: ۱۴۴۵۳
شهرستان ملکشاهی در استان ایلام به رغم ظرفیت‌های گوناگون و بی‌نظیرش یکی از شهرستان‌های  محروم در استان ایلام به شمار می‌رود و این شهرستان با مشکل بزرگی مانند نبود آب شرب مناسب  مواجه است.

ملکشاهی با جمعیت ۳۵ هزار نفر بیش از ۱۰ سال است که به شهرستان تبدیل شده اما در حال حاضر یکی از محروم‌ترین مناطق استان در بخش‌های مختلف شناخته می‌شود.

در حالی که این شهرستان ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش جنگل، زنبورداری، صنایع دستی، دامپروری، کشاورزی و... دارد اما محرومیت مضاعف باعث شده مردم این شهرستان با مشکلات زیادی مواجه باشند.

با وجود سد ایلام در حوزه شهرستان ملکشاهی و استفاده از آن در جهت تامین آب آشامیدنی مرکز استان، نبود آب آشامیدنی سالم در شهرستان ملکشاهی معضلی جدی است و متاسفانه ساکنان این مرز و بوم، آب آشامیدنی خود را از چشمه‌ها و منابع تامین آب مرکز استان با سختی فراوان و هزینه هنگفتی فراهم می‌کنند.

این مهم در حالی است که در دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم قول حل این مشکل به مردم این شهرستان داده شده است؛ اما چند سالیست که تنها برای سه کیلومتر لوله‌گذاری معطل مانده آیا مسوولین برای حل مشکل چاره‌ای دارند؟!
آب شرب مورد نیاز خود را از چشمه‌ها تهیه می‌کنیم

بیگی یکی از شهروندان ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: سال‌هاست که مردم شهرستان در فصل تابستان و زمستان با کمبود آب شرب مواجه هستند و به ناچار از چشمه‌های کوه‌ها آب مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند، پروژه‌های آبرسانی به این شهرستان سال‌هاست اجرایی شده اما کماکان به بهره برداری نرسیده است.

وی افزود: این شهرستان در بخش‌های مختلف از جمله امکانات و زیرساخت‌ها به عنوان یکی از ضعیف‌ترین مناطق استان به شمار می‌رود و این نشان از بی‌توجهی برخی از مسوولین استان بوده که به مشکلات را به صورت جدی پیگیری نمی‌کنند. 

بیگی بیان کرد: واقعا آب آشامیدنی سالم در شهرستان ملکشاهی به یک بحران جدی تبدیل شده است و مسوولین کمبود اعتبار را بهانه می‌کنند.
طرح آبرسانی به شهرستان ملکشاهی در دو مرحله مطالعاتی شد

نورالله تیموری مدیر عامل آب و فاضلاب استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی در دو مرحله کوتاه مدت و بلند مدت در سال ۹۳ مطالعه شد که مرحله اول اجرای طرح آب شیرین کن با اعتباری بالغ بر ۶۸ میلیارد ریال بود که این پروژه در دو فاز و به فاصله ۶ ماه اجرا و به بهره برداری رسید و با ظرفیت ۲۸ لیتر در ثانیه معادل ۲۴۰۰ مترمکعب در شبانه روز هم اکنون در مدار بهره برداری قرار دارد. 

وی  افزود: تا حدودی مشکل آب این شهر را مرتفع کرده‌ایم و مرحله دوم طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی شامل دو ایستگاه پمپاژ، یک تصفیه خانه آب، ۲۱ کیلومتر خط انتقال، سه باب ایستگاه پمپاژ است که تصفیه خانه با ۷۵ درصد پیشرفت در دست اجراست و این شرکت با تمام توان درصدد تکمیل و بهره برداری از آن است. 

مدیر عامل آب و فاضلاب ایلام تصریح کرد: در صورت تأمین اعتبار به موقع این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید و یکی از دغدغه های مهم مردم این منطقه مرتفع خواهد شد.
پروژه توسط رییس سازمان برنامه و بودجه به استان تامین اعتبار شد

محمد تاسمه فرماندار شهرستان ملکشاهی نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: حل مشکل آب شرب شهرستان در سفر رییس جمهوری برای اولین بار کلید خورد؛ هر چند به عللی این طرح زمانبر شد اما پیشرفت خوبی داشته و بیش از ۷۰ درصد کار تمام شده و اخیرا در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان این پروژه تامین اعتبار شد.

وی افزود: این طرح  جزو طرح‌های اولیت دار دولت قرار گرفته و تا پایان دولت این طرح به بهره برداری می‌رسد.

فرماندار ملکشاهی تصریح کرد: همچنین با مساعدت استاندار در سال ۹۷ پروژه آب شیرین کن شهرستان با اعتبار ۶۸ میلیارد تومان در دست اقدام قرار گرفته و هم اکنون آب شرب مردم این دیار با عبور از دستگاه‌های آب شیرین از کیفیت مناسب و استانداردی برخوردار شده است.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید چندین طرح آبرسانی روستایی در این شهرستان عملیاتی شد و اخیرا نیز طرح آبرسانی به روستاهای بخش گچی با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال با مساعدت بنیاد مستضعفان در دست اقدام گرفته و  قطعا از سال آینده با بهره برداری از این طرح‌ها مشکل آب شرب شهرستان برای همیشه رفع می‌شود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز